Gå til innhold

Barn som ser eldre ut enn de er

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en sønn på 2 år, blir 3 i år .. men folk oppfatter han som 4 år. 

Flere reagerer på at han sitter i vogn enda osv. tenkte ikke så mye på det før idag når noen kommenterte hvorfor han satt i vognen så stor som han var. 😔 Når jeg sier hvor gammel han er blir de litt sånn oii,ja ...

Han bruker klær i strl 4 år også.

Anonymkode: 7ae9c...70f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok🤷‍♀️ Noen barn ser forvokste ut da. 

Anonymkode: abe07...253

• Liker 3
Skrevet

Samma det, vel. La folk seile skn egen sjø. 

Anonymkode: 66cd4...765

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke ofte du får kommentarer på dette?

Vår sønn er også stor for alderen. Både far og jeg er over middels høyde så det er vel ikke rart. 

Anonymkode: d4cfb...03d

• Liker 1
Skrevet

Noen barn er jo store for alderen. 

Men vogn til en som blir 3 år? 

Anonymkode: c4286...002

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da helt normalt, de fleste sover fortsatt på dagen i vogna i den alderen.

Anonymkode: cdb89...a28

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja hva tenker du?

Anonymkode: 7ae9c...70f

Skrevet

Sønnen min ble også tatt for å være større enn det han er. Da han var to trodde folk han var fire. Modenheten hans har alltid vært litt yngre enn alderen. Veldig uheldig kombinasjon på lekeparker og andre steder ukjente barn leker sammen. Nå er han 12 og er 176 cm. Modenheten er ikke et sekund eldre enn 12. Det er fremdeles en utfordring. Lillebroren hans er liten for alderen og veldig kvikk. Det har vært vondt å se hvor lite velvilje den eldste har fått kontra hvor mye beundring den yngste har fått. 

Anonymkode: 37b6d...8f5

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Børst det av deg! De som kommenterer på feks andres vognbruk kan ta seg en bolle, de andre ikke hva slags grunner folk har for å ha barnet i vogn. Venninnen min har vogn til 6-åringen, han har handicap men det er ikke kjempesynlig, men nok til at de fikk vogn fra hjelpemiddelsentralen. Vi bruker en sjelden gang trille til 4-åringen når vi skal langt, strekninger andre ville brukt bil.

Prøver selv å ikke behandle barn forskjellig og anta alder. Eget barn har også ofte blitt tatt for å være eldre pga tidlig motorisk ute, godt språk og høy for alderen. En ting jeg ofte gjør om vi kommer i snakk med andre foreldre er å med en gang spørre om alder til barna + lære barnet å si sin egen alder til folk :) Og ellers forsøke å ikke bry seg om hva folk tenker men behandle andre fint selv :) 

Anonymkode: de1be...af8

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Børst det av deg! De som kommenterer på feks andres vognbruk kan ta seg en bolle, de andre ikke hva slags grunner folk har for å ha barnet i vogn. Venninnen min har vogn til 6-åringen, han har handicap men det er ikke kjempesynlig, men nok til at de fikk vogn fra hjelpemiddelsentralen. Vi bruker en sjelden gang trille til 4-åringen når vi skal langt, strekninger andre ville brukt bil.

Anonymkode: de1be...af8

Oi, takk for at du skriv dette. ❤️ 

Anonymkode: 326de...75f

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har hatt motsatt problem med et barn som både er liten og ser yngre ut. Det fører noen ganger til at folk får inntrykk av at jeg stiller for høye krav til bl.a. oppførsel og manerer i offentligheten. Men jeg har lært meg å overse bedrevitere og fokuserer heller på det jeg mener er riktig for oss. Man blir helt utslitt ellers.

Jeg vil ikke at barnet mitt skal venne seg til å spille på søthet og slippe unna med alt. Jeg vil ikke nøre opp om tendensen til å være barnehagegruppas gjøgler, for en dag er man ikke like søt lenger, og da vil ikke den strategien fungere mer.

Anonymkode: 79e20...e54

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt motsatt problem med et barn som både er liten og ser yngre ut. Det fører noen ganger til at folk får inntrykk av at jeg stiller for høye krav til bl.a. oppførsel og manerer i offentligheten. Men jeg har lært meg å overse bedrevitere og fokuserer heller på det jeg mener er riktig for oss. Man blir helt utslitt ellers.

Jeg vil ikke at barnet mitt skal venne seg til å spille på søthet og slippe unna med alt. Jeg vil ikke nøre opp om tendensen til å være barnehagegruppas gjøgler, for en dag er man ikke like søt lenger, og da vil ikke den strategien fungere mer.

Anonymkode: 79e20...e54

Jeg er 45 og slipper fortsatt unna mye med å være liten, smart og søt. Gruer meg til det tar slutt.

Ellers synes jeg også det er rart med vogn til barn over 2 år, men hadde da aldri kommentert det til dere, det er dårlige sosiale antenner uansett hvor storvokst han er!

Anonymkode: 19dba...5f7

Skrevet

Her trodde de rosa jenta mi, med nesten alt rosa, men hun hadde blå barnevogn var gutt.

Jeg var så skuffet, ung og skuffet. 😅 Hjalp ikke på å ha lite hår, men kom igjen da, jenta var rosa og hvit i klærene. 

Jeg hadde aldri reagert sånn nå, 

Skrevet

Skjønner ikke folk som kommenterer dette. Jeg har en femåring og i en alder av tre måtte vi faktisk kjøpe vogn til han til bruk i barnehagen for han var visst ikke ferdig med dagduppen. 

Folk som tror at vogn kun er fordi ungene ikke gidder å gå og fordi foreldrene er tafatt og dermed tenker sitt, de er ikke mennesker man skal ta kunnskap fra. Det kan være noe så uskyldig som at de er trøtte eller noe mer som diagnoser. En annen ting... Folk som skriver er de synes det er rart at barn over to år bruker vogn, de kan virkelig ta seg en bolle utgått på dato, det er små barn det er snakk om. Barn som føler de blir sett og hørt vil ikke oppleve motvilje til å gå senere. 

Anonymkode: 5ea9a...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde motsatt problem med eldste. Han så betydelig yngre ut enn han var. Var som en liten babydukke veldig lenge. Hjalp ikke på at han pratet skikkelig veldig tidlig heller. Jeg opplevde sure kommentarer fra eldre kvinner som reagerte på hva jeg tok "babyen" med på. Som å bli skjelt ut da han ville bade, jeg argumenterte med at det var for kalt i vannet, og til slutt klatret ned en badestige med ham på armen så han- trygt og forsiktig- skulle få kjenne på temperaturen selv. "Han skjønner da ingenting" hevdet damen da jeg prøvde å forklare situasjonen. Hun trodde han var en liten baby. Gutten selv ble så sjokkert at han for en gangs skyld ikke sa noe. 

Det mer morsomme var at han ble linselus på tv, for mange synes det var så sjarmerende med den veldig lille gutten som gjorde ting og pratet som han liksom var større enn han var. Vel, han var jo eldre enn han så ut som. Ingen hevet et øyenbryn over at hans jevngamle venner klarte det samme. 😅

Fra han var 6 år mistet han babydukkeansiktet, og ble like stor som andre på sin alder. Det var egentlig ganske ok at han ikke lenger så mye yngre ut enn han var. Det skapte unektelig noen ubehagelige situasjoner, selv om det også ble noen morsomme og fine opplevelser av det. 

Anonymkode: cc54d...c7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sønnen min ble også tatt for å være større enn det han er. Da han var to trodde folk han var fire. Modenheten hans har alltid vært litt yngre enn alderen. Veldig uheldig kombinasjon på lekeparker og andre steder ukjente barn leker sammen. Nå er han 12 og er 176 cm. Modenheten er ikke et sekund eldre enn 12. Det er fremdeles en utfordring. Lillebroren hans er liten for alderen og veldig kvikk. Det har vært vondt å se hvor lite velvilje den eldste har fått kontra hvor mye beundring den yngste har fått. 

Anonymkode: 37b6d...8f5

Tenker ikke det nødvendigvis er noe bedre å være liten for alderen. Jeg har en datter (ungdom) som er liten av vekst og moden i huet. Folk snakker ofte til henne som hun er yngre enn hun er og reagerer på at hun får lov til ting som man ikke ville latt noen på den alderen hun ser ut som få lov til. Det er også av en eller annen grunn akseptert å kommentere på kropp når vedkommende er liten. 

Anonymkode: 04055...831

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min er over 4, men vi har en vogn vi tar med om vi er på bytur. Hun foretrekker å gå mest mulig selv, men veldig greit å kunne ta en blund i vognen når hun blir sliten, og det blir hun alltid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...