Gå til innhold

Gode råd fra deg som har ptsd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at man må ha behandling for ptsd, hvilken behandling har dere hatt suksess med? 

Og hvilke råd vil du gi som man kan prøve i tillegg til behandling for en enklere hverdag? 

Anonymkode: 525b8...161

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er midt i EMDR-behandling nå. Veldig fascinerende hvordan det virker som det virker. Hjernen er ganske fantastisk :) 

Anonymkode: 0238a...2b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er midt i EMDR-behandling nå. Veldig fascinerende hvordan det virker som det virker. Hjernen er ganske fantastisk :) 

Og mine råd. 
Ta vare på deg selv

Løp mye, rolig for å få et pusterom i hverdagen og alle helsegevinstene løping gir for både mental og fysisk helse (men uten å bli slitt ut). 

Spis sunt og ha en dagsrutine

Hunden min er en fantastisk støtte! 

Aksepter at noen dager er dritt og noen dager er bra. Ikke ha dårlig samvittighet for en bra dag. 

Jeg er 90% sykemeldt for å først og fremst ta vare på meg selv og bygge opp nervesystemet, mens jeg holder på med behandlingen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

EMDR og kognitiv adferdsterapi.

AnonymBruker
Skrevet

Emdr, og trening. 

Anonymkode: 08d16...395

AnonymBruker
Skrevet

Det som har fungert på meg er antidepressiv medisin og holde meg aktiv egentlig hele tiden, har prøvd EMDR, psykolog timer men fungerte kun i 14 dager så rett i kjelleren igjen. 

Anonymkode: 9bfd7...473

AnonymBruker
Skrevet

Utenom behandling hjalp yoga meg veldig mye! Og terapiridning!

Anonymkode: de04e...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meditasjon. 

Anonymkode: 14767...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan du fortelle litt om hvordan det foregår? 

Gjest Wilma89
Skrevet

Kombinasjonen av EMDR, antidepressiva og løping har hjulpet meg mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at man må ha behandling for ptsd, hvilken behandling har dere hatt suksess med? 

Og hvilke råd vil du gi som man kan prøve i tillegg til behandling for en enklere hverdag? 

Tankefeltsterapi fungerte veldig bra for meg. Må gå privat da. 

Anonymkode: 6450f...f32

AnonymBruker
Skrevet

Aktiv grensesetting hver dag. For å vise meg selv at jeg er en person det er verdt å kjempe for. Legge meg tidlig, stå opp tidlig. Bli i følelsene når de kommer, koble på kroppen og være bevisst når de er der og ikke gå opp i hodet. Alltid unngå å straffe meg selv. Det vanskeligste, men kontinuerlig å si det til meg selv hjelper litt og litt. Livet har hjulpet aller mest. Å omgås mennesker som er gode. Og å tørre og være sårbar og åpen med de jeg stoler på. Satse meg selv sosialt, rett og slett. Å se at det faktisk går bra å miste mennesker, men også faktisk erfare de som blir værende.

Anonymkode: 0e754...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får mest panikkanfall i senga. Fikk da tips av psykolog om å henge opp et bildet av noe som roer meg ned. Noe jeg kan fokusere på for å roe meg ned. Eksempelvis hytta hvis det er en trygg plass.  I tillegg på en måte fortelle meg at det kun var i hodet og at jeg ikke er i fare.

Mine anfall har blitt både kortere og færre etter dette.

Merker tråder som dette kan være en trigger derimot. Burde kanskje ikke gå inn i så mange sånne..

Anonymkode: 56886...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan du fortelle litt om hvordan det foregår? 

Man følger en bevegelse med øynene mens hjernen jobber med traumene, rett og slett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man følger en bevegelse med øynene mens hjernen jobber med traumene, rett og slett. 

Må man da ha ett spesifikt traume minne man jobber med? Eller funker det også hvis man generelt bare er i en traume reaksjon tilstand ?

Anonymkode: bd8ec...f42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må man da ha ett spesifikt traume minne man jobber med? Eller funker det også hvis man generelt bare er i en traume reaksjon tilstand ?

Hvis du går til en som virkelig kan Emdr kan man ta utgangspunkt i en følelse eller lignende. Etter boka skal man ha et konkret minne med verste øyeblikk osv, men får selv Emdr av en som virkelig kan det. Vi har tatt utgangspunkt i kroppslige fornemmelser, følelser osv. 

Ofte mer rom for freestyling hos de som har brukt EMDR som verktøy lenge.

Anonymkode: 79cc2...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Løp mye, rolig for å få et pusterom i hverdagen og alle helsegevinstene løping gir for både mental og fysisk helse (men uten å bli slitt ut). 

Dette er det som har reddet meg i min hverdag. Jeg brukte flere netter i vinter på å bevege meg gjennom lokale skoger om natten. Vet det høres veldig rart ut, men det adrenalinet og det stresset som toppet seg ble jeg til slutt kvitt. Måtte få kontroll på angsten og kjenne på det å være til stede. Så jeg utfordret meg til å prøve meg på noe som virket veldig ubehagelig og belastende og kom helskinnet ut av det (også).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg har et veldig spesielt traume som slo ut PTSD hos meg, så er er bilde derifra samt den følelsen vi tar utgangspunkt i. Men hjernen vandrer jo hit og dit i prosessen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med å komme meg ut av en stress-modus jeg har levd på hele mitt voksne liv. Er nå 44 år. Jeg prøver å gjøre alt saktere. Hvis jeg merker at jeg fyker rundt med støvsugeren, så prøver jeg å slappe av i kroppen og støvsuger saktere. Og dette handler om alle ting, alt har blitt behandlet med en slags stress-modus fra meg. Så jeg prøver å slutte å gjøre ting fort.

Jeg prøver å være til stede. Jeg har ikke kommet langt med det, men jeg prøver å være bevisst i alle fall. Høre fuglene ute, se blomster, legge bort tlf iblant. Aller helst sitte uten å gjøre noe og bare være. Men det er vanskelig. 

Av behandling har jeg nettopp startet på noe som heter bw-rt. Skal være litt emdr-aktig, men mer fleksibelt og uten lysene (uten det å se frem og tilbake). Det virker foreløpig bra. Ellers venter jeg på opphold på Modum bad. 

Anonymkode: eaf3e...365

AnonymBruker
Skrevet

En ting til, vær god med deg selv. Ha forståelse for ting du har gjort og situasjoner du har vært i som du ikke ville valgt eller havnet i idag. Du har hele veien gjort så godt du har kunnet. Alltid. 

Anonymkode: eaf3e...365

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...