Gå til innhold

Premenopause, pcos, hormonbehandling.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg er i premenopause, er 46år og hovedsymtomer er lavt energinivå og null sexlyst.

Blodprøver hos fastlegen er fine, viser ikke tegn på overgangsalder og ikke manko på vitaminer og mineraler. Jeg har stabil livssituasjon og samliv.

Men jeg lurer på at det at jeg har pcos kan påvirke resultatet av hormonprøvene? At referanseområde ikke er like relevant da mine hormoner i utgangspunktet har ligget utenfor dette området?

Anonymkode: 7db9f...477

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøver gir lite informasjon i perimenopause. Ene dagen kan du ha høy estrogen, andre dagen lav

Jeg fikk faktisk påvist pcos når jeg mistenkte perimenopause. Gynekologen sa at ved pcos kommer ofte selve overgangsalderen senere pga stor eggreserve. Men perimenopause kan komme like tidlig som for andre 

Jeg har fått så god effekt av progesteron.  Mange med pcos er østrogendominante, så ekstra østrogen var ikke det jeg trengte.

Bestill time hos en god Gynekolog. Mange private skriver spesifikt at de jobber med overgangsalder og perimenopause 

Anonymkode: ea6ed...bed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 2 år eldre enn deg da jeg begynte på testosteron. Prøvde også østrogen da, men det ble jeg bare dårlig av. Testosteron gav meg sexlysten tilbake, mye energi og evnen til å få muskler igjen. Nå, snart 4 år senere har jeg også begynt på østrogen og litt progesteron ca hver 3 måned. Livet er MYE bedre enn for 5-10 år siden!! :) 

Anonymkode: 3ce20...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg er i premenopause, er 46år og hovedsymtomer er lavt energinivå og null sexlyst.

Blodprøver hos fastlegen er fine, viser ikke tegn på overgangsalder og ikke manko på vitaminer og mineraler. Jeg har stabil livssituasjon og samliv.

Men jeg lurer på at det at jeg har pcos kan påvirke resultatet av hormonprøvene? At referanseområde ikke er like relevant da mine hormoner i utgangspunktet har ligget utenfor dette området?

Anonymkode: 7db9f...477

Blodprøver viser kun et øyeblikksbilde av hvordan det er akkurat nå, ikke hvordan du er resten av syklusen. 
Leger som har peiling diagnostiserer på symptomer, ikke ut i fra blodprøver. 

Anonymkode: a49da...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...