Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg var til tidlig ultralyd i går. Hjerteslag var rundt 130, som gynekologen sa var veldig bra. Men likevel var embryoet for lite. Jeg var så stresset at jeg husker ikke hva han sa men jeg mener det var iallfall 2mm for lite i forhold til normalen. Har mange spontanaborter bak meg (ingen barn), så der gjør at både jeg og legen ikke er sånn kjempeoptimistiske.. Skal til kontroll igjen om en uke. 

Noen som har noe erfaring? Dersom det skulle vise seg å stå bra til på neste ul, er sjansen større for at jeg får et psykisk/fysisk utviklingshemmet barn siden det utvikler seg tregt? 

Jeg tror vel at dette dessverre ikle holder hele veien, men jeg stresser sp innmari likevel

Anonymkode: f0660...198

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mitt embryo målte 2 dager bak ved ultralyd i uke 7+2 i følge e-snurra. (2mm forskjell) Men i følge crl systemet som var innebygd i ultralydmaskinen målte jeg 3 dager foran. 

Jordmor var ikke noe bekymret. Hun fortalte at når man kommer så tidlig, så er det kjempevanskelig å måle riktig. Én liten feil vinkel på ultralydmaskinen kan utgjøre flere mm i forskjell. Hun fortalte også at bare her i Norge bruker de flere forskjellige crl systemer. Så et sted i Norge kan man måle bakpå, mens et annet sted i Norge ser alt fint ut. 

Saumfarte hele internett etter den ultralyden og det er vistnok kjempevanlig å måle litt bakpå helt i starten. Nettopp fordi det er så vanskelig å måle. Men med mindre man måler en hel uke bak, så pleier de færreste å bli bekymra.

Hvis du hadde eggløsning en dag eller to senere enn du trodde, kan det også utgjøre noen mm i forskjell.

Jeg tenker at det er kjempepositivt at de faktisk fant et embryo så tidlig som 6+5, og det har sterke, fine hjerteslag! 

Av mange av historiene jeg har lest virker det som at de fleste embryo henter seg inn noen uker senere (eller så er det lettere å få korrekte mål når embryoet er større).

Andre ting spiller også inn, ikke bare crl. Du har også størrelse/form på fostersekk og plommesekk. Hvis det ser bra ut tenker jeg at du egentlig har null grunn til bekymring akkurat nå. Det er faktisk mye større sannsynlighet for at det går bra. 😊

Men skjønner at du er bekymra. Har mistet mange ganger selv og det er nesten ingenting som hjelper mot den angsten. Man må bare ta en dag om gangen! ❤️

Endret av Hjertefisk
  • Liker 3
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar 🥰 

Dette var veldig positivt å lese, føler det hjalp veldig! To dager igjen til neste ultralyd, krysser fingrene. 

Men vet du (eller noen andre) om jeg mest sannsynlig vil få et klart svar på onsdag? Eller kan det bli slik at den utvikler seg, men fortsatt henger litt etter slik at det er usikkert, og så venter vi enda en uke? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen hjertelig takk for svar 🥰 

Dette var veldig positivt å lese, føler det hjalp veldig! To dager igjen til neste ultralyd, krysser fingrene. 

Men vet du (eller noen andre) om jeg mest sannsynlig vil få et klart svar på onsdag? Eller kan det bli slik at den utvikler seg, men fortsatt henger litt etter slik at det er usikkert, og så venter vi enda en uke? 

Hva slags uke er du i da? 8? Det er fortsatt tidlig, så det er nok fremdeles rom for feilmålinger dessverre, og embryoer kan vokse litt i rykk og napp har jeg forstått.  😊

Men embryoet ditt har jo vokst en del siden sist, så det blir nok lettere å måle enn forrige gang. Også kan de sammenligne veksten mot forrige måling. Da har de mer informasjon, og kan se om det vokser noenlunde slik det skal og om hjertet fremdeles slår sterkt. 😊

Har lest at mange kvinner som mister før uke 12, ofte ser risikofaktorer allerede på sine første ultralyder rundt uke 6-8. F.eks svake hjerteslag, lav crl (5-7 dager bak), stor plommesekk, eller andre uregelmessigheter. Hvis alt fremdeles ser bra ut, så er nok sannsynligheten for å miste mye lavere nå.

Men om du får det klare svaret du ønsker, vet jeg dessverre ikke. Jeg droppa min uke 9 ultralyd fordi jeg er så dårlig til å takle andre beskjeder enn "perfekt". 😛

Lykke til! 🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...