AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:02 #1 Skrevet fredag kl. 10:02 Hei. Vi har to jenter i hus på 15 og 16. De har aldri fått ukepenger, vi har Vippset ved behov og krevd at de gjør det som forventes av de hjemme. Nå tar det litt av med kravene, og de har for lengst skjønt at det er mer lønnsomt å sende til far enn til meg som er mor. Det blir samtidig mindre flinke til å hjelpe til hjemme, men det skal sies at hun ene er bedre på dette en hun andre, som stort sett er ute med venner og ikke har tid å komme hjemom. Det vipses da også til mat pga hun ikke har interesse av å komme hjem til middag. Hva er vanlig her? Far mener at vi bør være glad for at de har venner og begynner å løsrive seg, jeg syntes vi begynner å miste litt kontrollen. Anonymkode: 267bf...a2e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:02 #2 Skrevet fredag kl. 11:02 Jeg vipser til mat når min drar rett fra skolen til trening, men fordi de ikke gidder å komme hjem, nei det skjer ikke. Anonymkode: bf011...2b1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:41 #3 Skrevet fredag kl. 12:41 Godt å høre at jeg ikke er helt på viddene. hi Anonymkode: 267bf...a2e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:46 #4 Skrevet fredag kl. 12:46 Her må de gjøre oppgavene sine ukentlig for å faktisk få ukepenger og penger til andre ting. Her får de ikke bare vippset penger uten krav. For meg er det å sy puter under armer på ungene. Gidder de ikke å komme hjem før trening eller andre aktiviteter så får de gå sultne eller bruke av sine egne penger. De er 9 og 13. Neste år får 13 åringen sin egen jobb som hun da skal spare og kan bruke selv som hun ønsker. Dere er jo på vei å oppdra unge voksne som trur penger vokser på trær. De vil slite når de selv må stå for sine utgifter. Anonymkode: cb007...ef6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:49 #5 Skrevet fredag kl. 12:49 At den ene vil henge mer med venner og ikke komme hjem til middag forstår jeg nok litt, minner litt om meg i den alderen. Men da hadde vi ikke vipps, så hadde jeg ikke penger til mat så måtte jeg jo gå hjem for å spise. Når det er sagt så fikk jeg ikke penger om jeg ikke hadde gjort det jeg skulle, ikke at det var all verden heller. Anonymkode: f184b...963
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:55 #6 Skrevet fredag kl. 12:55 Jeg skjønner hva du tenker og jeg tenker det samme om mine barn. At de får bidra først og penger etterpå. Men likevel er det fort gjort å vippse hvis eldste må kjøpe seg mat og hun har lite på konto. Anonymkode: 7f3f5...23b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:01 #7 Skrevet fredag kl. 13:01 Våre må bruke egne penger om de skal spise på kafe eller lignende. De har tilbud om mat hjemme hver dag. Om de skal direkte på trening lager de elstra niste, eller får penger til sunn og rimelig mat på butikken. Altså ikke lunsj til 200 på kafe liksom. Eldste er 16 og han vet han må få seg en jobb om han skal bruke mye penger. Når det sagt, får han 150 kroner i uken i ukepenger. Det skal rekke til chips eller sjokolade om de møtes hjemme hos noen i helgen, evt. til å spise eller drikke noe godt ute om de møtes ute. For de 150kr kreves at han tar ut bosset om jeg spør eller hjelper til med annet om vi ber han om det. Og holder orden i egne ting og eget rom. Anonymkode: c7e7d...174
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:05 #8 Skrevet fredag kl. 13:05 De skulle hatt sommerjobb begge to… Anonymkode: 8b08c...715
Amys Skrevet fredag kl. 13:07 #9 Skrevet fredag kl. 13:07 Mine, som er et par år yngre, får en sum i måneden uten krav til at de gjør noe, men den skal dekke snacks og kafebesøk og liknende. Før vi begynte med det var det mye "kan jeg få penger til en vaffel i skibakken", "jeg skal på kino med Ola, kan jeg få penger til godteri" og liknende, men nå som de betaler selv tar de med matpakke hjemmefra, kjøper brus på butikken før kino, og generelt er mye mer klar over hvor mye ting koster, de dropper den brusen på vei hjem fra skolen fordi de sparer til et nytt dataspill. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:09 #10 Skrevet fredag kl. 13:09 Eldste vår på 13 får 100kr i uka uansett, men kan jobbe seg til høyere utbetaling hvis han lager middag, går tur med hunden eller gjør andre oppgaver i huset. Jeg tviler på at det vil endre seg så mye med årene. Det er større sannsynlighet for at han må ordne seg en helgejobb slik så han kan få mer penger på den måten. Anonymkode: b148e...78f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:22 #11 Skrevet fredag kl. 14:22 Takk for tilbakemeldinger. Det skal sies at de alltid sier ja når vi spør de om noe face to face. For eksempel tømme maskinen eller hente småsøsken. Problemet er jo bare at de «aldri» er hjemme, så får sjelden spurt de da. Hun eldste har fått sommerjobb, 15 åringen har ikke fått napp så vidt jeg vet. Det er mulig vi burde innført dette før, men det har egentlig alltid gått veldig fint med at de har fått litt penger når de trenger det, det har egentlig ikke vært et stort tema da de har vært mye hjemme. Det er først i høst at dette problemet har eskalert, med at de knapt er hjemme, og det er mer henging i byen osv. Anonymkode: 267bf...a2e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:43 #12 Skrevet fredag kl. 16:43 Vår får 120 kr i ukepenger, men forutsetningen er at han har gjort den oppgaven han skal den uken. Hva denne oppgaven er varierer (rullerer), den ene uka er det f.eks å støvsuge stua. Oppgaven skal være gjort senest søndag kveld, men han bestemmer selv tidspunkt. Håpet er at han skal lære seg å planlegge litt ( "på søndag skal jeg henge med gutta, så da må jeg støvsuge på lørdag i stedet"), dog foreløbig uten særlig hell. Håpet er også at han skal få innprentet at husarbeid skal gjøres med et visst intervall, uansett om det ser skittent ut eller ikke. Som kjent så ser ikke gutter/menn at det er støvete, så de må lære seg å støvsuge til bestemte tidspunkt i stedet for bare etter behov. Det kan også være lurt å si ifra på forhånd hva dere dekker og ikke. Hvis han skal henge med gutta i sentrum om kvelden kan jeg si at det er greit, men hvis han vil kjøpe noe må han bruke egne penger. Eller hvis han skal bort kan jeg si at han får 50 kroner til snacks, men hvis han vil ha mer må han bruke egne penger. Alrså være litt proaktiv med å sette grensene på forhånd. Anonymkode: 512b7...e03
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:29 #13 Skrevet lørdag kl. 06:29 Takk for tips. Det hørtes lurt ut å gi oppgaver som ikke er knyttet opp til en bestemt dag, da det kan bli uforutsigbart mtp fritidsaktiviteter og andre avtaler. Vi kunne prøvd å gitt de en frist det skal være utført til. Beløp og er også kjempevanskelig å finne ut av. Andre venner får visstnok 2000 kr per mnd, der det skal dekke alt fra klær til deo til mat. jeg aner ikke hva som er realistisk. Anonymkode: 267bf...a2e
Blingblingtahei Skrevet lørdag kl. 17:33 #14 Skrevet lørdag kl. 17:33 Jeg har en 5 åring og en 7 åring, de får ukepenger på fredager, 5 åringen fordi han er pappas vekkerklokke hver dag, 7 åringen bretter en eller to klesvasker i uka. Tror det er sunt å lære de at de må gjøre noe for pengene og at de ikke vokser på trær. De får såklart det de trenger utenom så ukepengene blir spart til de har nok til noe de ønsker seg
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:29 #15 Skrevet søndag kl. 19:29 Flere med tenåringer som har gode tips? 🙂 Anonymkode: 267bf...a2e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:37 #16 Skrevet søndag kl. 19:37 AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 12.02): Hei. Vi har to jenter i hus på 15 og 16. De har aldri fått ukepenger, vi har Vippset ved behov og krevd at de gjør det som forventes av de hjemme. Nå tar det litt av med kravene, og de har for lengst skjønt at det er mer lønnsomt å sende til far enn til meg som er mor. Det blir samtidig mindre flinke til å hjelpe til hjemme, men det skal sies at hun ene er bedre på dette en hun andre, som stort sett er ute med venner og ikke har tid å komme hjemom. Det vipses da også til mat pga hun ikke har interesse av å komme hjem til middag. Hva er vanlig her? Far mener at vi bør være glad for at de har venner og begynner å løsrive seg, jeg syntes vi begynner å miste litt kontrollen. Anonymkode: 267bf...a2e Vi gjør det på samme måte til våre tenåringer, dette fungerer mye bedre enn ukepenger for oss. Det er alltid oppgaver tilknyttet hus og hage de kan ta på seg dersom de vil tjene litt ekstra. Anonymkode: 1df5d...61c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:54 #17 Skrevet søndag kl. 21:54 Det er greit å unngå at det å spise ute blir en uvane. Den uvanen har de ikke råd til når de blir studenter om få år. Her balanserer vi med at de får spise ute når det er særskilte ting, ellers forventes det at de spiser hjemme. Anonymkode: ebd63...211
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå