Gå til innhold

Har jeg beregnet nok kake til selskapet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ha bursdag, vi blir 10 eller 12 voksne. Jeg har tenkt en sjokoladekake, bringebær kake og en sitronpai. Runde kaker. Er det nok? Eller bør jeg ha mer? Muffins? En kake til? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store er kakene?

Anonymkode: aece2...63f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres for mye ut.

Anonymkode: fce0d...e65

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2-3 slike kaker for 13 mennesker, det blir alltid igjen endel kake. 

Anonymkode: e56cf...526

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok. Vanlig beregning er 1 kake på 10 personer +1. Så 3 kaker er helt perfekt! 😄 hvis du vil ha mer så er det bare å kjøre på, men da blir det bare mer å spise senere 😂❤️

Anonymkode: e17e4...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det allerede er to kaker for mye, så jeg ville absolutt ikke hatt en fjerde.

Anonymkode: c27e8...eb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville fjernet en kake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flammen12 skrev (38 minutter siden):

Ville fjernet en kake.

Ja for all del, skrenk inn på utvalget så det blir minst mulig valgfrihet… 

3 kaker er akkurat passe. Rester kan gis til gjestene, oppbevares et par dager i kjøleskapet eller fryses i ukevis. 

Anonymkode: 23e64...a08

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det allerede er to kaker for mye, så jeg ville absolutt ikke hatt en fjerde.

En kake til 13 personer ville blitt litt knapt. De fleste spiser mer enn et stykke. Ikke alle liker samme type kaker heller.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (4 minutter siden):

En kake til 13 personer ville blitt litt knapt. De fleste spiser mer enn et stykke. Ikke alle liker samme type kaker heller.

Ja, kanskje jeg ikke kjenner så mange kakemonser. Ikke alle jeg kjenner spiser kake, og sjelden jeg ser noen spise flere enn ett stykke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulempen med å fjerne en kake er at du da også fjernet et alternativ! Det kan godt være du har en kake for mye - men å kunne tilby valgmuligheter er også en faktor i selskaper! 

Så klart kan du servere bare potet til julemiddagen, da trenger du ganske mange flere poteter enn om du serverte surkål, kålrabistappe, dampede rosenkål og sossiser til i tillegg til potetene.

Anonymkode: 74274...052

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Skal ha bursdag, vi blir 10 eller 12 voksne. Jeg har tenkt en sjokoladekake, bringebær kake og en sitronpai. Runde kaker. Er det nok? Eller bør jeg ha mer? Muffins? En kake til? 

Likte også veldig godt valgene dine av kake! Da treffer du virkelig de fleste personer med god variasjon 🤩❤️

Anonymkode: e17e4...cf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt perfekt, både smak og mengde, bruk eventuelle rester til dessert eller frys.

Anonymkode: 30345...95c

• Liker 2
Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Enig, og når man først har selskap, virker det kjipt å beregne på millimeteren og kun ha en type. Man hadde ikke beregnet f.eks. kun ett rundstykke med samme pålegg per person. Det forventes jo at man er litt raus når man inviterer til selskap, så kan man heller fordele eller fryse ned rester etterpå. Jeg synes tre kaker, som TS foreslår, er passende.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når vi er 7 stk og har 1 bløtkake. Da er det sjeldent nor igjen.

Så 1 på 13 stk blir lite.

Anonymkode: de93b...b91

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

3 kaker høres helt greit ut. Og gjester kan velge selv 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når vi er 7 stk og har 1 bløtkake. Da er det sjeldent nor igjen.

Så 1 på 13 stk blir lite.

Enig. Gjestene skal ikke føle på at de ikke må skjære for stort stykke slik at det ikke skal bli tomt før alle har fått.

Hvis ikke blir det som den berømte tråden om julemiddagen. At alle forsyner seg med et stort stykke, kaken rekker halvveis eller nesten rundt bordet og gjestene etterspør neste kake, som ikke finnes...

• Liker 6
Skrevet

Som østlending synes jeg det høtes rikelig ut. På andre kanterav landet ville det nok vært ansett som litt snaut... :fnise:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på størrelsen på kakene - men med normalstørrelse er jo det absolutt innafor. Og så kommer det også an på hvem som er invitert - om det er "kakespisere" - har inntrykk av at sukker-hysteriet har gjort det slik at folk rett og slett ikke vil spise kake...  Noen er nærmest demonstrative, dessverre. 

Anonymkode: 24efa...364

Skrevet

Synes dette virker som bra med kake? Vi hadde hatt rester, men selv om vi liker kake er vi ikke superkakespisende folk. Så om dere er glad i mye kake er det muligens behov for mer. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...