Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bil, 2018 modell, firehjulsdrift, ladbar hybrid (bensin). Ikke lån på bilen. 
Nå har jeg flyttet og kjører ca 5,5 mil daglig (jobb). Bom koster 74 kr per dag. 

Jeg vurderer å kjøpe Elbil fordi jeg har trodd/tror det vil lønne seg, men jeg har blitt usikker. Jeg må spytte inn 150.000 av sparepengene mine for å kunne kjøpe Elbil med firehjulsdrift. Da kjøper jeg en 2021 modell. 

Meen.. nå vurderer jeg heller å betale de 150.000 inn på «huslånet» mitt. Jeg betaler 12.000 i fellesutgifter her jeg bor, ny borettslag leilighet og har et lån på 550.000 på toppen. Betaler nesten 3000 på det pr mnd. Det frister å få det lånet ned, men det frister også med Elbil. 

I følge Chat GTP så vil det være mest gunstig å beholde den bilen jeg har. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: a0513...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde spyttet det inn i en el-bil. Jeg flyttet så jeg fikk 4 mil, en vei, til jobben og investerte da i el-bil. Smarteste jeg har gjort. Har spart sjukt mye penger på drivstoff.

150 000 inn på boliglånet er bare en dråpe i havet, om du har har betalt (som meg) flere millioner for bolig. Det utgjør ikke den store forskjellen i hverdagen. 

Anonymkode: 5a09d...8eb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet Tesla ikke er så populært om dagen, men samboeren min fikk kjøpt en veldig billig nylig. De er vel firehjulstrekk alle sammen? 

Anonymkode: 28ec7...67e

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet Tesla ikke er så populært om dagen, men samboeren min fikk kjøpt en veldig billig nylig. De er vel firehjulstrekk alle sammen? 

Anonymkode: 28ec7...67e

Det er Tesla modell 3 jeg vurderer. Ikke alle har firehjulsdrift, men jeg kan få en fin 2021 modell for 270.000. 
Ts

Anonymkode: a0513...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde spyttet det inn i en el-bil. Jeg flyttet så jeg fikk 4 mil, en vei, til jobben og investerte da i el-bil. Smarteste jeg har gjort. Har spart sjukt mye penger på drivstoff.

150 000 inn på boliglånet er bare en dråpe i havet, om du har har betalt (som meg) flere millioner for bolig. Det utgjør ikke den store forskjellen i hverdagen. 

Anonymkode: 5a09d...8eb

Jeg har bare 550.000 i lån i banken, for resten er fellesgjeld. 
Ts 

Anonymkode: a0513...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde spyttet det inn i en el-bil. Jeg flyttet så jeg fikk 4 mil, en vei, til jobben og investerte da i el-bil. Smarteste jeg har gjort. Har spart sjukt mye penger på drivstoff.

150 000 inn på boliglånet er bare en dråpe i havet, om du har har betalt (som meg) flere millioner for bolig. Det utgjør ikke den store forskjellen i hverdagen. 

Anonymkode: 5a09d...8eb

Når du kjører såpass mye lønner deg seg med elbil i følge Chat GTP. Men visstnok ikke for meg som kjører 5.5 mil til sammen pr dag. 

Anonymkode: a0513...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Behold med mindre du gjerne vil ha ny bil. Du må kjøre i mange år for å bruke 150 000 på bensin. 

Anonymkode: cebb5...426

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca like mye kjøring. Vi gikk over til elbil (fra bensin) og har nå ca 2000 kr mer å rutte med i måneden (vi har ikke gjeld på bilen og heller ikke den forrige, så det er ikke medregnet). Vi betaler lavere satser på bom også. Men det er jo vanskelig å sitte her og si om det vil lønne seg for deg eller ikke, selv om det gjorde det for oss.

Anonymkode: 87188...4ae

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke lademuligheter har du? Om du ikke disponerer egen lader, er det ikke spesielt billig og lade på betalingsladepunkt. Du må legge inn ladekostnader mot bensinkostnader. Øvrige driftsutgifter på bilen du har, mot driftskostnader på elbil. Disse er gjerne tyngre, og større slitasje på dekk. I tillegg kanskje andre krav til dekk også -> hyppigere intervall & dyrere dekk. 

Hva er rekkevidden på den fem år gamle bilen du vurderer? En ting er sommer med godt vær, noe annet med vinter og kulde. Min har tapt seg ganske mye på de årene jeg har hatt den, ikke Tesla og eldre enn 2021. 
 

 

Anonymkode: b615f...1a1

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvilke lademuligheter har du? Om du ikke disponerer egen lader, er det ikke spesielt billig og lade på betalingsladepunkt. Du må legge inn ladekostnader mot bensinkostnader. Øvrige driftsutgifter på bilen du har, mot driftskostnader på elbil. Disse er gjerne tyngre, og større slitasje på dekk. I tillegg kanskje andre krav til dekk også -> hyppigere intervall & dyrere dekk. 

Hva er rekkevidden på den fem år gamle bilen du vurderer? En ting er sommer med godt vær, noe annet med vinter og kulde. Min har tapt seg ganske mye på de årene jeg har hatt den, ikke Tesla og eldre enn 2021. 
 

