AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Vi har hugget noen gamle epletrær som ikke bærer. Da vil vi gjerne plante noen historiske epletrær og tenker da lagringsepler som er utmerket på smak. Hvilke ville du valgt? Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Det kommer vel an på hvor du bor i landet også? Anonymkode: cea9b...0ae 1
Mhmjadda Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april Håper du får noen spennende forslag, for da kan jeg plante jeg og 🤭 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer vel an på hvor du bor i landet også? Anonymkode: cea9b...0ae Ja, men sonen finner jeg ut av, Nå vil jeg ha alle mulige forslag Mhmjadda skrev (57 minutter siden): Håper du får noen spennende forslag, for da kan jeg plante jeg og 🤭 Takk, hvor mange trær vil du ha? Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april Linnestad gård solgte økologiske Filippa og Gravenstein i fjor, Begge er så vidt jeg vet norske eplesorter. Jeg ser det som en verdi i seg selv. Anonymkode: 8a8f8...d50 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Linnestad gård solgte økologiske Filippa og Gravenstein i fjor, Begge er så vidt jeg vet norske eplesorter. Jeg ser det som en verdi i seg selv. Anonymkode: 8a8f8...d50 Takk, de har vært lenge i Norge. Fillipa og gravenstein er danske epler, men vært lenge i Norge og dermed interessante. Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Våre gamle trær var norske torstein og gamle Ingrid Marie forøvrig. Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Våre gamle trær var norske torstein og gamle Ingrid Marie forøvrig. Anonymkode: d2056...2b9 danske, ikke gamle. Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, men sonen finner jeg ut av, Nå vil jeg ha alle mulige forslag Takk, hvor mange trær vil du ha? Anonymkode: d2056...2b9 1-3 trær avhengig av andre planer, hvor store de blir, og om de er å finne som familietrær Anonymkode: 71652...a90
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april Tror interessegrupper for epledyrking er et bedre sted å starte enn på Kvinneguiden Anonymkode: 4559f...26f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1-3 trær avhengig av andre planer, hvor store de blir, og om de er å finne som familietrær Anonymkode: 71652...a90 Takk for oppfølging. H3 Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror interessegrupper for epledyrking er et bedre sted å starte enn på Kvinneguiden Anonymkode: 4559f...26f Ja, det kan godt være, men det kan jo hende jeg spør flere steder Her inne er det mange mennesker og jeg undrer jo bare på folks preferanser. Sikkert mange som har epletrær her. Anonymkode: d2056...2b9
Knutekålmor85 Skrevet 17. april #13 Skrevet 17. april Filippa er utmerkede lagringsepler. Det forutsetter at man har kjølig, men frostfritt sted å lagre eplene. I tillegg til å ta vekk skadede og dårlige epler med en gang. Og også at det er sikkert mot mus. Jeg mener de er best på andre sida av nyttår - søte, syrlige men også litt skrukkete. Andre liker de bedre frem til jul - de er ganske syrlige. Filippa er ikke så egnet å spise rett fra treet eller tidlig på høsten. Men de er veldig gode til eplekake, eplesyltetøy eller eplemos. Filippa er trær som kan bli store og bære i mange tiår. Har selv høstet gode Filippa-epler fra hager som er forlatt og ikke gjort noe større med på minst 50-60 år. Jeg er en sterk tilhenger av Filippa, men ville uansett kombinert med noen andre sorter. Da kan man i beste fall ha egne epler fra juli til februar. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april #14 Skrevet 17. april Knutekålmor85 skrev (8 minutter siden): Filippa er utmerkede lagringsepler. Det forutsetter at man har kjølig, men frostfritt sted å lagre eplene. I tillegg til å ta vekk skadede og dårlige epler med en gang. Og også at det er sikkert mot mus. Jeg mener de er best på andre sida av nyttår - søte, syrlige men også litt skrukkete. Andre liker de bedre frem til jul - de er ganske syrlige. Filippa er ikke så egnet å spise rett fra treet eller tidlig på høsten. Men de er veldig gode til eplekake, eplesyltetøy eller eplemos. Filippa er trær som kan bli store og bære i mange tiår. Har selv høstet gode Filippa-epler fra hager som er forlatt og ikke gjort noe større med på minst 50-60 år. Jeg er en sterk tilhenger av Filippa, men ville uansett kombinert med noen andre sorter. Da kan man i beste fall ha egne epler fra juli til februar. Tusen takk, det er absolutt aktuelt. Her funderes det nå på rød haugmann som det ene treet. Så dersom vi sier det og Fillipa får vi jo to gode slag og trenger et tredje. Såfremt vi får tak i disse sortene,såklart. Anonymkode: d2056...2b9
AnonymBruker Skrevet 17. april #15 Skrevet 17. april Åkerø-epler (vinterepler). Er litt senere ferdig... veldig gode. Anonymkode: 6ec87...d62
AnonymBruker Skrevet 17. april #16 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Åkerø-epler (vinterepler). Er litt senere ferdig... veldig gode. Anonymkode: 6ec87...d62 Takk, er de lagringsepler? Anonymkode: d2056...2b9
Knutekålmor85 Skrevet 17. april #17 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk, er de lagringsepler? Anonymkode: d2056...2b9 Vinterepler er lagringsepler, men varierende hvor lenge de holder og hvor sent de er modne. Boka "Epler, pærer og plommer" av Finn Måge er en flott bok om gamle og nyere sorter i Norge. https://skald.no/bøker/alle/eple-pre-plomme/
AnonymBruker Skrevet 17. april #18 Skrevet 17. april Jeg tror eplesorten Prins har vært i mine besteforeldres hager. Husker i alle fall at begge mine bestemødre snakket om Prinseepler som de beste. https://planteportalen.no/frukttraer/hageeple-prins/ I vår hage med gamle epletrær, som nå alle har bukket under, skal det ha vært noen som ble kalt sommereple. Når jeg søker på nett får jeg opp flere, så jeg vet ikke hvilken som opprinnelig stod her. Men trærne ble plantet på 30-40 tallet. Anonymkode: 3ab92...33b
Grønnsaksvaffel Skrevet 17. april #19 Skrevet 17. april Jeg syns Aroma er veldig gode og de egner seg for lagring. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #20 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror eplesorten Prins har vært i mine besteforeldres hager. Husker i alle fall at begge mine bestemødre snakket om Prinseepler som de beste. https://planteportalen.no/frukttraer/hageeple-prins/ I vår hage med gamle epletrær, som nå alle har bukket under, skal det ha vært noen som ble kalt sommereple. Når jeg søker på nett får jeg opp flere, så jeg vet ikke hvilken som opprinnelig stod her. Men trærne ble plantet på 30-40 tallet. Anonymkode: 3ab92...33b Hvilken farge hadde de. Dersom røde kan det ha vært sävstaholm. Om gulaktige er mulige sommerepler en av to typer glassepler: Transparente Blanche eller hvit astrakan. Anonymkode: d2056...2b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå