Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I går fikk jeg en SMS fra banken der de skrev at noen hadde fått tak i opplysninger om VISA-kortet mitt og prøvd å bruke det til å betale et Amazon Prime-abonnement på nettet. Banken stanset heldigvis denne smått absurde transaksjonen, så nå er nytt kort bestilt. Jeg vil aldri finne ut hvem det var som prøvde å svindle meg, men har noen her noen idé om hvor de fikk kortopplysningene fra? Og er det noe jeg kan gjøre for å unngå at det skjer igjen?

Endret av Pawn Hearts
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

da det skjedde med meg, sa banken at det kunne være svindlere som har fått tak i lange, lange lister med kortinformasjon, der de tester hvilke kort som virker. Kan komme fra datainnbrudd hos nettbutikker du har brukt for eksempel.

Anonymkode: 7a1f6...2e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

I går fikk jeg en SMS fra banken der de skrev at noen hadde fått tak i opplysninger om VISA-kortet mitt og prøvd å bruke det til å betale et Amazon Prime-abonnement på nettet. Banken stanset heldigvis denne smått absurde transaksjonen, så nå er nytt kort bestilt. Jeg vil aldri finne ut hvem det var som prøvde å svindle meg, men har noen her noen idé om hvor de fikk kortopplysningene fra? Og er det noe jeg kan gjøre for å unngå at det skjer igjen?

Er ikke noe du får gjort egentlig 

Anonymkode: 5616d...cef

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg skjedde det da jeg brukte kortet i en minibank i USA for noen år siden. Jeg fikk telefonsamtale fra banken min med spørsmål om jeg befant meg i USA samme dag som jeg var kommet hjem. Kortet var forsøkt brukt på ulike steder, bare småbeløp. Ble sperret med en gang. I ettertid husket jeg at det var noe «rart» med minibanken, men der og da tenkte jeg ikke på at kortet mitt kunne bli skimmet. 

Anonymkode: 588fa...879

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er et Amazon Prime-abbonnement absurd?

Anonymkode: 242ac...a54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurte jeg på også.

Kanskje absurd var dagens ord i kalenderen og TS er ikke helt stødig i bruk og betydning ennå 🤷‍♀️😆

Anonymkode: 8c880...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

da det skjedde med meg, sa banken at det kunne være svindlere som har fått tak i lange, lange lister med kortinformasjon, der de tester hvilke kort som virker. Kan komme fra datainnbrudd hos nettbutikker du har brukt for eksempel.

Takk. Jeg har tenkt noe lignende, men dette var altså VISA-kortet, og det har jeg ikke brukt på nettet på åtte eller ni år.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos meg skjedde det da jeg brukte kortet i en minibank i USA for noen år siden. Jeg fikk telefonsamtale fra banken min med spørsmål om jeg befant meg i USA samme dag som jeg var kommet hjem. Kortet var forsøkt brukt på ulike steder, bare småbeløp. Ble sperret med en gang. I ettertid husket jeg at det var noe «rart» med minibanken, men der og da tenkte jeg ikke på at kortet mitt kunne bli skimmet. 

Anonymkode: 588fa...879

Jeg har ikke vært i utlandet siden september, og banken sa ingenting om at kortet var brukt i Hellas. Men samtidig var det sist gang jeg brukte kortet i en minibank, så jeg utelukker ingenting.

Ja, si det. For min del er det at jeg ikke har handlet der på hauger av år. Det mest absurde er likevel at jeg skulle finne på å bruke VISA-kortet mitt til å handle på nettet. Det gjør jeg aldri.

Lurte jeg på også.

Kanskje absurd var dagens ord i kalenderen og TS er ikke helt stødig i bruk og betydning ennå 🤷‍♀️😆

Anonymkode: 8c880...d18

Nei, dagens ord var impertinent.

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at det var banken som kontaktet deg? Det er mye svindelmeldinger for tiden for utgir seg for forskjellige banker. 

Jeg fikk telefon en gang og beskjed at noen hadde prøvd og bruke mitt kortnummer. Men som han sa jeg forstår hvis du er skeptisk til denne samtalen så han anbefalte med og ringe selv, dvs trykke inn tlf nr til banken selv. Det viste seg og stemme, en taxi sjåfør hadde scannet kortet mitt. 

Anonymkode: e0e17...7c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du helt sikker på at det var banken som kontaktet deg? Det er mye svindelmeldinger for tiden for utgir seg for forskjellige banker. 

Jeg fikk telefon en gang og beskjed at noen hadde prøvd og bruke mitt kortnummer. Men som han sa jeg forstår hvis du er skeptisk til denne samtalen så han anbefalte med og ringe selv, dvs trykke inn tlf nr til banken selv. Det viste seg og stemme, en taxi sjåfør hadde scannet kortet mitt. 

Anonymkode: e0e17...7c8

Temmelig sikker, ja. Jeg har snakket med en bankansatt (ingen garanti, selvfølgelig), kortet er utvilsomt sperret (jeg har prøvd), og i nettbanken står det at nytt kort er bestilt. Noe muffens har utvilsomt skjedd, men her har banken vært på vakt. Vi kan alltids skjelle ut bankene for å loppe oss, og likevel må vi innrømme at de er flinkere til å avsløre svindel enn vi er selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke absurd å bruke Visakort på netthandel.

Det er anbefalt å bruke det og andre kredittkort, men det må være et annet kort enn vanlig bankkort med bankaksept og Visa på. Hvis det er ditt vanlige bankkort som er misbrukt, så blir det feil å kalle det Visakort. Det har Visa til bruk i utlandet, men er et debetkort og ikke et kredittkort.

Anonymkode: 7b8a2...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (15 minutter siden):

Temmelig sikker, ja. Jeg har snakket med en bankansatt (ingen garanti, selvfølgelig), kortet er utvilsomt sperret (jeg har prøvd), og i nettbanken står det at nytt kort er bestilt. Noe muffens har utvilsomt skjedd, men her har banken vært på vakt. Vi kan alltids skjelle ut bankene for å loppe oss, og likevel må vi innrømme at de er flinkere til å avsløre svindel enn vi er selv.

De er ekstremt flinke. Jeg ble oppringt av banken en lørdag i kveldingen, da de hadde oppdaget at noen kjøpte flybilletter i Hellas med kortet mitt, og lurte på om jeg var i Hellas. Det var jeg ikke, for jeg var i Buskerud, og kortet ble stengt umiddelbart.

En annen gang satt jeg og kranglet med noen som fremsto som kundeservice i en nettbutikk, da banken ringte og forstyrret meg, og lurte på om det var jeg selv som drev og trakk på kortet mitt. Det var det ikke - det var de jeg kranglet med som hadde hacket nettbutikken, og de kranglet for å avlede oppmerksomheten min mens de testet kortet mitt. Kortet ble stengt umiddelbart.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke absurd å bruke Visakort på netthandel.

Det er anbefalt å bruke det og andre kredittkort, men det må være et annet kort enn vanlig bankkort med bankaksept og Visa på. Hvis det er ditt vanlige bankkort som er misbrukt, så blir det feil å kalle det Visakort. Det har Visa til bruk i utlandet, men er et debetkort og ikke et kredittkort.

Anonymkode: 7b8a2...cbb

Banken kaller det VISA, det er et debetkort, og jeg kan kan ta ut penger med det i utlandet. VISA har kredittkort også, men jeg har Mastercard. Det er bare det jeg bruker til netthandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...