AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:04 #1 Skrevet onsdag kl. 16:04 Hei, Søsteren min og jeg har arvet horisontaldelt tomannsbolig nylig. Søsteren min blir boende mens jeg planla egentlig å leie ut. Vi har blitt enige om at ved salg, så kan den ene parten få forkjøpsrett om ønskelig. Jeg holder nå på med totalrenovering av min del da det er et gammelt og slitt hus. Hennes del ble totalrenovert gor ca 10 år siden. Underveis har vi oppdaget flere problemer pga slitasje og alder på boligen og jeg er i tenkeboksen da dette fort kan bli en sinnsyk utgift på sikt. Jeg har allerede gjort store endringer på min del som vil øke pris ved salg av min del (megler har sagt dette da vi hadde møte og verdivurdering tidligere). Jeg skal også totalrenovere kjøkkenet til 150.000+ i mai/juni. Søsteren min er ikke i en posisjon til å kunne kjøpe meg ut og jeg tror hun blir rasende om jeg vil selge min del nå. En grunn til dette er også fordi vi jobber med å seksjonere boligen og fylle inn vedtekter da hage, loft og kjeller vil stå som felleseie for de to delene. Hva bør vi egentlig gjøre her og hvilke muligheter har vi? Jeg synes dette er utrolig vanskelig. Søsteren min er bekymret for å få en huseier som er vanskelig å samarbeide med dersom jeg selger min del og vil bli sint fordi jeg økte verdien på min del slik at hun ikke vil ha mulighet til å kjøpe. Hun kan fort skylde på meg for å ikke bare selge med en gang. Er det feks en mulighet at hun "kjøper meg ut" for deler av tomten, feks slik at hagen kan følge hennes del av boligen? Trenger virkelig råd.. Anonymkode: 4e56c...a45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:36 #2 Skrevet onsdag kl. 16:36 Er det du som har skrevet om dette tidligere? Da ble du vel sterkt rådet til ikke å overta den nedslitte delen, men legge hele huset ut for salg. Du hat tatt alt for mye hensyn til din søster i denne saken og det må du slutte med. Anonymkode: c481a...044 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:39 #3 Skrevet onsdag kl. 16:39 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hei, Søsteren min og jeg har arvet horisontaldelt tomannsbolig nylig. Søsteren min blir boende mens jeg planla egentlig å leie ut. Vi har blitt enige om at ved salg, så kan den ene parten få forkjøpsrett om ønskelig. Anonymkode: 4e56c...a45 Er det du som har en søster som mener at hun skal eie den oppussende delen og du den slitte? Er boligen delt i to eiendommer eller eier dere hele eiendommen sammen nå? Anonymkode: 1fc61...a2d 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:39 #4 Skrevet onsdag kl. 16:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det du som har skrevet om dette tidligere? Da ble du vel sterkt rådet til ikke å overta den nedslitte delen, men legge hele huset ut for salg. Du hat tatt alt for mye hensyn til din søster i denne saken og det må du slutte med. Anonymkode: c481a...044 Helt enig i det, man lærer "dessverre" av sine feil.. Enig i at jeg har tatt for mye hensyn, må bare finne ut hvordan jeg skal gripe dette an. Anonymkode: 4e56c...a45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:41 #5 Skrevet onsdag kl. 16:41 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det du som har en søster som mener at hun skal eie den oppussende delen og du den slitte? Er boligen delt i to eiendommer eller eier dere hele eiendommen sammen nå? Anonymkode: 1fc61...a2d Boligen er ikke delt ennå, nei, eiendommen er overtatt av oss 50/50, men jeg har startet oppussing av min del så da har vel det toget gått om jeg skal få igjen for verdiøkning for min del. Anonymkode: 4e56c...a45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:42 #6 Skrevet onsdag kl. 16:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Boligen er ikke delt ennå, nei, eiendommen er overtatt av oss 50/50, men jeg har startet oppussing av min del så da har vel det toget gått om jeg skal få igjen for verdiøkning for min del. Anonymkode: 4e56c...a45 Du har ingen del. Du og din søster eier alle deler felles. Ikke la henne lure deg noe mer nå. Krev oppløsing av sameiet. Da blir det opp til din søster om hun vil kjøpe deg ut (halve av absolutt hele eiendommen) eller om dere skal selge alt til noen andre. Anonymkode: 1fc61...a2d 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:49 #7 Skrevet onsdag kl. 16:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ingen del. Du og din søster eier alle deler felles. Ikke la henne lure deg noe mer nå. Krev oppløsing av sameiet. Da blir det opp til din søster om hun vil kjøpe deg ut (halve av absolutt hele eiendommen) eller om dere skal selge alt til noen andre. Anonymkode: 1fc61...a2d Hvordan krever man dette og vil man eventuelt få igjen for egne investeringer man har gjort i boligen? 🫠 Har fått med meg at jeg har tatt et dårlig valg og tar konsekvensene av det, så er ingen poeng i å nevne dette i hvert innlegg. TS Anonymkode: 4e56c...a45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:56 #8 Skrevet onsdag kl. 16:56 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har ingen del. Du og din søster eier alle deler felles. Ikke la henne lure deg noe mer nå. Krev oppløsing av sameiet. Da blir det opp til din søster om hun vil kjøpe deg ut (halve av absolutt hele eiendommen) eller om dere skal selge alt til noen andre. Anonymkode: 1fc61...a2d Dette. Jeg husker også det forrige innlegget ditt, og dette ble forklart der også. Du bør finne igjen det forrige innlegget ditt og lese nøye gjennom. Du fikk mange gode råd, og mye nyttig informasjon det er viktig at du forstår. Jeg mener å huske at du var en god del yngre enn din søster og at hun i stor grad overkjører deg. Du bør vurdere å skaffe deg profesjonell hjelp. Du kommer til å tape masse av arven din om søsteren din får viljen din. Anonymkode: a429c...9c0 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:47 #9 Skrevet onsdag kl. 17:47 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan krever man dette og vil man eventuelt få igjen for egne investeringer man har gjort i boligen? 🫠 TS Anonymkode: 4e56c...a45 Du kontakter en advokat. Dette bør du ikke sitte med alene. Det er tydelig at det er det kun din søster som tjener på. Bare det at du leker med tanken på at din søster skal eie hele hagen slik at eventuelle nye naboer ikke skal få tilgang, viser at du er fullstendig overkjørt. Anonymkode: 1fc61...a2d 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:51 #10 Skrevet onsdag kl. 17:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kontakter en advokat. Dette bør du ikke sitte med alene. Det er tydelig at det er det kun din søster som tjener på. Bare det at du leker med tanken på at din søster skal eie hele hagen slik at eventuelle nye naboer ikke skal få tilgang, viser at du er fullstendig overkjørt. Anonymkode: 1fc61...a2d Nettipp. Ingen nye kjøpere vil kjøpe en plass med hage som tydelig er for begge enheter men som bare én har lov å bruke. Og søsteren din kommer heller aldri til å godta dette. Advokat, nå! Anonymkode: 8ac92...9de 2
newman01 Skrevet i går, 06:55 #11 Skrevet i går, 06:55 (endret) Men er ikke boligen seksjonert skikkelig? Da kan det bli mye morro, for etasjeskiller må utføres som et branncelleskille, samt at det er noen krav til de fasadene som har vinduer. Om det er for kort avstand mellom vinduer i ulike etasjer er det brudd på kjølenonen, og da må man sette inn brannvinduer. Så få orden på byggesaken og finn ut hva som må gjøres. Om bygningen ikke er seksjonert gjennom byggesak er det dagens regelverk som gjelder, og da kan det komme mange kostnadsdrivende krav. Kanskje du trenger arkitekt, statiker, brannrådgiver, akustiker. Om du bor i Oslo kan man nå risikere å få krav til å leie inn geolog for å skrive en rapport om kvikkleire og grunnforhold.. Selg alt sammen. Og somler du for mye kommer Skatteetatens klamme hånd og ønsker sin del av overskuddet også Endret i går, 06:56 av newman01 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:08 #12 Skrevet i går, 07:08 Du snakker om "din del", men eier dere ikke hele huset sammen? Det høres ut som en herlig lapskaus den dagen dere skal dele dette og dere har drevet på hver for dere. Deling av huset skulle skjedd som punkt nr.1 og krystallklare skriftlige avtaler før du i det hele tatt begynte å tenke på oppussing og salg. Anonymkode: 430b7...a3b 3
Illuminatum Skrevet i går, 07:08 #13 Skrevet i går, 07:08 Du pusser vel ikke opp "din del" men felleseie mellom deg og din søster? Uten avtale er det vel ikke sikkert at du får igjen det du legger inn i boligen? 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:53 #14 Skrevet i går, 12:53 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan krever man dette og vil man eventuelt få igjen for egne investeringer man har gjort i boligen? 🫠 Har fått med meg at jeg har tatt et dårlig valg og tar konsekvensene av det, så er ingen poeng i å nevne dette i hvert innlegg. TS Anonymkode: 4e56c...a45 Husker forrige tråd og føler sympati med deg, men likevel er det ikke rart at det nevnes i hvert innlegg. Du ble grundig advart mot dette tidligere og likevel tatt de dårlige valgene. Det eneste svaret er å kontakte advokat og høre med dem. Kanskje du taper noe av investeringer du har gjort hittil, men det er bedre å ta det nå enn å grave deg dypere ned i hullet. Anonymkode: 65198...a4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden Hun kan jo skylde på deg, for det er jo din skyld? Jeg skjønner ingenting av dette. Du kan da ikke pusse opp og leie ut hvis huset ikke er seksjonert? Dere eier hele huset sammen, og hun bor i det (du eier halvparten av "hennes del", og hun eier halvparten av det dere har blitt enige om er "din"). Løsningen er (tror jeg): -Gjøre det som skal til for å seksjonere (dele utgiftene til det SAMMEN). FØR ytterligere oppussing. Så få det taksert begge deler hver for seg, og dere kan få tinglyst hver sin del. Den ene må da kanskje kjøpe ut den andre. Men hvis hennes del er relativt nyoppusset, og din del ikke og trenger mye renovering, vil hun kanskje måtte kjøpe deg ut med litt, kanskje det dekker det du har lagt ut til nå? -Så må du vurdere om du ønsker pusse opp din del, leie ut før eller etter oppussing, eller selge (før eller etter oppussing). Hvis du vil pusse opp, og så selge, eri din fulle rett til det. Hvis din søster er bekymret for ny husEIER (ikke leietakere), virker det som du vil få trøbbel med henne i fremtiden også. Men foreløpig kan du ikke bestemme over en del av huset, dere eier det 100% sammen. Hun kan heller ikke bestemme hva du skal gjøre. Det der med hagen var virkelig idiotisk. Dere kan ikke lage noen avtaler som ikke blir tinglyst. Og dere skal ha lik verdi av denne arven. Det virker som om du allerede har har tapt 50% av det du har investert i oppussing til nå. Der har du allerede vært svært grei med henne. Du må tåle hun blir sur. Anonymkode: 487c5...da3
Apis Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden Advokat mat, stoppe oppussing, ikke eie bolig sammen med søster, vis dere ønsker fortsatt god relasjon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå