AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Jeg vet vi ikke skal snakke dosering her, så jeg spør bare generelt: Dere som går på hormonterapi for overgangsalder og tar Lenzetto og Utrogestan, og som har redusert dosen Lenzetto underveis i løpet, hvordan merket dere det? Kom hetetoktene tilbake? Anonymkode: 77de2...2c5
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Ingen? Jeg leter altså etter dere som går på/ har gått på Lenzetto og Utrogestan for overgangsalder, og som har redusert dosen Lenzetto på et tidspunkt. Hvordan merket dere endringen? Anonymkode: 77de2...2c5
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Prøver å sende denne opp igjen en gang til🙏🏻 Anonymkode: 77de2...2c5
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april Merket ingen endring. Gikk først på 3 spray, så etter en stund ned til 2 spray. Jeg er ca 50 kilo, så ikke så stor kropp å fordele det på. Men en gang jeg glemte å ta ny spray så den egentlig var tom (veldig irriterende at det da fortsatt kommer ut væske!!) i en uke, DA kom hetetoktene tilbake. Anonymkode: acda0...154
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april Følger denne tråden da jeg starter opp med kombinasjonen av disse medikamentene denne uka. Er det noe jeg bør være oppmerksom på med denne sprayen eller kombinasjonen medisiner? Er redd for vektøkning! k49 Anonymkode: 5698a...ec1
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april Jeg har kun hatt en spray, men når det ble tomt fikk jeg resept på plaster i stedet. Har ikke erfart at det gjør noe med vekta eller slikt. Kun fikset hetetoktene mine. Anonymkode: 17ca8...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Jeg fikk beskjed av legen å starte med to spraydoser, og så forsøke om reduksjon til en dose etter en tid fortsatt ga ønsket effekt. Nå står jeg på en dose, og symptomene jeg hadde før HRT er ikke kommet tilbake. Ikke vektøkning, gått ned i vekt. Anonymkode: 12936...753
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk beskjed av legen å starte med to spraydoser, og så forsøke om reduksjon til en dose etter en tid fortsatt ga ønsket effekt. Nå står jeg på en dose, og symptomene jeg hadde før HRT er ikke kommet tilbake. Ikke vektøkning, gått ned i vekt. Anonymkode: 12936...753 Veldig gode nyheter! Jeg gikk på to spray, men reduserte til én spray på fredag. Kjenner foreløpig ikke mer hetetokter, men det er kanskje tidlig å konkludere😊 Anonymkode: 77de2...2c5
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Begynte på tre, gikk til to og nå til en. Ingen problemer, og mye billigere. Tror mange leger overdoserer litt. Anonymkode: 881ec...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Begynte på tre, gikk til to og nå til en. Ingen problemer, og mye billigere. Tror mange leger overdoserer litt. Anonymkode: 881ec...fc1 Veldig bra! Anonymkode: 77de2...2c5
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynte på tre, gikk til to og nå til en. Ingen problemer, og mye billigere. Tror mange leger overdoserer litt. Anonymkode: 881ec...fc1 Bruker du noe i tillegg eller kun spray? Anonymkode: 06196...f23
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april Jeg er 48 og bruker Lenzetto av og på, faktisk. Faktisk, fordi det er helt i mot gynekologens anbefaling. Regelen er at når du først begynner med HRT så skal man bruke en viss dose jevnt. Men jeg for min del har fortsatt en slags syklys, helt tilfeldig dog. I perioder har jeg nok naturlig østrogen, i andre perioder verker kroppen, jeg får hjertebank og blir mer varm enn vanlig. Derfor tar jeg en spray nå og da, ofte av på i uker, og synes det fungerer bra. Og hvis man nerder og leser litt om perimenopause, så er det faktisk sånn kroppen er. Østrogen faller ikke jevnt nedover, det går opp og ned. Kroppen sliter med å produsere nok, og noen ganger kan den overprodusere litt også. I de periodene er det feil å tilføre ekstra østrogen i tillegg. Da jeg i startet brukte sprayen daglig hadde det tydelig blitt for mye østrogen i en periode. Fikk småblødninger som varte i 3 mnd. Blødn stoppet da jeg stoppet med sprayen. Og etter dette har jeg gjort dette av-på, som virker som fungere godt. Jeg har hormonspiral så slipper å dosere gestagen i tillegg, den er jevn. Og sprayen varer jo desto lengre når gjør det sånn. Anonymkode: f6780...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 11.31): Veldig gode nyheter! Jeg gikk på to spray, men reduserte til én spray på fredag. Kjenner foreløpig ikke mer hetetokter, men det er kanskje tidlig å konkludere😊 Anonymkode: 77de2...2c5 Ja, jeg har brukt en dose i ca. et år (to doser brukte jeg ved oppstart i ca 1 mnd) og har ikke hatt hetetokter eller nattlige oppvåkninger eller andre plager 🙂 Anonymkode: 12936...753
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Jeg startet på en dose, men måtte øke etter tre uker. Har nå gått på do spray i ca 6 mnd, og det fungere veldig bra. Glemte helt medisiner en uke og var tilbake med nattesvetten fra helvete. (har hormonspiral i tillegg). Anonymkode: 25ef2...3e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå