AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Er det noen skal søke seg inn på sykepleie studiet i år på Oslo met pilestredet eller Kjeller? Tror dere snittet vil gå ned fra 46,5 og hva har dere i snitt? Alle 580 plassene kan ikke bli fylt opp vell eller det er sikkert mange som dropper ut? Anonymkode: b884a...91c
AnonymBruker Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen skal søke seg inn på sykepleie studiet i år på Oslo met pilestredet eller Kjeller? Tror dere snittet vil gå ned fra 46,5 og hva har dere i snitt? Alle 580 plassene kan ikke bli fylt opp vell eller det er sikkert mange som dropper ut? Anonymkode: b884a...91c Det er jo når alle 580 plassene er fylt opp, pluss ganske mange prosent ekstra, at man får svaret på hva som blir den endelige poengsummen, så ja; alle plassene blir fylt opp. Universitetene og høgskolene overbooker ganske mye for å være sikre på at studiet blir fylt opp. Hvor stor overbooking varierer. Det er ikke spesielt høyt frafall på sykepleien. Anonymkode: d29c2...a7b 4
William_S Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april (endret) Hva snittet blir er umulig å si fra gang til gang. Men det man kan si sikkert er at prestisjestudier som juss, medisin, psykologi profesjon etc får et høyt snitt og at poenggrensene der varierer mindre fra år til år. Men nå er alt dette under omlegging, i år det vel siste gang alt går på "gammel" ordning som normalt og det fra og med neste opptak vil bli endringer som fases inn og inn over en to-tre års periode til den gamle ordningen er helt utfaset. Blant annet forsvinner en hel haug med tilleggspoeng, 23/5 regelen blir totalforandret osv. Grunnen til at det gjøres over en sånn tidshorisont er at man må ta hensyn til de vgs elevene som allerede har startet, da det har konsekvenser for fagvalg etc.og at elever som allerede er på vgs ikke får en helt ny opptaksordning slengt i trynet over natten (tenker særlig her på vg2 og vg3 elevene). Det som også skjer er at førstegangskvoten utvides og ordinær kvoten får færre andel av studieplassene. Jeg tror politikerne egentlig bommer massivt ved å legge om ordningen og egentlig gjør det for å gjøre noe med de kunstig høye poengsummene på medisin osv. For selv på den gamle ordningen kommer de aller aller fleste inn på førstevalget og at disse poengsummene kun egentlig er et problem på noen veldig få utdanninger. Endret 18. april av William_S 2
Minmorsbarn Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 23.00): Er det noen skal søke seg inn på sykepleie studiet i år på Oslo met pilestredet eller Kjeller? Tror dere snittet vil gå ned fra 46,5 og hva har dere i snitt? Alle 580 plassene kan ikke bli fylt opp vell eller det er sikkert mange som dropper ut? Anonymkode: b884a...91c Det var nesten 1400 som hadde sykepleiestudiet som førstevalg på Oslo met i 2025. Så ja, alle plassene blir fylt opp
Hmmm1 Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Nå er det ikke dette du spør etter. Men jeg vil råde deg til å gjøre noe annet en sykepleie. Sykepleien er en fin jobb på mange måter det. Men det er ikke det du tenker det er. Du har dårlig lønn, dårlig arbeidstider og du er relativt overarbeidet. Spør du meg ville jeg ikke studert sykepleien/sosionom/barnevern. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Mja, lønna er ikke så dårlig lenger, jeg har 850 000 i året uten å jobbe overtid og med lav vaktbelastning. Men det kan være travle vakter og dårlig bemanning til tider Anonymkode: 097db...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mja, lønna er ikke så dårlig lenger, jeg har 850 000 i året uten å jobbe overtid og med lav vaktbelastning. Men det kan være travle vakter og dårlig bemanning til tider Anonymkode: 097db...d4a Du skjønner at det ikke er normalen og normen for sykepleiere? Jeg er sykepleier med mastergrad, har 650.000 i året. Anonymkode: c857c...f62
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april Ikke så uvanlig i Oslo, og det er jo Oslo met. TS har tenkt å søke? Anonymkode: 097db...d4a
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du skjønner at det ikke er normalen og normen for sykepleiere? Jeg er sykepleier med mastergrad, har 650.000 i året. Anonymkode: c857c...f62 Men hva har du mastergrad i? Det er relativt vesentlig, og hvor jobber du? Jeg har videreutdanning med master i en av AIO fagene, og de fleste av mine kolleger med litt vakter er over 800 000. Jobber du tredelt og tar ekstravakter kan du lett nærme deg millionen,jeg har selv passert den siste to år, men da jobber jeg tilsvarende 120%, og en god del ukurant. Anonymkode: c9d38...c9d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå