Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Forholdet går mot slutten. Derfor har jeg noen spørsmål om hus. 

Jeg ønsker å overta huset vårt. Men usikker på om det er mulig, skal undersøke i april

Vi har lån på huset 4.4m, for å kjøpe han ut trenger jeg 2.2m, lurer på om noen har vært i samme situasjon og søkt på startlønn i kommunen eller husbanken? Har jeg mulighet å eie huset alene med 4.4m ? Jeg har 3 barn. Jeg har litt over 600.000kr i årslønn + utvidet barnetrygd som blir ca 5000kr i mnd

Anonymkode: e1997...a6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du i EK? Klarer du å dekke huset fullt og helt slik det er i dag?

Anonymkode: e80a1...aff

AnonymBruker
Skrevet

Med 600000 i inntekt og låneforespørsel på 4.4 mill, er svaret veldig lett.

Det blir nei.

Anonymkode: 2eac8...432

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så du trenger et lån på 2.2? Totalt eller i tillegg til et lån du har nå? Det kan potensielt gå i Husbanken hvis du er heldig, men hvor mye har du i lån på din nåværende andel? Du får høyst sannsynlig ikke 4.4 mill i lån. Med 600k i årsinntekt og tre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte egentlig ikke hva du mente med at du trenger 2,2? Er det det du trenger totalt i lån fordi du har nok EK til å betale ut samboeren sin del?

Om du skal overta hele lånet så blir det nok nei. Det er mye lån for en lønn på 600 000.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke startlån beregnet på de som skal etablere seg i bolig for første gang?

Anonymkode: 149ea...490

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

husets verdi - gjeld = sum, av denne summen skal du evt betale ut samboer 2.2 mill? Det høres ut som om boligens verdi da er 6,7 mill og med 600 000 i inntekt er det umulig uansett hvor mye EK du har og i alelfall på startlån (som du uansett ikke får siden du har bolig i dag) 

Anonymkode: 89d47...857

AnonymBruker
Skrevet

Startlån er for varig vanskeligstilte. Med 600 000,- i inntekt er du antageligvis ikke i målgruppen. 

4,4 millioner i lån med en inntekt på 600 000,- og forsørgeransvar for 3 barn er nok dessverre urealistisk. 

Anonymkode: f194f...7f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er varig vanskeligstilt i boligmarkedet med inntekt på 600 000, tre barn og liten/ingen EK. Hvordan skal TS få råd til bolig?

Anonymkode: 1f643...815

Skrevet (endret)

4,4 mill i boliglån blir vel rundt 24´000 i måneden i renter og avdrag med 5% rente. Blir vel litt trangt økonomisk når man skal mate 3 barn og kanskje har en bil i tillegg..? Pluss forsikringer, kommunale gebyrer osv. 

Men litt rotete fremstilt førstepost. Har dere 100% lånefinansiert huset? Siden du skriver at lånet er på 4,4mill og du ønsker å betale ut eksen med 2,2 mill.. Om huset er verdt mer må du gi enda mer penger til eksen, vil tro den personen ønsker markedspris for huset, ikke bare hva som er igjen på lånet

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk startlån. Kjøpte ut samboer. Tok et lån på ca 3,3 tilsammen. 600.000 inntekt. Med tre barn. En forutsetning var at huset hadde en attraktiv beliggenhet og lett å selge videre.. 

Men dette er fem år siden, da renta var mye lavere.  Men søk! Verdt å prøve. 

Anonymkode: 7fc92...141

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lønn på 650k, to barn og en egenkapital på 350k. Jeg fikk ikke lån på 2,5  lene enda jeg fint kan betale avdragene. Jeg opplever at bankene har blitt veldig strenge med lånene i det siste. 

Uansett så koster det ikke noe annet enn litt tid å prøve. Du må høre rundt litt forskjellige plasser. 

Jeg endte opp med ett rimeligere hus og er glad for det nå som renten ser ut til å skulle stige. 

Anonymkode: dd306...487

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke startlån beregnet på de som skal etablere seg i bolig for første gang?

Anonymkode: 149ea...490

Nei

De som har problemer av diverse grunner får innvilget lån, men det er kriterier som må oppfylles.

Jobber med det og vet at de fleste er folk som er i brudd og trenger hjelp til til å kjøpe seg bolig. Gjerne de med barn.

Anonymkode: 7b384...350

AnonymBruker
Skrevet

Startlån er for varig vanskeligstilte. Med 600 000,- i inntekt er du antageligvis ikke i målgruppen. 

4,4 millioner i lån med en inntekt på 600 000,- og forsørgeransvar for 3 barn er nok dessverre urealistisk. 

Anonymkode: f194f...7f6

Ikke varig vanskeligstilte nei, men det er visse kriterier som må oppfylles. Skader ikke å prøve. Men et lån på 4,4 mill er urealistisk for en med 600k i året. 

Anonymkode: 7b384...350

AnonymBruker
Skrevet

Med 600000 i inntekt og låneforespørsel på 4.4 mill, er svaret veldig lett.

Det blir nei.

Anonymkode: 2eac8...432

Og enda mindre med 3 barn.

Anonymkode: 6ec35...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Forholdet går mot slutten. Derfor har jeg noen spørsmål om hus. 

Jeg ønsker å overta huset vårt. Men usikker på om det er mulig, skal undersøke i april

Vi har lån på huset 4.4m, for å kjøpe han ut trenger jeg 2.2m, lurer på om noen har vært i samme situasjon og søkt på startlønn i kommunen eller husbanken? Har jeg mulighet å eie huset alene med 4.4m ? Jeg har 3 barn. Jeg har litt over 600.000kr i årslønn + utvidet barnetrygd som blir ca 5000kr i mnd

Anonymkode: e1997...a6c

Er dere enige om at du kan få kjøpe partner ut for halvparten av lånet (lånet sier ikke noe om verdien på bolig)? Og tenker du selv at du har økonomi til å sitte med et lån på 4.4 mill (har du satt opp budsjett)? Hvor gamle er barna og hvor lenge vil du ha utvidet barnetrygd?

Ta kontakt med flere banker og få en vurdering, dette er uansett et krav for å bli vurdert for startlån. Du vil da få en pekepinne på hva som er mulig. Om du får avslag (noe du med stor sannsynlighet vil få), tar du kontakt med kommunen for å søke om startlån. 

Startlån vurderes individuelt og ulikt fra kommune til kommune, så det er umulig for oss å mene noe om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 11.46):

Jeg skjønte egentlig ikke hva du mente med at du trenger 2,2? Er det det du trenger totalt i lån fordi du har nok EK til å betale ut samboeren sin del?

Om du skal overta hele lånet så blir det nok nei. Det er mye lån for en lønn på 600 000.

Vi har felles lån på 4.4m

AnonymBruker
Skrevet
Leopar skrev (Akkurat nå):

Vi har felles lån på 4.4m

Men hva er boligen verdt?

Anonymkode: d92e9...e23

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er boligen verdt?

Det får vi vite I morgen, men vi tror rundt 5m

AnonymBruker
Skrevet
Leopar skrev (Akkurat nå):

Det får vi vite I morgen, men vi tror rundt 5m

Da må du overta hele lånet, og betale ham 300 000. Så du trenger et lån på 4 700 000. Det får du neppe, og du har ikke inntekt til å betjene det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...