AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Vi skal pusse opp badet, og jeg trenger litt inspirasjon. Hva er smarte løsninger og hva fungerer ikke i praksis? Noen feil mange gjør? Hva liker dere best med deres bad, og hva liker dere minst? Anonymkode: e0e7c...619
AprilLudgate Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Mja, har ikke pusset opp selv enda - men har lært noen ting jeg ikke vil ha: Små fliser/stener (styrete å rengjøre) Vask som settes oppå benkeplate (masse søl) Lys bak/rundt speil (null funksjon)
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april AprilLudgate skrev (10 timer siden): Mja, har ikke pusset opp selv enda - men har lært noen ting jeg ikke vil ha: Små fliser/stener (styrete å rengjøre) Vask som settes oppå benkeplate (masse søl) Lys bak/rundt speil (null funksjon) Takk for svar! Det med lys bak speil har jeg ikke sett misnøye med før, er det virkelig null funksjon? Trodde det var fint til sånn sminkelys. Anonymkode: e0e7c...619
Stjertmeis Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar! Det med lys bak speil har jeg ikke sett misnøye med før, er det virkelig null funksjon? Trodde det var fint til sånn sminkelys. Anonymkode: e0e7c...619 Lys bak speil gir motsatt effekt, idet den lyser opp veggen og skaper stemningslys. Anbefaler å gå for speil som har begge deler, lys foran og bak (ofte lyser de med lys foran også opp baksiden). Om du går for speil som bate har lys bak, må du ha annen lyskilde som gir godt sminkelys. Eksempelvis vegglamper ved siden av eller over speilet. Man kan absolutt finne estetisk pene lamper til dette formålet, men det er viktig å tenke på tidlig mtp. å legge opp til lyspunkt på vegg. Vi har speil med lys foran (som kan dimmes i forskjellige fargetoner og kraftig/svakt lys) på badene våre. På gjestetoalettet (kun WC) har vi et speil med lys bak (ikke foran). Det er veldig flott, men gir ikke godt sminkelys.
Leo Skrevet onsdag kl. 15:14 #5 Skrevet onsdag kl. 15:14 Den fatale feilen de fleste gjør (Og som man kan finne igjen i mange tilstandsrapporter) er å ikke sørge for at det blir godt nok fall til sluk. Som regel skyldes det at flisleggeren ikke har helt kontroll på jobben og tar noen snarveier for å i det hele tatt få avrettet gulvet. Spesielt problematisk blir det hvis man vil ha så store fliser som mulig (Og det vil man for små fliser med tilhørende mange fuger vil man ikke ha) og de prøver seg gjerne med at man kan ha maksimalt 20x20 fliser på gulvet. Dyktige fagfolk er ofte dyre og har mye å gjøre, men flisene skal forhåpentligvis ligge der i flere tiår så det kan være verdt både å vente på og betale for. Det finnes også ekstremt mange dårlige dusjløsninger og de dyre er ikke nødvendigvis så mye bedre enn de billige. Hengslede dører som kan skyves inn i hjørnet når de ikke er i bruk virker jo i utgangspunktet smart, men jeg vet ikke hvor mange slike jeg har sett som enten faller ned eller blir skjeve etter hvert som tyngdekraften gjør sitt. Store vegger i klart/blankt glass er også krevende å holde rent. Lekkert når de er rene, men selv vann setter flekker. Se etter løsninger hvor dusjen kan bygges som en nisje med maksimalt en dør eller en vegg. Tenk også over om dere må ha vegghengt toalett med innebygget sisterne. Rørleggere hater det siste fordi man ofte må rive veggen hvis det oppstår en feil og evt. lekkasjer oppdages kanskje ikke før vannet kommer ut av veggen. Dyrt og unødvendig komplisert. At de er plassbesparende er også en myte. Et vegghengt toalett stikker ofte like langt ut i rommet som et innebygget. Nå finnes det imidlertid et ganske godt utvalg av vegghengte toaletter med utenpåliggende sisterne og en del gulvstående som er uten kriker og kroker. En annen mulighet er å lage en inspeksjonsluke på den andre siden av veggen hvor man kan komme til sisternen uten å rive veggen. Det kan jo være en grei løsning hvis det er snakk om en bod eller et vaskerom evt. et sted hvor man kan sette noe foran. En siste ting jeg ville ha unngått er helt svart på overflater enten det er fliser, porselen eller armatur. Veldig "in", men "alt" synes på svart enten det er hår, såpe, tannkrem eller til og med fingermerker. Vil du gjerne ha det så sørg i hvert fall for at overflatene behandlet slik at ikke det minste fingermerke synes og at det er enkelt å rengjøre. Og ikke overdriv! Alt trenger ikke å være svart bare fordi Megaflis har det. Om noen få år kommer det til å bli en tidsmarkør som skriker "Bad anno 2020-tallet". Og så et lite hjertesukk. Jeg ser at det som selger for tiden er grå og/eller beige 60x60-fliser og 90% av de nye badene jeg ser i eiendomsannonser på finn.no har dette. Ikke direkte stygt, men bare rett og slett nitrist. Finn på noe annet! Det er jo tusenvis av av fliser å velge i og man må ikke velge det som ligger nærmest når man kommer inn døra på Megaflis eller hvor det nå måtte være.