 

Anonymkode: b615f...1a1

Jeg har lader hjemme. Rekkevidden på Teslaen er minimum 580 km. 
Er det høyere driftskostnader på elbil? 
Ts

Anonymkode: a0513...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har lader hjemme. Rekkevidden på Teslaen er minimum 580 km. 
Er det høyere driftskostnader på elbil? 
Ts

Anonymkode: a0513...7ed

Ja, man sliter mer på dekkene. Sparer du 2000 i måneden slik vi gjør, så spiller det liten rolle hva nye dekk koster etter 4 sesonger. Vi er på 4. sesong og dekkene er brukbare i hvert fall ut denne sesongen. Kanskje også neste. 

Jeg copypaster et AI svar fra google (så ta det med ei klype salt): 

"Elbiler har generelt betydelig lavere driftskostnader enn bensinbiler, primært på grunn av billigere drivstoff (strøm) og mindre vedlikehold. Du kan spare rundt 1 500–2 200 kr i måneden, eller ca. 20 000 kr i året, på å velge elbil fremfor fossilbil. 

Her er hovedforskjellene i driftskostnader:

Drivstoff/Energi: Strøm er langt billigere per mil enn bensin, selv med ugunstige strømpriser, spesielt ved hjemmelading.

Vedlikehold: Elbiler har færre bevegelige deler, ingen oljeskift, og mindre slitasje på bremser, noe som gir lavere servicekostnader.

Avgifter: Trafikkforsikringsavgiften (tidligere trafikkforsikringsavgift) er nå noe høyere for elbiler (ca. 3 270 kr) enn for fossildrevne (ca. 2 329 kr).

Bompenger: Elbiler betaler ofte redusert takst i bomringen, selv om fordelene gradvis reduseres."

Anonymkode: 87188...4ae

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at du får kjøpt 2021 modell for 150.000? Og har dit regnet på hvor mange år du må kjøre for å spare 150.000kr i driftsutgifter? Har vanskelig for å se at dette kan bli noen stor gevinst…

Anonymkode: b7070...f7c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet Tesla ikke er så populært om dagen, men samboeren min fikk kjøpt en veldig billig nylig. De er vel firehjulstrekk alle sammen? 

Anonymkode: 28ec7...67e

Du tar feil, Tesla er ekstremt populært om dagen.

Anonymkode: 575c6...b5b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tar feil, Tesla er ekstremt populært om dagen.

Anonymkode: 575c6...b5b

Har ikke Tesla senket prisene noe voldsomt? Nå er jo Tesla "allemannseie". Jeg ser Tesla overalt. Det gjør jo at en bruktbil nå har mistet mer verdi enn normalt - og vil derfor anses som en rimeligere bil blant andre biler med lignende egenskaper. Jeg kan ta feil, men det virker logisk for meg.

Anonymkode: 87188...4ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har ikke Tesla senket prisene noe voldsomt? Nå er jo Tesla "allemannseie". Jeg ser Tesla overalt. Det gjør jo at en bruktbil nå har mistet mer verdi enn normalt - og vil derfor anses som en rimeligere bil blant andre biler med lignende egenskaper. Jeg kan ta feil, men det virker logisk for meg.

Anonymkode: 87188...4ae

Tesla modell 3 er kåret til Årets bruktbil 2026. Rekkevidde, firehjulsdrift og pris. 

Anonymkode: a0513...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring - har du sjekket prisene for evt ny bil ift den du har nå? 

Anonymkode: 8c8ec...8df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke Tesla senket prisene noe voldsomt? Nå er jo Tesla "allemannseie". Jeg ser Tesla overalt. Det gjør jo at en bruktbil nå har mistet mer verdi enn normalt - og vil derfor anses som en rimeligere bil blant andre biler med lignende egenskaper. Jeg kan ta feil, men det virker logisk for meg.

Anonymkode: 87188...4ae

Du tar feil. Når momsenfritaket på disse forsvinner til neste år, skyter bruktbilprisen opp på dem.

Anonymkode: 575c6...b5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 20.22):

Det er Tesla modell 3 jeg vurderer. Ikke alle har firehjulsdrift, men jeg kan få en fin 2021 modell for 270.000. 
Ts

Anonymkode: a0513...7ed

Akkurat det er den bilen du bør styre unna. Men, om du kjøper den, sørg for å få noen til å sjekke bremserørende til bakhjul. De ruster noe helt grusomt! Det koster ikke alle verden for delene, men jobben er ikke gratis. De ligger gjemt av batteripakka på venstre side, så hovedbatteri må løsnes og bort for å komme til. Og etter hva som er kommet frem de siste dagene, så er det så som så med lakk og rust bakover på kanaler også.

Anonymkode: caf30...7e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 20.22):

Det er Tesla modell 3 jeg vurderer. Ikke alle har firehjulsdrift, men jeg kan få en fin 2021 modell for 270.000. 
Ts

Anonymkode: a0513...7ed

Akkurat, du skal bruke 270.000 pluss renter på å spare hvor mye?? Det er helt umulig å forstå at det lønner seg å bytte ut en gjeldfri bil i en slik situasjon. 

Anonymkode: b7070...f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...