Gå til innhold

Inviterer du venner som er single til deg i høytider?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skilt. Da jeg var gift hadde vi flere vennepar. Det var stadige felles middager og ferier sammen med folk - i inn og utland.
Så ble vi skilt…og da ble det dobbel ensomhet. Nå møtes man innimellom, men høytider (jul, påske, nyttårsaften, sommerferier) er det få som tenker på oss skilte/single/enslige.  Jeg vet om mange skilte som sitter hjemme alene på nyttårsaften og i påsken. Spesielt de som ikke har egne barn.  
Jeg har flere gode venner - menn og kvinner. Noen har jeg  hatt helt fra barneskolen, noen fra studier og noen fra jobb.
Felles for dem alle  - og jeg er glad i dem alle! - er at ingen av dem spør eller inviterer meg til seg i høytider.
Det snakkes om at høytider er vanskelig for mange…ja, det kan være fordi man ikke blir invitert når man er alene?

Nå er jeg over 50, så forhåpentligvis stemmer ikke dette like mye for de i 30 - 40 åra. 

Jeg blir så skuffa over alle de vi tidligere feiret med på f.eks nyttårsaften eller var med i påsken som nå ikke inviterer noen av oss.
Spør ikke en gang.   Spør hva jeg skal eller hvordan jeg hadde det, men inviterer ikke lengre. Jeg har ikke endret meg fordi jeg er skilt. 

Venner spør også hvorfor JEG er singel enda…»så rart at DU ikke finner noen»…Har til og med 2 venninner som til stadighet nevner 2 menn som er single…men ingen av dem velger å introdusere oss…enten mener de vi ikke passer sammen…eller de er redde for at vi blir lykkeligere enn de selv er…😂😉

Ikke glem oss single, folkens!🙏🏽

Anonymkode: 289d0...ee5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at mange har familie nå. Da er det jo det som er i fokus. 

Anonymkode: 051c1...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har invitert og feiret jul med en singel venninne sammen med min familie flere ganger. Så ble jeg skilt og alene, hun fikk seg kjæreste og glemte meg totalt ut både i hverdagen og i høytider. Kommer ikke til å invitere henne igjen om hun skulle bli singel (jeg er gift igjen nå med familie osv).

Har invitert andre single venner også i ettertid, men de har takket nei i julen. De ville feire jul alene.

Anonymkode: 78bd4...bf1

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Men selv om man kjenner ulike single mennesker, har man jo ikke noe ansvar for å føre dem sammen? Det der synes jeg var en merkelig tankegang. Det er mange single som trives som single, og så kan det jo hende at de ikke vil bli innblandet hvis det ikke skulle funke. Dessuten; det du sier med at de kanskje er redde for at du og dette andre single bekjentskapet skulle bli lykkeligere enn de er, får meg jo til å tro at det er potensial for drama ....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp med at mine foreldre ba venner til jul, nyttårsaften, 17 mai, sankthans og ellers til mat og hygge.

Hos svigerforeldre mine har de og bedt eks søstre til svigermor, noen av de svigermor,  søstre til mannen osv har vært bpa med slik at de har noen å feire jul med en å sitte i en tom leilighet uten familie.

Vi har 2 stykk vi ber fast nyttårsaften 17 mai og ellers i året som ikke har følge med noen.

Anonymkode: 55e0c...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da barna var mindre hadde vi mer besøk av både par og barnefamilier. 

Nå er de så store at eventuelt besøk er deres venner. Eller så går ikke barna til våre venner så godt overens med våre. Blir ikke så ok å feire sammen en hel dag med noen man ikke har så god kjemi med..

Anonymkode: 8a557...66b

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke snakke med disse vennene om det, ta litt initiativ selv?

Man faller litt utenfor en del sånne ting som singel - den åpenbaringen noen får på det området når de blir skilt, har jeg som kronisk singel kjent på siden vennene mine kom i etableringsfasen i 20-årene.

Jeg har ikke det store ønsket om å være vedheng og veldedighetsproskjet på andres par- og familiefeiringer - inviter meg fordi mitt nærvær er et ønsket og naturlig del av fellesskapet,  ikke fordi de synes synd på meg som er alene. 

Man trenger to superkrefter som singel - evnen til å trives i eget selskap og en singel vennene å gjøre ting sammen med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en singel venninne med åpen invitasjon. Foreløpig feirer hun høytider med sine foreldre, men de begynner dessverre å bli eldre. Hun vet at hun er en selvsagt gjest hos oss den dagen de ikke er lenger. 

Anonymkode: 880af...4fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei singel dame som ofte feirer høytider med oss (hun har far i live men tror ikke hun er så keen på å feire med far + stemor). Men vi prøver ikke å spleise henne med noen. Hun er bare god venninne av familien.

Anonymkode: 2094f...ce9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, mener du at det er deres ansvar å finne en ny mann til deg? 

p.s. Dere som har meg som venn (singel), vennligst IKKE inviter meg. 

Anonymkode: f4ea5...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Par inviterer og besøker andre par.  Når et par går i oppløsning så regnes de ikke lenger med. Jeg ble enke før pandemien, og ble usynlig.  Det var tøft i starten, men jeg har lært meg å trives i eget selskap.

Anonymkode: 8fa15...1eb

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ang ferie, så kan du jo spørre om det er plass til en til. Julaften hadde jeg nok synest det var litt vanskligere å spørre.

Med de single mennene som noen av venninnene nevner, så må du jo si du kan være positivt til å treffe de. De vil antagelig ikke arrangere blind dates om de ikke vet du ønsker det.

Ellers hadde jeg reist på ferie alene.

Anonymkode: 2d484...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med familien min i slike høytider jeg. Så mine venner er jeg ikke med. Nyttårsaften så er vi alene. Jeg liker det. Barna mine spiser med oss først så drar dem ut på festligheter. Dem bor ikke meg oss lenger. Jeg har ei singel venninne. Hun drar jeg på ferie med. For jeg må ikke dra sammen med mannen min i alle de ukene jeg har fri. Og husk da. Det er litt med hva man selv gjør å. Spør du om dere skal finne på noe? Eller sitter du bare å venter på at noen skal tenke på deg?

Anonymkode: 7d7a9...c30

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Kan gjerne finne på noe med mine single venner, men det er ikke naturlig å invitere dem inn i høytiden. For meg er dette familietid og jeg har fremdeles hjemmeboende barn. 

Anonymkode: 42a43...de0

Skrevet

Inviterte du single når du feiret med egen familie? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg inviterer både single og ikke-single, men vi har aldri hatt "parmiddag" på den måten. Vi har spillkvelder og sånt, en veldig nerdete gjeng. Jeg ser at det kan bli et problem om man har pleid å invitere begge i et par, og så blir de skilt. Da bør man kanskje invitere dem annen hver gang, hvis de virkelig ikke er på talefot.

(Til jul feirer vi med familien, men inviterer selvfølgelig alle helt uavhengig av om de er i parforhold eller ikke. )

Anonymkode: b73a8...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er singel, og inviterer ikke andre single. Takker også nei til invitasjon fra familier, selv om mange ser ut til å tro at alene er det samme som ensom. Men det er jo hyggelig av dem å invitere, i hvert fall frem til de begynner å pushe på. 

Anonymkode: 31e8d...410

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så ble vi skilt…og da ble det dobbel ensomhet. Nå møtes man innimellom, men høytider (jul, påske, nyttårsaften, sommerferier) er det få som tenker på oss skilte/single/enslige.  Jeg vet om mange skilte som sitter hjemme alene på nyttårsaften og i påsken. Spesielt de som ikke har egne barn.  

Jeg feirer jul med ekskona. Ett år inviterte jeg også leieboeren. Ingen skal sitte alene på julaften.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, mine single venner har familie som de er med. Hadde jeg hatt en singel venn som ikke hadde noen, hadde jeg invitert. Hadde aldri latt noen jeg kjente, sitte alene! 

Anonymkode: 7b665...446

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 12.23):

TS, mener du at det er deres ansvar å finne en ny mann til deg? 

p.s. Dere som har meg som venn (singel), vennligst IKKE inviter meg. 

Anonymkode: f4ea5...9f8

Nei, selvfølgelig ikke. Har ikke sagt noe om ansvar?  

Anonymkode: 289d0...ee5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...