Natriumclorid Skrevet onsdag kl. 15:18 #6 Skrevet onsdag kl. 15:18 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar! Det med lys bak speil har jeg ikke sett misnøye med før, er det virkelig null funksjon? Trodde det var fint til sånn sminkelys. Anonymkode: e0e7c...619 Jeg har lys bak speilet, og det er fantastisk sminkelys. Aberet er at når lysrøret går så må hele speilet løftes av og det må jeg ha hjelp til.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:26 #7 Skrevet onsdag kl. 15:26 Det jeg liker best med vårt bad er at vi valgte å få skikkelige fagfolk til å gjøre jobben, at vi valgte tidløse farger og at vi gikk for god og varig kvalitet på innredning, dusjvegger osv.. Badet er fortsatt like fint som da det var nytt for 20 år siden, bortsett fra litt slitasje på benkeplata rundt vaskene(lakkert tre). Anonymkode: 3fc7f...687
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:27 #8 Skrevet onsdag kl. 15:27 Hva slags alternativer finnes det til fliser på veggene? Jeg ønsker fliser på gulvet, men ser egentlig ikke vitsen med fliser over hele badet. Virker som om det er standard i Norge - men rundt om i verden virker det å være andre løsninger, som ser mins like bra ut og kanksje er billigere. Anonymkode: ab9b4...735
Leo Skrevet onsdag kl. 15:38 #9 Skrevet onsdag kl. 15:38 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva slags alternativer finnes det til fliser på veggene? Jeg ønsker fliser på gulvet, men ser egentlig ikke vitsen med fliser over hele badet. Virker som om det er standard i Norge - men rundt om i verden virker det å være andre løsninger, som ser mins like bra ut og kanksje er billigere. Anonymkode: ab9b4...735 Du må ikke ha fliser på hele badet. Vi skal begynne med renovering av badet nå og der blir det veggfliser kun i dusjsonen. Resten blir plater som skal males. Egentlig kan du bruke hva du vil utenfor våtsonen. Et alternativ til fliser i våtsonen er våtromsplater, men jeg har foreløpig ikke funnet noen som jeg ikke synes ser "Plastic Fantastic" ut. Jeg har også sett at det finnes vinyl som kan legges både på gulv og vegg, men jeg jeg har ikke funnet noe jeg falt for av det heller. Endret onsdag kl. 15:40 av Leo
Vestlig Skrevet onsdag kl. 20:48 #10 Skrevet onsdag kl. 20:48 (endret) Vi er glade for at vi valgte vinyl og ikke fliser på gulvet. Lunt og behagelig å gå på og ingen fuger å vaske. Men den enkeltsaken jeg er mest fornøyd med er at vi gikk for dusjtoalett. Betalte ca 20k for det, så 15k mer enn vanlig men det var definitivt verdt det. Om du ikke tar deg råd men vurderer det på sikt så legg i hvert fall opp strøm ved toalettet så du kan oppgradere senere. Endret onsdag kl. 20:48 av Vestlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå