AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Fikk beskjed i dag at langtidsvarsel blodsukkeret var høyt, mens korttids blodsukkeret som ble tatt i dag normalt. Ble bestemt å sende inn prøver igjen. For legen var usikker. Noen som har vært borte i dette. Jeg drikker mer en før, går oftere på do, blir fort sliten. Går fast 2x4 km hver dag. Men innimellom når jeg går disse turene er det som om jeg skulle gå på veggen, er som kroppen sier stopp Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 17. april #2 Skrevet 17. april Høres ut som diabetes type 2. Du kan spise deg fri fra det, men sikkert greit med litt medisin i straten. Anonymkode: 366fd...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #3 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ut som diabetes type 2. Du kan spise deg fri fra det, men sikkert greit med litt medisin i straten. Anonymkode: 366fd...9e8 Spørs mye jeg kan endre. Går på kost plan fra ernæringsfysiolog etter oprasjon, så kansje høre med ho som følger opp der. Pga skadder i tarm og magesekk. Sliter å få i meg nok protein pga det. Om det er noe som kan legges inn evnt fjernes . Altid vært redd for å få diabetes. Siden flere i familien har diabetes1, og vært redd for å utvikle Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Skrevet 17. april Langtidsblodsukker (HbA1c) er jo som tittelen sier, blodsukker over tid. Blodsukker er jo ikke en lineærkurve, så selvom blodsukker var lavt i dag kan det tyde på noe. Bra legen sjekker opp! HbA1c over 48 mmol/L på to prøver = diabetes Anonymkode: b1019...8e3
AnonymBruker Skrevet 17. april #5 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Langtidsblodsukker (HbA1c) er jo som tittelen sier, blodsukker over tid. Blodsukker er jo ikke en lineærkurve, så selvom blodsukker var lavt i dag kan det tyde på noe. Bra legen sjekker opp! HbA1c over 48 mmol/L på to prøver = diabetes Anonymkode: b1019...8e3 Takk for svar. Ble tatt en del prøver i dag, og ska inn til blodtrykk måling osv på tirsdag. Vet ikke hvor lang tid det tar å få svar på prøvene jeg tok i dag tar. Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 17. april #6 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Ble tatt en del prøver i dag, og ska inn til blodtrykk måling osv på tirsdag. Vet ikke hvor lang tid det tar å få svar på prøvene jeg tok i dag tar. Anonymkode: b3eca...69a Langtidsblodsukker pleier de få svar på samme eller påfølgende dag. Anonymkode: 31be3...304
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Langtidsblodsukker pleier de få svar på samme eller påfølgende dag. Anonymkode: 31be3...304 Så da kan jeg regne med svar over helga. Siden det ble tatt midt på dagen i dag Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 17. april #8 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk beskjed i dag at langtidsvarsel blodsukkeret var høyt, mens korttids blodsukkeret som ble tatt i dag normalt. Ble bestemt å sende inn prøver igjen. For legen var usikker. Noen som har vært borte i dette. Jeg drikker mer en før, går oftere på do, blir fort sliten. Går fast 2x4 km hver dag. Men innimellom når jeg går disse turene er det som om jeg skulle gå på veggen, er som kroppen sier stopp Anonymkode: b3eca...69a Korttidsblodsukkeret er jo litt her og nå, da? Det svinger opp og ned hele tiden, gjennom hele dagen. Så det er langtidsblodsukkeret som er riktig. Helt ok å teste på nytt, men skulle nok hatt en glukosetest for sikkerhets skyld😊 Anonymkode: 266a7...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Skrevet 17. april Mulig legen har tatt c-peptid av deg blandt blodprøvene. Usikker på hvor den blir sendt, men du kan gå inn på Fürst å sjekke. HbA1c får de svar på i løpet av noen min på legekontor, vanlig blodsukker med en gang. Fikk du ikke resept på bl.s app? Eller fått med det ett fra legekontor? Typ2 er mer arvelig enn typ1, men det er ikke snakk om mye høyere arvelighet. Jeg fikk typ1 i godt voksen alder og datter fikk det da hun var 6. 2-3 år etter meg. Ingen andre i familien har typ1. Ved typ2 så kan du spise og trene deg symptomfri, du blir aldri kvitt det, det ligger der, men du kan holde deg symptomfri. Anonymkode: 2d4d2...8d1
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april Selv om det er høyt så betyr det ikke at du har fått diabetes type 2. Det du må gjøre fremover er å spise mindre sukker og kjappe karbohydrater. Så vil langtidsblodsukkeret ditt bli lavere til neste blodprøve. Jeg kuttet selv ned på hvitt sukker (godteri, sjokolade o.l) og har byttet ut lyst brød til grov, lys pasta til grovere pasta, velger sukkerfri saft osv. Alt det lille en gjør hjelper. Anonymkode: 8bf7e...aae 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mulig legen har tatt c-peptid av deg blandt blodprøvene. Usikker på hvor den blir sendt, men du kan gå inn på Fürst å sjekke. HbA1c får de svar på i løpet av noen min på legekontor, vanlig blodsukker med en gang. Fikk du ikke resept på bl.s app? Eller fått med det ett fra legekontor? Typ2 er mer arvelig enn typ1, men det er ikke snakk om mye høyere arvelighet. Jeg fikk typ1 i godt voksen alder og datter fikk det da hun var 6. 2-3 år etter meg. Ingen andre i familien har typ1. Ved typ2 så kan du spise og trene deg symptomfri, du blir aldri kvitt det, det ligger der, men du kan holde deg symptomfri. Anonymkode: 2d4d2...8d1 Legesenteret bruker ikke fűrst. Fikk ikke med noe aperat til å teste hjemme. Fikk bare beskjed å komme tilbake på tirsdag Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april Spør legen om han/hun har tatt cpeptid. Har de ikke, BE om det. Samtidig ber du om resept på måleutstyr Anonymkode: 2d4d2...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spør legen om han/hun har tatt cpeptid. Har de ikke, BE om det. Samtidig ber du om resept på måleutstyr Anonymkode: 2d4d2...8d1 Hva er det? Ikke hørt om Anonymkode: b3eca...69a
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er det? Ikke hørt om Anonymkode: b3eca...69a Det er rett og slett prøven de tar for å se om du har diabetes 1 Anonymkode: 2d4d2...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 19.33): Langtidsblodsukker (HbA1c) er jo som tittelen sier, blodsukker over tid. Blodsukker er jo ikke en lineærkurve, så selvom blodsukker var lavt i dag kan det tyde på noe. Bra legen sjekker opp! HbA1c over 48 mmol/L på to prøver = diabetes Anonymkode: b1019...8e3 48 er gammel skala, nå er grensen satt ned til 46. Anonymkode: b5511...1a3
AnonymBruker Skrevet 21. april #16 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 14.50): Spørs mye jeg kan endre. Går på kost plan fra ernæringsfysiolog etter oprasjon, så kansje høre med ho som følger opp der. Pga skadder i tarm og magesekk. Sliter å få i meg nok protein pga det. Om det er noe som kan legges inn evnt fjernes . Altid vært redd for å få diabetes. Siden flere i familien har diabetes1, og vært redd for å utvikle Anonymkode: b3eca...69a Har du relativt nylig vært operert så kan kroppens stressreaksjoner etter inngrepet gi forhøyet blodsukker. Det er andre ting enn sukker/kosthold som påvirker blodsukkeret også. Inkludert enkelte medisiner. Bra at legen følger opp og holder øye med dette, men ikke hopp til konklusjonen diabetes riktig ennå. At blodsukkernivået ditt var normalt er jo et godt tegn. Håper langtidsblodsukkeret ditt også kommer seg etter hvert Anonymkode: f4d07...974
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå