Gå til innhold

Om barnevern og samsoving/egen seng

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at barnevernet er veldig strenge på at barn skal sove i egen seng? Stemmer dette? Hva begrunnes det i så fall med? 

Ser jo i dag at det har blitt mer vanlig med samsoving. Leste om en familie som hadde en tre meter bred seng hvor hele familien sov sammen. De største barna hadde tilgang på egne penger, men sov lite der.

Kjenner også flere som samsover/har samsover med barn opp i skolealder.

Er det noen som jobber i barnevernet som kan svare meg? Eller folk som har vært i kontakt med barnevernet som kan svare på om det med egen seng ble et tema? Er det noe barnevernet kan kreve? Sette som betingelse for at det ikke skal bli omsorgsovertakelse, f.eks?

Eller var dette noe som barnevernet brydde seg mer med før?

Anonymkode: 39177...d97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hørt at barnevernet er veldig strenge på at barn skal sove i egen seng? Stemmer dette?

Jobbet i barnevernet i 13 år og har aldri hørt om dette som tema en gang. Vel, bortsett fra 1 gang der der var snakk om en ungdom som alltid sov med mor fordi mor ønsket det, ikke ungdommen selv. Da ble det et tema.

Samsoving, nugatti på brødskiva og den slags tøv er virkelig ikke noe vi bryr oss med. Det er myter. 

Anonymkode: 41866...cd3

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte gjennom en tre måneders utredning da barnet var to og et halvt år pga. en bekymringsmelding. Saken ble henlagt som grunnløs, og samsoving var aldri noe tema. Barnet er nå fem år, og vi samsover fortsatt.

Anonymkode: 62be9...914

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jobbet i barnevernet i 13 år og har aldri hørt om dette som tema en gang. Vel, bortsett fra 1 gang der der var snakk om en ungdom som alltid sov med mor fordi mor ønsket det, ikke ungdommen selv. Da ble det et tema.

Samsoving, nugatti på brødskiva og den slags tøv er virkelig ikke noe vi bryr oss med. Det er myter. 

Anonymkode: 41866...cd3

Kan dette ha vært et tema for noen tiår siden?

En jeg kjenner påstår de var strenge på det da de var inne i bildet da datteren hennes var liten. Ca 25 år siden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En jeg kjenner påstår de var strenge på det da de var inne i bildet da datteren hennes var liten. Ca 25 år siden.

Samsoving har vært normalt og vanlig i alle tider. I barnevernet jobber det dog enkeltpersoner som kan ha diverse holdninger og meninger uten at det er "barnevernets linje". 

Anonymkode: 49261...733

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hørt at barnevernet er veldig strenge på at barn skal sove i egen seng? Stemmer dette? Hva begrunnes det i så fall med? 

Ser jo i dag at det har blitt mer vanlig med samsoving. Leste om en familie som hadde en tre meter bred seng hvor hele familien sov sammen. De største barna hadde tilgang på egne penger, men sov lite der.

Kjenner også flere som samsover/har samsover med barn opp i skolealder.

Er det noen som jobber i barnevernet som kan svare meg? Eller folk som har vært i kontakt med barnevernet som kan svare på om det med egen seng ble et tema? Er det noe barnevernet kan kreve? Sette som betingelse for at det ikke skal bli omsorgsovertakelse, f.eks?

Eller var dette noe som barnevernet brydde seg mer med før?

Spørs vel om det er foreldrene eller barnet som insisterer på denne samsoving en da..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo da hennes oppfatning. Det kan hende BV reagerte på utrygg samsoving og at hun har tolket det som at de var imot samsoving generelt. Ikke all samsoving er bra samsoving (jeg samsover selv så er ikke imot det). Kanskje røyket hun, drakk, tok medisiner, hadde stefedre i senga eller soverommet i seg selv var uegnet for barn. 

Anonymkode: eb240...f58

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: 7fb80...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...