AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Mannen min og jeg (vi er småbarnsforeldre) har kjøpt oss en familievennlig enebolig «på landet». Boligen er i god stand, men enkelte ting begynner å bli utdatert. Vi ønsker blant annet å få revet et par vegger og få satt inn nytt kjøkken og kanskje 1-2 nye vinduer. Jeg er praktisk anlagt og ganske kreativ, men synes det er slitsomt å ta avgjørelser rundt sånne ting selv. Mannen min er ikke spesielt handy og mindre interiørinteressert enn meg. Jeg synes det er slitsomt å skulle stå for valg og avgjørelser selv, og ønsker meg en interiørarkitekt (?) eller noen som kan hjelpe oss å faktisk få det fint. Vi regner jo med å bruke en del penger på denne oppgraderingen, og vi vil dermed sikre oss at vi maksimerer potensialet når vi først går i gang. Litt av utfordringen her er at vi bor et stykke unna en stor by, cirka 3 timer til Oslo. Jeg kjenner ingen som har brukt interiørarkitekt som jeg vet om. Noen med erfaring rundt bruk av interiørarkitekt? Var det verdt det? Hva kostet det? Anonymkode: 827c7...917
Vestlig Skrevet 17. april #2 Skrevet 17. april I er snart ferdig med en totalrenovering av mye av hovedetasjen vår (entré, innergang, kjøkken og to stuer), der vinbar gjort en del endringer på romløsninger inkludert fjerning og flytting av vegg(er) inkludert bærevegg. Vi synest det var greit å ha noen å «spille ball med» i forkant for å ikke gå i noen store feller ang romløsning blant annet (vi tegnet romløsningene selv). Hadde da en workshop med interiørarkitekt der vi gikk gjennom boligen og snakket om va vi ønsket. Hun var hos oss i en drøy time, og sendte oss etter noen dager noen skisser av mulige romløsninger og i tillegg noe møbler hun like. Hun fakturerte 4 timer for dette og det kom på 5200,- inkl mva. Hadde henne innom en runde til for å se litt på belysningsplan og litt tanker rundt farger. Da fakturerte hun 2,5t/3200,- inkl mva. Det er en del penger å bruke om du synes det er «tull», men for oss hadde det en verdi, selv om vi fikk for vår og ikke «hennes» plan. Veldig glad for at vi fikk hjelp med lys. Kjentes overkill ut med så mange punkter men angrer ikke det blir superfint. I totalbudsjettet er det uansett (dessverre) småpenger 😅
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Vestlig skrev (8 timer siden): I er snart ferdig med en totalrenovering av mye av hovedetasjen vår (entré, innergang, kjøkken og to stuer), der vinbar gjort en del endringer på romløsninger inkludert fjerning og flytting av vegg(er) inkludert bærevegg. Vi synest det var greit å ha noen å «spille ball med» i forkant for å ikke gå i noen store feller ang romløsning blant annet (vi tegnet romløsningene selv). Hadde da en workshop med interiørarkitekt der vi gikk gjennom boligen og snakket om va vi ønsket. Hun var hos oss i en drøy time, og sendte oss etter noen dager noen skisser av mulige romløsninger og i tillegg noe møbler hun like. Hun fakturerte 4 timer for dette og det kom på 5200,- inkl mva. Hadde henne innom en runde til for å se litt på belysningsplan og litt tanker rundt farger. Da fakturerte hun 2,5t/3200,- inkl mva. Det er en del penger å bruke om du synes det er «tull», men for oss hadde det en verdi, selv om vi fikk for vår og ikke «hennes» plan. Veldig glad for at vi fikk hjelp med lys. Kjentes overkill ut med så mange punkter men angrer ikke det blir superfint. I totalbudsjettet er det uansett (dessverre) småpenger 😅 Så spennende! Er dere fornøyd med prosjektet deres? 😌 Bra jobba med å tegne romløsninger osv. selv! Jeg syntes ikke prisen du oppgir var urimelig i det hele tatt. Jeg så for meg summer rundt 40-50 000 kanskje 😅 En ting vi helt sikkert trenger hjelp til er å finne en praktisk kjøkkenløsning som faktisk fungerer, altså at man har logiske arbeidstrekanter osv. 😌 Hjalp deres IA med det? Anonymkode: 827c7...917
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Ville tatt det selv. Noen interiørarkitekter er omskolerte folk som har falt utenfor arbeidslivet. Og noen med ørlite anerkjennelse tar en hel formue for noe du sikkert klarer selv. Finn heller inspirasjon på nett og bruk AI. Anonymkode: 03191...008
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Virker som du har logisk og praktisk tankegang. Dette klarer du fint selv uten arkitekt og klomsete gubbe. Studer bilder av andre hus,plukk ut detaljer og tegn og planlegg selv. Kontakt en snekker for befaring som gir råd og tips om vegger samt få skriftlige beregninger om bærende konstruksjoner. Anonymkode: d5c61...9e2 1
Vestlig Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så spennende! Er dere fornøyd med prosjektet deres? 😌 Bra jobba med å tegne romløsninger osv. selv! Jeg syntes ikke prisen du oppgir var urimelig i det hele tatt. Jeg så for meg summer rundt 40-50 000 kanskje 😅 En ting vi helt sikkert trenger hjelp til er å finne en praktisk kjøkkenløsning som faktisk fungerer, altså at man har logiske arbeidstrekanter osv. 😌 Hjalp deres IA med det? Anonymkode: 827c7...917 Vi er godt fornøyde ja. Nå er det mulig å bruke «så mye du orker» på slik bistand. Om du skal ha en som er mer involvert i hele prosessen havner du nok fort i summene du skisserer, men vi brukte det mest for å få litt motstand og at planene våre ikke var helt på bærtur. Vi endte med et større kjøkken enn interiørarkitekten syns vi trengte, på bekostning av en ekstra «sone» i stua, men vi har likevel fått en fin løsning. Men vær oppmerksom på forskjellen på interiørarkitekt og interiørdesigner. En interiørdesigner har ingen krav til formell utdanning, imens en interiørarkitekt (som vi brukte) er arkitektutdannet. 2
Vestlig Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 8.53): Så spennende! Er dere fornøyd med prosjektet deres? 😌 Bra jobba med å tegne romløsninger osv. selv! Jeg syntes ikke prisen du oppgir var urimelig i det hele tatt. Jeg så for meg summer rundt 40-50 000 kanskje 😅 En ting vi helt sikkert trenger hjelp til er å finne en praktisk kjøkkenløsning som faktisk fungerer, altså at man har logiske arbeidstrekanter osv. 😌 Hjalp deres IA med det? Anonymkode: 827c7...917 Hei! Nei, akkurat på kjøkkenløsning hadde jeg nerdet ganske hardt i forkant at jeg hadde det meste på plass. Men plukket oppmerksomhet per tips når vi var rundt og fikk tegnet kjøkken hos ulike produsenter. Droppet avfall under vask f eks og gikk for mat- og restavfall i skuff like under der jeg står når jeg «jobber» på kjøkkenet, så jeg kan dytte grønnsakskapp rett ned fra benken og i matavfallet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå