AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:19 #1 Skrevet torsdag kl. 12:19 Hei! Jeg har fått påvist at fosteret i magen er lite og henvist til fostermedisiner. Er det noen som har erfaringer? 28+0 i dag. Baby er på 10 percentilen og det er påvist økt motstand i navlestrengen. Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:52 #2 Skrevet lørdag kl. 18:52 Jeg hadde det samme i uke 28, og endte opp med svangerskapsforgiftning og prematurt barn noen uker senere. Det ble et tøft forløp for baby og meg. Det ble en stund på nyfødtintensiv, men ingen komplikasjoner. Frisk og raskt barn i dag. Viktig å være obs på at svangerskapsforgiftning kan komme fort, så fort som bare på noen timer, så dersom man får nye symptomer må det undersøkes, ikke vent til neste time om en dag eller to. Har du fått time til fostermedisin? Anonymkode: 86fe4...049 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:14 #3 Skrevet lørdag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde det samme i uke 28, og endte opp med svangerskapsforgiftning og prematurt barn noen uker senere. Det ble et tøft forløp for baby og meg. Det ble en stund på nyfødtintensiv, men ingen komplikasjoner. Frisk og raskt barn i dag. Viktig å være obs på at svangerskapsforgiftning kan komme fort, så fort som bare på noen timer, så dersom man får nye symptomer må det undersøkes, ikke vent til neste time om en dag eller to. Har du fått time til fostermedisin? Anonymkode: 86fe4...049 Omtrent samme her, men manglende vekst ble oppdaget i uke 32 med påfølgende prematur fødsel i uke 35. Frisk og rask baby uten behov for verken pustestøtte eller sonde. Liten av vekst, men begynner å nærme seg normalområdet i vekstkurven nå i småskolealder. Anonymkode: 13cf0...162
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:19 #4 Skrevet lørdag kl. 19:19 Tusen takk for svar begge to! Ja jeg har fått time neste uke. Hvordan ble dere følgt opp? Og var noen av dere hos fostermedisiner? Bekymrer meg naturligvis for svangerskapsforgiftning nå ja. Har ingen tegn enda men er veldig obs på det. Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:22 #5 Skrevet lørdag kl. 19:22 Påvist i uke 18 hos meg. Ble et langt (heldigvis) og tøft svangerskap, mye oppfølging, fødte et friskt barn med vekt langt under kiloen etter uke 30. Litt rusk i ettertid, men stort sett frisk og rask i dag (ti år). Etter uke 28 klarer de fleste seg. Etter uke 34 er lungene stort sett modne, uavhengig av størrelse. Dette går nok helt bra - selv om det kanskje blir en annen start enn du så for deg. Du finner mange historier i prematurgruppen på Facebook. Anonymkode: 7ea4e...c52
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:47 #6 Skrevet lørdag kl. 19:47 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Påvist i uke 18 hos meg. Ble et langt (heldigvis) og tøft svangerskap, mye oppfølging, fødte et friskt barn med vekt langt under kiloen etter uke 30. Litt rusk i ettertid, men stort sett frisk og rask i dag (ti år). Etter uke 28 klarer de fleste seg. Etter uke 34 er lungene stort sett modne, uavhengig av størrelse. Dette går nok helt bra - selv om det kanskje blir en annen start enn du så for deg. Du finner mange historier i prematurgruppen på Facebook. Anonymkode: 7ea4e...c52 Tusen takk for tips! Skal søke opp gruppen. Hadde foster da et symmetrisk avvik? Og hadde du morkakesvikt? Hva var grunnen til at de valgte å forløse i uke 30? Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:49 #7 Skrevet lørdag kl. 20:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde det samme i uke 28, og endte opp med svangerskapsforgiftning og prematurt barn noen uker senere. Det ble et tøft forløp for baby og meg. Det ble en stund på nyfødtintensiv, men ingen komplikasjoner. Frisk og raskt barn i dag. Anonymkode: 86fe4...049 Akkurat samme i mitt første svangerskap. Oppdaget at barnet var for lite i uke 28, økt motstand i navlestrengen, og kort tid etter påvist svangerskapsforgiftning. Ble født ved akutt keisersnitt i uke 31, og lang innleggelse på nyfødtintensiv. Barnet er 5 år gammel i dag, frisk og rask og ingen senfølger 😊 Anonymkode: 4c02a...86d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:56 #8 Skrevet lørdag kl. 20:56 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Akkurat samme i mitt første svangerskap. Oppdaget at barnet var for lite i uke 28, økt motstand i navlestrengen, og kort tid etter påvist svangerskapsforgiftning. Ble født ved akutt keisersnitt i uke 31, og lang innleggelse på nyfødtintensiv. Barnet er 5 år gammel i dag, frisk og rask og ingen senfølger 😊 Anonymkode: 4c02a...86d Tusen takk for svar! Husker du hvor lite barnet var i uke 28 og når det ble født? Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:57 #9 Skrevet lørdag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar begge to! Ja jeg har fått time neste uke. Hvordan ble dere følgt opp? Og var noen av dere hos fostermedisiner? Bekymrer meg naturligvis for svangerskapsforgiftning nå ja. Har ingen tegn enda men er veldig obs på det. Anonymkode: 65e11...a50 I utgangspunktet skulle jeg ha ul annenhver uke, men kom bare til uke 34 før jeg ble innlagt med svf. Hos meg ble det påvist en såkalt notch i lyskeregionen som ga dårlig med blod inn til livmoren. Morkaken ble også omtalt som liten etter fødsel. Jeg var ikke hos fostermedisiner da, men jeg hadde tidlig ul og fosterdiagnostikk uten funn i uke 11-12 (pga alder). Det var gynekologer som målte veksten på ul når jeg var på vekstestimering senere i svangerskapet. Jeg hadde for øvrig ingen merkbare symptomer på svf, følte meg i toppform, men blodtrykket var høyt og jeg hadde utslag på urinprøver. Anonymkode: 13cf0...162
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:11 #10 Skrevet lørdag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I utgangspunktet skulle jeg ha ul annenhver uke, men kom bare til uke 34 før jeg ble innlagt med svf. Hos meg ble det påvist en såkalt notch i lyskeregionen som ga dårlig med blod inn til livmoren. Morkaken ble også omtalt som liten etter fødsel. Jeg var ikke hos fostermedisiner da, men jeg hadde tidlig ul og fosterdiagnostikk uten funn i uke 11-12 (pga alder). Det var gynekologer som målte veksten på ul når jeg var på vekstestimering senere i svangerskapet. Jeg hadde for øvrig ingen merkbare symptomer på svf, følte meg i toppform, men blodtrykket var høyt og jeg hadde utslag på urinprøver. Anonymkode: 13cf0...162 Okei, takk! Jeg har også notch i arteria uterina (regner med det er det samme du hadde, siden den ligger i lysken). Du hadde ikke ødemer eller noe heller? Enn så lenge har blodtrykk og urin vært bra. Ble det vaginal fødsel eller KS siden det var så tidlig? Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:19 #11 Skrevet lørdag kl. 21:19 Ofte, jeg sier ikke alltid, er det bedre å være lenger i graviditeten og føde dysmatur, enn kortere i graviditeten og føde stor baby. Var det de sa til meg. Jeg fødte stor baby i uke 25 pga livmorhalssvikt. Heldigvis frisk baby, som vi vet foreløpig. Anonymkode: e618b...021 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:29 #12 Skrevet lørdag kl. 21:29 Samme beskjed fikk jeg i uke 29. Skulle ha oppfølging en gang i uken om alt var stabilt, ble lagt inn i uke 30+5 grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning. Baby ble hentet ut med hastesnitt i uke 32+0. Ble skrevet ut fra sykehuset for en mnd siden, var 4 uker på nyfødtintensiv. Forbered deg på prematur fødsel. Anonymkode: 624d2...d2a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:35 #13 Skrevet lørdag kl. 21:35 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ofte, jeg sier ikke alltid, er det bedre å være lenger i graviditeten og føde dysmatur, enn kortere i graviditeten og føde stor baby. Var det de sa til meg. Jeg fødte stor baby i uke 25 pga livmorhalssvikt. Heldigvis frisk baby, som vi vet foreløpig. Anonymkode: e618b...021 Ja, du har et poeng der. Baby er jo mer utviklet selv om det er små som dysmature. Godt alt har gått fint hos dere ❤️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme beskjed fikk jeg i uke 29. Skulle ha oppfølging en gang i uken om alt var stabilt, ble lagt inn i uke 30+5 grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning. Baby ble hentet ut med hastesnitt i uke 32+0. Ble skrevet ut fra sykehuset for en mnd siden, var 4 uker på nyfødtintensiv. Forbered deg på prematur fødsel. Anonymkode: 624d2...d2a Ja, jeg følte plutselig jeg fikk dårlige tid. Og tenker vi får feire hver uke det er mulig å holde baby på innsiden! Hadde du symptomer da eller ble det plukket opp på sykehuset? Hvordan var målingene i blodstrøm? Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:18 #14 Skrevet lørdag kl. 23:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar! Husker du hvor lite barnet var i uke 28 og når det ble født? Anonymkode: 65e11...a50 Husker ikke helt hva målingene i uke 28 var, tror estimatet var rundt 750g, men at måleusikkerheten var ganske stor, så de ikke kunne si det helt sikkert. Ved fødsel i 31+5 var barnet 1170g. Anonymkode: 4c02a...86d
AnonymBruker Skrevet i går, 06:47 #15 Skrevet i går, 06:47 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Okei, takk! Jeg har også notch i arteria uterina (regner med det er det samme du hadde, siden den ligger i lysken). Du hadde ikke ødemer eller noe heller? Enn så lenge har blodtrykk og urin vært bra. Ble det vaginal fødsel eller KS siden det var så tidlig? Anonymkode: 65e11...a50 Jeg hadde null ødem. Jeg fødte i uke 35, igangsatt ukomplisert vaginal fødsel. Jeg ser jeg surret litt med ukene mine over, fikk høyt bt i uke 32, vekstmåling uke 33, null vekst frem til fødsel i uke 35. Fødselsvekt stemte på grammet med målingen i uke 33. Noter deg bak øret at du ber notert i utskrivingsepikrisen etter fødsel hvilken oppfølging du skal ha i et evt nytt svangerskap. Jeg ble satt på blodfortynnende fra uke 8 i neste svangerskap og hadde et ukomplisert svangerskap med et barn på plussiden på vekstestimering. Anonymkode: 13cf0...162
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #16 Skrevet i går, 07:57 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Husker ikke helt hva målingene i uke 28 var, tror estimatet var rundt 750g, men at måleusikkerheten var ganske stor, så de ikke kunne si det helt sikkert. Ved fødsel i 31+5 var barnet 1170g. Anonymkode: 4c02a...86d Okei. Hun var estimert til å være rett i underkant av 1000g nå i uke 28 så hun er jo i grunnen ikke så liten selv om det føltes slik når de la det frem. Ble det keisersnitt for deg? Når du sier akutt keisersnitt, husker du hvilken grad det var? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde null ødem. Jeg fødte i uke 35, igangsatt ukomplisert vaginal fødsel. Jeg ser jeg surret litt med ukene mine over, fikk høyt bt i uke 32, vekstmåling uke 33, null vekst frem til fødsel i uke 35. Fødselsvekt stemte på grammet med målingen i uke 33. Noter deg bak øret at du ber notert i utskrivingsepikrisen etter fødsel hvilken oppfølging du skal ha i et evt nytt svangerskap. Jeg ble satt på blodfortynnende fra uke 8 i neste svangerskap og hadde et ukomplisert svangerskap med et barn på plussiden på vekstestimering. Anonymkode: 13cf0...162 Takk for svar ❤️ dette er min tredje og mest sannsynlig siste. Har ikke hatt svangerskapsforgiftning eller IUGR ned de andre. Nr 1 var liten men over 10 percentilen. Anonymkode: 65e11...a50
AnonymBruker Skrevet i går, 09:24 #17 Skrevet i går, 09:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei. Hun var estimert til å være rett i underkant av 1000g nå i uke 28 så hun er jo i grunnen ikke så liten selv om det føltes slik når de la det frem. Ble det keisersnitt for deg? Når du sier akutt keisersnitt, husker du hvilken grad det var? Anonymkode: 65e11...a50 Ja, barnet mitt var veldig, veldig lite. Og klarte seg likevel veldig bra tross alt, da hun kom ut. Det er jo positivt at de mener din jente er større, det gjør kanskje at hun ikke trenger være innlagt like lenge etter fødselen ❤️ De kalte det akutt keisersnitt, men sa også at det bare betydde "innenfor de neste 4 timene", så det var ikke "løp for livet inn på operasjonssalen" 😊 Vet ikke hvilken grad det svarer til, dette var ikke et norsk sykehus btw. Det ble bestemt fordi jeg var til kontrol og barnets hjerterytme falt på CTG-målingen. Anonymkode: 4c02a...86d
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #18 Skrevet i går, 10:12 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja, barnet mitt var veldig, veldig lite. Og klarte seg likevel veldig bra tross alt, da hun kom ut. Det er jo positivt at de mener din jente er større, det gjør kanskje at hun ikke trenger være innlagt like lenge etter fødselen ❤️ De kalte det akutt keisersnitt, men sa også at det bare betydde "innenfor de neste 4 timene", så det var ikke "løp for livet inn på operasjonssalen" 😊 Vet ikke hvilken grad det svarer til, dette var ikke et norsk sykehus btw. Det ble bestemt fordi jeg var til kontrol og barnets hjerterytme falt på CTG-målingen. Anonymkode: 4c02a...86d Takk for svar! Setter så stor pris på det. Man føler seg jo veldig alene i bekymringene... Det vil tilsvare en grad 3 på norske sykehus: når det er mulig med forløsning men ingen bråhast. Grad 2 er innen 20 min og grad 1 er umiddelbart. Det blir noen nervepirrende uker fremover. Anonymkode: 65e11...a50 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå