Gå til innhold

OCD - hvordan er det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er OCD for deg? Jeg teller ofte og har tall jeg liker bedre enn andre, for eksempel lydnivået på tv’en, men det påvirker meg i liten grad, fordi det ikke er såååå viktig. Men har jo hørt om folk som må skru lys av og på x antall ganger eller gjøre/si noe så mange ganger etc.

Noen som kan forklare? Er tvangstanker det samme? Hører man stemmer?

Anonymkode: 26ae8...e6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempeslitsomt. Hadde alvorlig vaske-ocd, det var en mestringsstrategi for å holde kontroll på veldig sterk angst. Men så en dag bestemte jeg meg for å ta opp kampen - og 4 måneder senere er jeg 90 % frisk. Det har vært krevende og vanskelig, men gikk likevel lettere enn jeg fryktet. Er fortsatt redd for smitte etter å ha tatt på ting, det kommer nok til å henge i en stund. Det er bare tanker nå. 

Anonymkode: c08ae...ea4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er kjempeslitsomt. Hadde alvorlig vaske-ocd, det var en mestringsstrategi for å holde kontroll på veldig sterk angst. Men så en dag bestemte jeg meg for å ta opp kampen - og 4 måneder senere er jeg 90 % frisk. Det har vært krevende og vanskelig, men gikk likevel lettere enn jeg fryktet. Er fortsatt redd for smitte etter å ha tatt på ting, det kommer nok til å henge i en stund. Det er bare tanker nå. 

Anonymkode: c08ae...ea4

Hvordan klarte du det? Og når og hvordan innrømmet du for deg selv at det var ocd du hadde?

Anonymkode: 74ce7...efc

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 17.06):

Hvordan er OCD for deg? Jeg teller ofte og har tall jeg liker bedre enn andre, for eksempel lydnivået på tv’en, men det påvirker meg i liten grad, fordi det ikke er såååå viktig. Men har jo hørt om folk som må skru lys av og på x antall ganger eller gjøre/si noe så mange ganger etc.

Noen som kan forklare? Er tvangstanker det samme? Hører man stemmer?

Anonymkode: 26ae8...e6e

Man hører ikke stemmer.

Min ocd: har ekstremt mange ritualer jeg må gjøre. Det er omtrent hele tiden. Hvis ikke jeg gjør det får jeg panikkanfall, fordi ocden har lurt meg til å tro at noen kommer til å dø hvis ikke jeg gjør det.

Det er regler for hvordan ting skal gjøres, banke i bordet (når en tvangstanke kom, visse ord ble uttalt eller et visst tall ble sagt eller sett). Det tar for lang tid å skrive om alt.

Har fått hjelp, og er mye bedre nå. Håpe bare det varer denne gangen.

Å like å ha volum på partal og lignende er ikke ocd. Det er ganske vanlig.

Anonymkode: 51c82...14a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig det som står i innlegget over her. Å like visse tall er ikke OCD.

Jeg kunne bli litt opphengt i renslighet og f.eks. håndvask når jeg var i dårlig psykisk form/stresset, men selv det regnes ikke som OCD. Det var rett og slett ikke alvorlig nok til å regnes som sykdom.

Og OCD er jo sykdom. Om man er blitt syk vil man ofte merke ved at man har det vondt eller veldig slitsomt på en eller annen måte. OCD vil forstyrre evnen til å fungere normalt i hverdagen.

Anonymkode: ed564...47f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ocd og tvangstanker og har vært på 4-dagersbehandling his dps. Blir aldri kvitt det men har lært meg å leve med det og ikke la det påvirke meg.

Tvangstankene går ut på at jeg ser for meg ekstremt vold og voldtekt av barn. Trigges spesielt av barnegråt. Ocd kom som en del av å unngå å få tankene i hodet.

Hadde null funksjonsevne i tiden etter jeg fikk mitt siste barn, men anser meg nå som så frisk man kan bli mtp hvor ille det var 🙂

Anonymkode: 3d57d...465

Skrevet (endret)

Jeg har ocd og tvangstanker. F.eks gjøre noe ett visst antall ganger ellers skjer det noe osv. Tvangstanker er det verste. 

Endret av GlitrendeSjokolade
AnonymBruker
Skrevet

En stor andel av oss med OCD har tvangstanker/-handlinger som dreier seg om hygiene/renslighet, men det er langt fra alle.

Jeg er mye bedre i dag, men tankene er nå der, så jeg skriver bare om det i presens uansett.

For min del handler det særlig om tall og systemer, likevekt og orden. Dunker jeg borti armlenet på venstre side med albuen må jeg dunke borti med høyre albue også, og da dunke borti motsatt armlene med både høyre og venstre, og så baller det på seg med hender og føtter. Jeg har blitt god til å gjøre dette i det skjulte, late som jeg må strekke meg etter noe og kamuflere det hele, så jeg tror ikke det fremstår åpenbart.

Alle bokstaver på alle skilt må summeres, og alle tall må legges sammen. Du kan tro det er et mareritt å se på de digitale skiltene med avgangstider som stadig forandrer seg. 

Jeg blir forsinket av det. Derfor drar jeg alltid hjemmefra altfor tidlig, slik at jeg har tid til å gjennomføre alle disse ritualene og meningsløse handlingene underveis. Noen ganger går det likevel ikke. Jeg har måttet ta toget halvannen time hver vei for å kunne tråkke de to siste gangene på en stein etter at jeg innså at jeg hadde regnet feil. Alternativet var å ikke få sove helt til jeg ga opp og reiste dit neste dag i stedet, så jeg kunne like gjerne gjøre det med en gang. 

Samtidig er det veldig av eller på. Jeg lever fint med å tråkke på streker på fortauet, jeg trenger ikke ha tellekanter i skapet hjemme og jeg trenger heldigvis ikke legge sammen bilskilt når jeg kjører selv. Jeg innser selv hvor absurd det er, og hvor lite konsekvent det er, og jeg er tross alt ikke helt komplett jævla idiot heller. Det er sykelig, dette her, det handler ikke om at det bare ikke er noen som har sagt til meg at det hele er temmelig unødvendig. Det handler om at å la være medfører et så enormt ubehag at det er best å bare gi etter. Det oppleves egentlig ikke som noe alternativ engang. 

Det har heldigvis blitt en del bedre, delvis som følge av behandling og (slik jeg opplever det) bare at det har naturlig avtatt litt med årene. Det er jeg enormt takknemlig for, for jeg hadde ærlig talt regnet med at denne typen ubehag bare ville tilta og at nye tanker og rutiner ville oppstå. Heldigvis ikke. 

Anonymkode: 5deb2...c49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er riktig det som står i innlegget over her. Å like visse tall er ikke OCD.

Anonymkode: ed564...47f

Nei så bra!! Da er ikke alle oddetall farlig bortsett fra tallet 7 allikevel. 

Og alt skal enten være eller gjøres i en partalls mengde enten det er å kjøpe ting eller å vaske. Men 10,40 og 70 er farlig.  100 og 1000 er heller ikke bra. Kjøpe en ting for 1000 går ikke.men 998 eller 1002 føles bra.

Gardiner kan være kun 236.

Bare det at et bilde må ha partall høyde og bredde og kan kun brukes om det er partall i avstand fra andre gjenstander.

Hadde 10 hagemispel,måtte leie en gravemaskin å fjerne 2 så det ble kun 8. 8 er et bedre tall enn 10. Kunne ha plantet to nye så det ble 12,nei tolv er et ord som er farlig. 14 er bedre da.  Må ha nøyaktig 60 cm mellom buskene selv om 40 er penere. Jeg vil heller ikke utale "førti",ille nok å skrive det.

Har vasket hendene 18 ganger,beina 2,ansiktet 6 og skylt munnen 4 ganger etter å ha pusset i 2 minutter og 28 sekunder,ikke 30.. Har klokke på badet.

Er det ikke partall,rene hender og ansikt,smuler,pels,hybelkaniner,skrukkete duker,honstant tomt for søppel,vannmerker på dusj og vinduer er fy.  Flekker....  maler omtrent et aller annet ukentlig,2 eller 4 strøk aldri 3 som jeg heller ikke liker å uttale.

Konstant bruke våtservietter over alt,kjøper kun partall (ikke 10) selvom det er tilbud på 5. Da blir det 20 pakker.

Bryter jeg disse ritualene tror jeg at jeg går opp i vekt. Sykt ikke sant.

Samme er det med enkelte bilmerker og lukter.

Tabletter,kun partall.   Ta en tablett 3 ganger om dagen er umulig.

På do vasker jeg meg bak med doble servietter normalt 4 ganger, eller 6 eller 8....

Nå må jeg vaske meg på nytt,lukter ikke såpe av fingrene lengre.

Anonymkode: 9f061...40e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei så bra!! Da er ikke alle oddetall farlig bortsett fra tallet 7 allikevel. 

Anonymkode: 9f061...40e

Leit at du har det sånn, først og fremst, men det er da ingen som mener at det du beskriver ikke er OCD.

Det den siterte sa var at det å «like visse tall» ikke er OCD, og eksempelet som ble brukt var å like å ha volumet på TV-en på visse numre samtidig som det «ikke er så viktig». Det er selvfølgelig ikke OCD. Det er et lite rituale mange har, det forringer ikke livskvaliteten og det er åpenbart ikke sykelig. Jeg (som har OCD, diagnostisert og behandlet og omtalt over) synes tvert imot det er fint at man skiller OCD fra «tihi, jeg har såå OCD, for jeg liker å ha volumet på 20 i stedet for 19». 

Det du beskriver er åpenbart lammende og sykelig, og det er åpenbart OCD. Ingen som helst vil mene annet. Skjønner oppriktig ikke hvorfor du hisser deg så voldsomt opp over noe ingen har sagt. 

Anonymkode: 5deb2...c49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...