AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Til deg som måtte gå opp i retten for å få barnet hjem og måtte kjempe om å få fast bosted, hvor lang tid tok det, hva skjer på veien dit og hvilke spm får man i retten? Og har noen opplevd at eks har brukt psykisk sykdom mot dere og måtte dere da renvaske dere? Blir gamle saker ofte dratt opp? Anonymkode: 2ad70...4cf
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Enda en tråd om dette. Spør en advokat istedet. Du må vel ha vært i kontakt med en advokat for å få bistand. Anonymkode: 90a1e...24e 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Først må den som skal saksøke ha en gyldig meklingsattest. Det får man hos et familievernkontor. Det må altså kalles inn til en mekling først. Etter oppmøte får de som møtte opp meklingsattesten helt uavhengig av resultat. Denne attest er gyldig i 6 mnd. Når den som saksøker har sendt inn søksmålet, mottar tingretten dette, behandler den og sender søksmålet til motparten som da har 2 uker på å komme med et motsvar. Så tar dommer kontakt med advokatene i sakene (eller de som måtte selvrepresentere seg, dumt!) for å avtale et saksforberende møte. Tiden det tar før dette møtet kommer i stand, kommer an på saken og alderen på berørte barn og saksmengden til advokatene og dommeren. Man kan ha flere av denne typen møte om dommeren finner det hensiktsmessig. I dette første møte oppnevnes det gjerne en sakkyndig som skal gjøre utredning av saken, mandatet blir avgjort. Dette er som oftest det som tar lengst tid. I de saksforberende møtene er dommeren gjerne litt mer frittalende enn i en hovedforhandling. Du kan få spørsmål om alt mulig som dommeren finner relevant for saken. Det er sjeldent at de spør om fortid. Det er mest fokus på framtiden. Men fokuset er på å finne en løsning. Min eks prøvde seg på å anklage meg med psykisk sykdom, men det slo veldig tilbake på han selv. Dommeren vil også at dere skal komme fram til en løsning FØR en hovedforhandling. Les for øvrig her https://www.familierettsadvokater.no/samliv/barn-foreldreansvar-samvar/saksgang-prosess/gangen-barnefordelingssak/ Anonymkode: c6bf5...212 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Først må den som skal saksøke ha en gyldig meklingsattest. Det får man hos et familievernkontor. Det må altså kalles inn til en mekling først. Etter oppmøte får de som møtte opp meklingsattesten helt uavhengig av resultat. Denne attest er gyldig i 6 mnd. Når den som saksøker har sendt inn søksmålet, mottar tingretten dette, behandler den og sender søksmålet til motparten som da har 2 uker på å komme med et motsvar. Så tar dommer kontakt med advokatene i sakene (eller de som måtte selvrepresentere seg, dumt!) for å avtale et saksforberende møte. Tiden det tar før dette møtet kommer i stand, kommer an på saken og alderen på berørte barn og saksmengden til advokatene og dommeren. Man kan ha flere av denne typen møte om dommeren finner det hensiktsmessig. I dette første møte oppnevnes det gjerne en sakkyndig som skal gjøre utredning av saken, mandatet blir avgjort. Dette er som oftest det som tar lengst tid. I de saksforberende møtene er dommeren gjerne litt mer frittalende enn i en hovedforhandling. Du kan få spørsmål om alt mulig som dommeren finner relevant for saken. Det er sjeldent at de spør om fortid. Det er mest fokus på framtiden. Men fokuset er på å finne en løsning. Min eks prøvde seg på å anklage meg med psykisk sykdom, men det slo veldig tilbake på han selv. Dommeren vil også at dere skal komme fram til en løsning FØR en hovedforhandling. Les for øvrig her https://www.familierettsadvokater.no/samliv/barn-foreldreansvar-samvar/saksgang-prosess/gangen-barnefordelingssak/ Anonymkode: c6bf5...212 Hva skjedde når han anklagde deg for det? Hadde du papirer på deg fra før om psykisk sykdom? Anonymkode: 79385...ff7
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skjedde når han anklagde deg for det? Hadde du papirer på deg fra før om psykisk sykdom? Anonymkode: 79385...ff7 Sakkyndig spurte meg bare om det. Jeg bare sa det som var, det var veldig gammel historie som ble behandlet. Bf kom med veldig mange anklager mot meg gjennom hele prosessen. Det var en av hans mange feiltrinn. Mye fokus på meg, veldig lite på barnet og sin egen rolle. Anonymkode: c6bf5...212 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sakkyndig spurte meg bare om det. Jeg bare sa det som var, det var veldig gammel historie som ble behandlet. Bf kom med veldig mange anklager mot meg gjennom hele prosessen. Det var en av hans mange feiltrinn. Mye fokus på meg, veldig lite på barnet og sin egen rolle. Anonymkode: c6bf5...212 Takk for svar 🙏 kan jeg spørre hva som skjedde når han kom med masse anklager og fokus på deg? Måtte du sitte og svare på alt? Eller ba dommeren han om å gi seg med å angripe deg med anklager? Anonymkode: 79385...ff7
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar 🙏 kan jeg spørre hva som skjedde når han kom med masse anklager og fokus på deg? Måtte du sitte og svare på alt? Eller ba dommeren han om å gi seg med å angripe deg med anklager? Anonymkode: 79385...ff7 Det skjedde i separate samtaler med sakkyndig. Dommer var ikke der. Bf snakka om veldig masse rart til sakkyndig slik at sakkyndig dannet seg et bilde av bf. Deretter snakket sakkyndig med meg og dannet seg et bilde av meg. Så hadde sakkyndig flere observasjonssamvær med barnet og bf, og barnet og meg. Så var det nye samtaler mellom sakkyndig og bf og meg (hver for oss). Så kom en rapporten fra sakkyndig med sin anbefaling. Bf fikk jo selvsagt ikke medhold. Saken kom aldri så langt som til en hovedforhandling pga sakkyndige var temmelig klar i sine anbefalinger. Anonymkode: c6bf5...212 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Selv om en stevner for retten går det ikke rett til hovedforhandling. I mitt tilfelle var det først er rettsforberedende møte mellom advokatene og dommeren der det ble oppnevnt en sakkyndig som skulle gjennomføre samtaler med oss og barna. Vi var alle i separate samtaler med sakkyndig. Etter dette skrev sakkyndig en rapport som begge parter og dommer fikk tilsendt. Etter dette ble det kalt inn til rettsmekling med fokus på å prøve å komme til en avtale. Vi lagde først en midlertidig avtale med en varighet på noen mnd for å se hvordan det gikk. Så avtale vi nytt møte for rettsmekling for å prøve komme frem til varig avtale. Hvis vi ikke hadde lagd en avtale frivillig (med råd fra sakkyndig og dommer og hjelp av advokater for forhandling altså), så hadde det blitt hovedforhandling der dommer ville bestemt samvær. Vi fikk muligheten til å si noe kort innledningsvis, men var ikke slik at først snakket jeg, så han, også at jeg kunne snakke igjen. Så det beste er å ikke være den første som snakker i tilfelle det blir sagt noe om deg som du ønsker å forsvare deg mot. Anonymkode: 4365f...957
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Her gikk det til retten. Sakkyndig var tydelig på at han anbefalte at far om far skulle få samvær så måtte det være med tilsyn. Jeg ble tilkjent hovedomsorgen. Far ble fradømt foreldreansvar og fikk samvær 6 ganger i året, 2 timer, med tilsyn. Anonymkode: a34db...453
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Jeg har ikke gått den veien for å få tilbake samvær, men jeg gikk til retten for barnefordeling for å få noe ned på papiret. Jeg var tydelig på at jeg ønsket en fordeling basert på samværsevne. Det var fint lite jeg måtte si selv da vi allerede hadde hatt barnevernet og andre instanser inne i flere år og som hadde dokumentert oss begge grundig. Resultatet ble samvær med tilsyn hos mor. I likhet med det du beskriver så var psykisk helse en stor faktor. Hadde hun forsøkt seg på en sånn sak nå så tviler jeg på om hun hadde kommet noen vei da hun sender bekymringsmeldinger og truer oftere enn hun viser interesse i barnet. Anonymkode: 0685d...201
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april Ville unngått rettssak for alt i verden. Vært gjennom flere runder og faktisk vunnet alle sakene. Men jeg mistet meg selv. Rettssakene ødela meg. Anonymkode: 0ba2b...73f 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Selv om en stevner for retten går det ikke rett til hovedforhandling. I mitt tilfelle var det først er rettsforberedende møte mellom advokatene og dommeren der det ble oppnevnt en sakkyndig som skulle gjennomføre samtaler med oss og barna. Vi var alle i separate samtaler med sakkyndig. Etter dette skrev sakkyndig en rapport som begge parter og dommer fikk tilsendt. Etter dette ble det kalt inn til rettsmekling med fokus på å prøve å komme til en avtale. Vi lagde først en midlertidig avtale med en varighet på noen mnd for å se hvordan det gikk. Så avtale vi nytt møte for rettsmekling for å prøve komme frem til varig avtale. Hvis vi ikke hadde lagd en avtale frivillig (med råd fra sakkyndig og dommer og hjelp av advokater for forhandling altså), så hadde det blitt hovedforhandling der dommer ville bestemt samvær. Vi fikk muligheten til å si noe kort innledningsvis, men var ikke slik at først snakket jeg, så han, også at jeg kunne snakke igjen. Så det beste er å ikke være den første som snakker i tilfelle det blir sagt noe om deg som du ønsker å forsvare deg mot. Anonymkode: 4365f...957 Vårt forløp var ganske likt her. først brev mellom advokater, så retrsforbedrende møte. Jeg pratet først fritt om meg og barnet. Så pratet far om seg og barnet. Jeg hadde fordelen med å prate først og gi en grundig forklaring. Det var allerede hentet inn litt dokumentasjon, så sakkyndig psykolog kom med anbefaling i første omgang. Jeg fikk også muligheten for å komme med tilsvar på det far uttalte seg om. runde to var litt over 3 mnd etterpå. I mellomtiden hadde sakkyndig psykolog vært på hjemmebesøk hos begge, snakket med begge i samme rom og hver for oss. innhentet helseopplysninger, innhentet dokumentasjon om barnet. Runde to åpnet opp med at jeg skulle fortelle hvordan det hadde gått siden sist. Og far skulle komme med sin del. Det ironiske var at fars advokat måtte få han til å jenke kravene sine. Han kunne nesten tas for å være på mitt lag. Jeg fikk nesten ting som ønsket. Om 1-1,5 år blir det ny runde tipper jeg. Kostnaden med advokat for min del er hittil kr 60 000. Dommeren lente seg veldig på sakkyndig psykolog. Anonymkode: 60f77...ca5
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april I en barnefordelingssak (ofte kalt foreldretvist) i Norge handler retten om hvor barnet skal bo fast, samvær og foreldreansvar når foreldrene ikke blir enige. Her er hvordan prosessen vanligvis foregår: 1. Mekling først (obligatorisk) Før saken kan bringes inn for retten må foreldrene møte til mekling hos familievernkontor. Målet er å komme til en avtale uten rettssak. Du får en meklingsattest etterpå. 2. Søksmål til tingretten Hvis dere fortsatt er uenige, kan en av foreldrene sende sak til tingretten. Da starter en rettslig prosess. 3. Saksforberedende møter Retten kaller ofte inn til ett eller flere møter tidlig i saken. Her prøver dommeren igjen å få til en minnelig løsning. Det kan også bli foreslått midlertidige ordninger. 4. Barnets medvirkning Barnet kan bli hørt, avhengig av alder og modenhet (vanligvis fra ca. 7 år og oppover). Barnet snakker ofte med en sakkyndig psykolog, ikke direkte i retten. 5. Sakkyndig vurdering Retten oppnevner ofte en sakkyndig (typisk psykolog) som vurderer barnets situasjon, tilknytning, omsorgsevne hos foreldrene og hva som er best for barnet. 6. Hovedforhandling (rettssak) Hvis dere ikke blir enige, blir det en rettssak der begge parter forklarer seg, vitner kan kalles inn, og den sakkyndige legger fram sin vurdering. 7. Dom Retten avgjør: hvor barnet skal bo fast samvær med den andre forelderen eventuelt foreldreansvar Viktig prinsipp Alt vurderes ut fra barnets beste – ikke hva som er “rettferdig” for foreldrene. Anonymkode: 02bb1...6ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå