Gå til innhold

Tips til langtur med barn til annet kontinent

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal være 1 mnd i annet kontinent i sommer med barn fra 8-12 års alder. Dette blir deres første flytur(og den blir på 9t+ kategori). Vi skal mye rundt i landet og være med lokale. Det blir å bo kummerlig, men også hotell og slikt ila turen. 

Har dere noen smarte tips til:

1. hva man bør tenke på eller ha med på flyreisen?

2. hva man «må» ha med i «apoteket» sitt? Særlig med tanke på dårlige mager… hva funker raskt liksom🙈 må nesten regne med å få noe greie på turen. (Kanskje jeg er litt pessimist😅)

Andre lure ting å tenke på?

Anonymkode: bed75...bea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ritzkjeks er gull. Paracet, postafen, rinexin, spyposer, klesskift, ørepropper, nesespray, nakkepute, ladere, mobil, nettbrett, øreklokker/earbuds. 

Anonymkode: df530...25f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom på litt til: Immodum mot diaré. Men idoform for å unngå diaré. Gem/reabsorb, allergitabletter, eurax, solkrem, kløestillende, 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi skal være 1 mnd i annet kontinent i sommer med barn fra 8-12 års alder. Dette blir deres første flytur(og den blir på 9t+ kategori). Vi skal mye rundt i landet og være med lokale. Det blir å bo kummerlig, men også hotell og slikt ila turen. 

Har dere noen smarte tips til:

1. hva man bør tenke på eller ha med på flyreisen?

2. hva man «må» ha med i «apoteket» sitt? Særlig med tanke på dårlige mager… hva funker raskt liksom🙈 må nesten regne med å få noe greie på turen. (Kanskje jeg er litt pessimist😅)

Andre lure ting å tenke på?

La mobil/Nettbrett/Laptop stå i flymodus (Skru av mobildata) under hele turen. Hvis ikke blir det fort en ubehagelig dyr opplevelse når dere kommer hjem. Bruk WIFI.

Endret av Blikket
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de aldri har flydd før, så vet dere ikke hvordan øregangene deres reagerer på trykket i kabinen. Anbefaler å tygge tyggis ved take off og landing.

Og også å ha nesespray og paracet lett tilgjengelig. Hvis en av dem merker mye trykk i øret ved takeoff, så ber du flyvertinnen om å gi deg beskjed 30 minutter før landing for at du kan gi dem paracet og nesespray. Det vil hjelpe forebygge vondt trykk. 

Hvis de har trange øreganger, kan det oftest gjøre vondest ved landing.  

Skal dere ha mellomlandinger? 

Anonymkode: 49896...da9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste er å passe på at dere har alle anbefalte vaksiner.

Hadde i tillegg vurdert vaksine mot turistdiare (avhengig av hvilket kontinent dere skal til - forskjell på Australia og Afrika).

https://www.reisemedisin.no/vaksine/kolera-turistdiare/

Anonymkode: af5ff...062

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis de aldri har flydd før, så vet dere ikke hvordan øregangene deres reagerer på trykket i kabinen. Anbefaler å tygge tyggis ved take off og landing.

Og også å ha nesespray og paracet lett tilgjengelig. Hvis en av dem merker mye trykk i øret ved takeoff, så ber du flyvertinnen om å gi deg beskjed 30 minutter før landing for at du kan gi dem paracet og nesespray. Det vil hjelpe forebygge vondt trykk. 

Hvis de har trange øreganger, kan det oftest gjøre vondest ved landing.  

Skal dere ha mellomlandinger? 

1-2 mellomlandinger ja. Lengste flyturen er 9 timer.  Og ha paracet i håndbagasjen hadde jeg ikke tenkt på, men det er nok veldig lurt også dersom vi vokne blir slitne og får vondt i hodet🙊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det aller viktigste er å passe på at dere har alle anbefalte vaksiner.

Hadde i tillegg vurdert vaksine mot turistdiare (avhengig av hvilket kontinent dere skal til - forskjell på Australia og Afrika).

https://www.reisemedisin.no/vaksine/kolera-turistdiare/

Anonymkode: af5ff...062

Vi har en vaksinerunde igjen, da skal jeg spør om det fins diarevaksine som er aktuell. Takk for tips😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kom på litt til: Immodum mot diaré. Men idoform for å unngå diaré. Gem/reabsorb, allergitabletter, eurax, solkrem, kløestillende, 

Jeg fant ut at innodium kun kan brukes over 12 år. Tenkte faktisk litt på om kulltabl kunne vært noe. Skal sjekke på apoteket👌🏽

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en vaksinerunde igjen, da skal jeg spør om det fins diarevaksine som er aktuell. Takk for tips😊

Jeg vil anbefale «drikkevaksinen» Dukoral ja, mot kolera. Bevisstgjør dem håndhygiene og bruk av hånddesinfeksjon, og tannpuss med flaskevann. 
Du sier ikke noe om hvor dere skal, det er veldig stor forskjell på å reise til India eller Kenya, versus Australia eller Argentina. 

Så store barn vil ha utbytte av en slik reise. De husker, lærer og «suger inn», samtidig ligger de ikke på gulvet og krabber og sleiker på alt, slik som en ettåring.

Nyt turen og opplevelsene!

Skrevet

Enig med de andre her, det er store forskjeller på hvilke råd man gir til f.eks de fire ulike landene nevnt rett over meg. 

Vi er flere som har reist med barn i disse landene og kan gi spesifikke råd isåfall ☺️

Skrevet

Ha minst et par klesskift til alle i håndbagasjen, samt alle medisiner dere evt trenger. 
Ta med noen lette og små leker, hvis barna fremdeles bruker det. 
Reis så lett som mulig. Ha med klær i bomull (ikke kunstige stoffer), i farger som kan vaskes sammen. 
Ta med våtservietter og deo i håndbagasjen, og tannkost/tannkrem, hvis det blir behov for å freshe seg litt opp underveis.

Forbered dem på at det er egen skjerm i setet etc, og at lys vil bli skrudd av når det er «natt» ved nattflygning. Da må de legge bort skjermene, være stille og sove. 
Anbefaler appen Timeshifter for å hjelpe hele familien med å unngå/redusere jetlag (med mindre reisen går til Afrika, uten tidsforskjell). Den funker!! 

Anonymkode: 7590c...3cc

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis ungene er litt kresne på mat: Ta med noe mat hjemmefra til flyturen i tilfelle de ikke liker flymaten. Obs at man i alle fall til en viss grad kan bestille mat på flyet på forhånd (endre til noe annet enn standard), men du vet uansett ikke hva du får. 

Skrevet
Me for life skrev (6 timer siden):

Disse skal jeg jammen kjøpe inn - genialt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig med de andre her, det er store forskjeller på hvilke råd man gir til f.eks de fire ulike landene nevnt rett over meg. 

Vi er flere som har reist med barn i disse landene og kan gi spesifikke råd isåfall ☺️

Av de landene som ble nevnt vil jeg si landet er kategori Kenya. Hvis det hjelper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Av de landene som ble nevnt vil jeg si landet er kategori Kenya. Hvis det hjelper. 

Jeg har veldig ulike råd for faslands-Tanzania, Zanzibar-Tanzania, eller Cape Town Sør Afrika eller Garden Route Sør Afrika. 

Det er svært ulike reiser 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 15.19):

Definitivt sjekk hva det er behov for av vaksiner og evt malariaprofylakse. Vaksinering tar tid, så sett i gang! 
Barna må også instrueres i at de ALDRI skal ta på eller kose med dyr av noe slag. De må passe på så de ikke blir slikket på av hunder etc også. 

Skrevet

Siden TS ikke går i detalj på hvor ferden går ( for det er vesentlig forskjell på ulike områder i Afrika, Sør-Amerika, India og Asia) er det vanskelig å gi 100% råd, selv etter å ha reist i en mengde fjerne land både med og uten barn.. En blindtarmbetennelse i div sentralafrikanske land er f.eks. IKKE å anbefale....

Men generelt hvis en oppholder seg i områder med svært enkle kår, spesielt hvis en har med seg barn:

– Selvsagt nok solkrem!

– Alle nødvendige reisevaksiner, selvsagt. Hvilke vaksiner avhenger av hvor dere skal. En god lege har oversikt. Enkelte land kommer du rett og slett ikke inn i uten å være vaksinert og ha med vaksinasjonsboka (f.eks. gul feber i flere afrikanske land).

– Svært høyt på listen er antibac (85%) og våtservietter! Mange flasker skikkelig antibac! Kraftig fokus på håndhygiene og fingre/negler i munn!! Dette poenget kan ikke overdrives. Forstoppelse er normalt ikke noe problem, men diaré er fort gjort å få. For barn skal en være forsiktig med Imodium (sjekk med lege først), og styre unna midler med bismuth. Barn kan veldig lett bli kraftig dehydrert og da skal du ha ved væskeerstatning! Fås på apoteket og heter GEM pulver. På en så lang reise, og hvis det potensielt er så primitive forhold som du indikerer, så hadde jeg tatt med meg 2 tipakninger.

Og apropos væske: ikke undervurder behovet for å ha tilgang på nok rent drikkevann til enhver tid. Ha alltid flasker tilgjengelig!

– Mange steder i verden er ikke mygg bare et irritasjonsmoment, men potensielt direkte farlig. Malaria er nå én ting, men du har også Zika, Dengue, Gul feber etc. Mye guffent å velge mellom her …Du skal ha med Eurax og Zyrtec til lindring, men viktigst av alt er beskyttelse. Har ikke nødvendigvis kjempegod erfaring med å ta med norske myggmidler til slike strøk – de du får lokalt, HVIS du får tak i det– fungerer alltid bedre. DEET. Her kommer forresten våtservietter og antibak med i bildet igjen: mange steder er de lokale remediene så potente at du ikke vil ha dem i munnen etterpå. Vask hendene etter påføring.

Malariamedisin til alle hvis området tilsier det.

Myggnett er verdifullt! Det finnes mange varianter, og de er et "must" en lang rekke steder. Pass på én ting: mange av dem er kjemisk impregnert, og det anbefales ikke å sove med dem rett mot svett hud! Snakker av erfaring her... Sørg også for at du har snorer etc for å kunne henge opp nettene.

– Rabies er den sikre død hvis det ikke blir satt i gang behandling innen 24 timer. Mange steder er ikke det så enkelt, og i tillegg er det et styr med ukentlige sprøyter. Hold avstand til dyr, uansett hvor søte de er!!

Sårbehandling av selv små skrammer er svært viktig. Du skal ha med en liten flaske jod, samt en tube sårsalve som f.eks.pyrisept. Assortert utvalg plaster i ulike størrelser, noen sterile kompress og en rull plaster. Skift plaster regelmessig i tropiske strøk!

– Paracetamol, og evt ibuprofen (hvis barnet tåler det) for smerte- og feberlindring.

Ellers er termometer, liten saks, engangshansker, sportstape og pinsett (!) absolutt lurt å ha med.

Hygiene er selvsagt generelt viktig. Av ting som er kjekt å ha, men ikke nødvendig, er gnagsårplaster, canesten og sinksalve. De to siste kan være til nytte i fuktige tropiske områder i tilfelle sopp i skritt og føtter ( jepp, det skjer).

Ting behøver ikke ta så fryktelig mye plass, men ha med en dedikert førstehjelpsveske. Har vært på mange turer til rare steder, med alt fra rumpetaske med medisinsk utstyr til stor koffert med alt fra suturer, venefloner og engangssprøyter til remedier for skadede tenner. Det siste blir nok litt for hardcore i deres tilfelle...😊

En aller siste sak: skal dere være perioder i samme områder så er det lurt å vite hvor nærmeste GODE sykehus befinner seg – om det så er flere timers kjøring unna.

Anonymkode: 8c765...65d

• Liker 2
Skrevet

– og én ting jeg glemte å nevne: når du skal kjøpe en haug remedier som nevnt over, så sjekk ut nettapotek som f.eks. Farmasiet. Mye av det jeg har nevnt over kan ha halve prisen i forhold til ditt lokale apotek. Blir penger av slikt.

Anonymkode: 8c765...65d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...