Gå til innhold

Ungdom trenger tips til å bli rask

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdom 14 år, aktiv både vinter og vår, for å si det sånn. Han elsker fotball og slalom.

Han fikk en stygg hamstringskade i fjor, men gikk til behandling, det grodde, og friskmeldt hos fysio. Problemet er løpetempoet hans. Han har blitt treig. 

Han har vært til løplabbet og løpt og fått tilpasset sko. Hun var superfornøyd med teknikken, men vi jogger sammen ute og det virker som at han har en uheldig uvane der han lander med foten på en sånn måte at det ser ut som han "stopper " litt for hvert tråkk. Om det gir noe som helst mening. 

Han blir relativt lett løpt fra i fotballen, noe han ikke er helt vant til. 

Han jogger til vanlig ved siden av fotballtrening og har null problemer med å fullføre en mil uten å være spesielt sliten. 

Men nå vil han gjøre noe målrettet og konkret med tempoet. Han har lyst til å bli dritrask. 

Noen her som har gode tipps å komme med? Han vil gjerne sette igang allerede i dag 😅

Anonymkode: efc3d...4a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Intervaller. 

Anonymkode: d7e8b...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Har han blitt treig, eller har de andre bare blitt raskere? Det skjer med mye kroppen i 14-15 års alderen, og en person som var sett på som rask som 12-13-åring, kan fort bli fraløpt som 14-åring. Det kan også være at andre er raskere utviklet ifm pubertet, og at det vil bedre seg etterhvert. Jeg sier ikke at dette er tilfelle her altså, men det er verdt å ha i tankene. Vil du si at mor/far var raske? Hurtighet har ofte en stor genetisk komponent.

Uansett, om det er relatert til hamstringskaden så bør fokus være på å styrke den. Ellers er plyometrics øvelser som øker eksplosivitet, og som hjelper på hurtighet. Sprintere bruker mye plyo i treningen sin.

Anonymkode: 0165f...098

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han blitt treig, eller har de andre bare blitt raskere? Det skjer med mye kroppen i 14-15 års alderen, og en person som var sett på som rask som 12-13-åring, kan fort bli fraløpt som 14-åring. Det kan også være at andre er raskere utviklet ifm pubertet, og at det vil bedre seg etterhvert. Jeg sier ikke at dette er tilfelle her altså, men det er verdt å ha i tankene. Vil du si at mor/far var raske? Hurtighet har ofte en stor genetisk komponent.

Uansett, om det er relatert til hamstringskaden så bør fokus være på å styrke den. Ellers er plyometrics øvelser som øker eksplosivitet, og som hjelper på hurtighet. Sprintere bruker mye plyo i treningen sin.

Det er en kombo. De andre har definitivt blitt raskere, og min gutt er ikke tidlig ute med puberteten akkurat.

Begge foreldre er over gjennomsnittet høye for sitt kjønn, alltid dreve med idrett og vært aktiv, og sikkert relativt raske. Har brukt å løpe mila på 47.34, før jeg fikk barn. Nå løper 14 åringen mila på 48.40 Trenger ikke pauser. Far drev med fotball på høyere nivå, normalt rask, ikke plaget med skader noen av oss.

Det er vel mer i spurtsituasjoner på fotballbanen det viser seg. Han har div fysiske fag på skolen og er i mål blant de 3 første stort sett. Er også god i motbakke, han er som regel først opp på fjellet/toppen om de gjør det i stedet for mila. 

Men på banen kommer han til kort i løpsdueller. 

Fysio friskmeldte han som sagt, og fikk beskjed om at arrvevet kunne potensielt alltid være litt hardt og ubehagelig ved sitting over tid (i bil og på harde stoler), men at styrken skulle bli helt fin med tid og stunder. 

Jeg skal sette meg litt inn i plyometrics øvelser 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 22.26):

Det er en kombo. De andre har definitivt blitt raskere, og min gutt er ikke tidlig ute med puberteten akkurat.

Begge foreldre er over gjennomsnittet høye for sitt kjønn, alltid dreve med idrett og vært aktiv, og sikkert relativt raske. Har brukt å løpe mila på 47.34, før jeg fikk barn. Nå løper 14 åringen mila på 48.40 Trenger ikke pauser. Far drev med fotball på høyere nivå, normalt rask, ikke plaget med skader noen av oss.

Det er vel mer i spurtsituasjoner på fotballbanen det viser seg. Han har div fysiske fag på skolen og er i mål blant de 3 første stort sett. Er også god i motbakke, han er som regel først opp på fjellet/toppen om de gjør det i stedet for mila. 

Men på banen kommer han til kort i løpsdueller. 

Fysio friskmeldte han som sagt, og fikk beskjed om at arrvevet kunne potensielt alltid være litt hardt og ubehagelig ved sitting over tid (i bil og på harde stoler), men at styrken skulle bli helt fin med tid og stunder. 

Jeg skal sette meg litt inn i plyometrics øvelser 👍🏼

Jeg ville nok fokusert på plyo og styrke (markløft og knebøy, evt frivending/støt om han har noen som kan lære han korrekt teknikk). Fokus på løpshurtighet er også viktig, f eks 60/100metere med god pause i mellom (flere minutter så musklene kommer seg helt). Ellers kan sein pubertet være en enorm faktor som nevnt tidligere. Du nevner at gutten din ikke er tidlig ute, så det vil nok ha en god del å si. Han har nok mye "skjult" potensial bare der, så du kan nok berolige han med at han nok får en del gratis hurtighet når han begynner å "ta igjen" de andre i utviklingen. 

Johannes Klæbo og Petter Northug er jo perfekte eksempler her - som evt kan være litt motivasjon for gutten din. De var seint utviklet, og ble rundjult i skiløypa i pubertetsalderen av jevnaldrene som hadde kommet mye lenger. Men når de også først fikk "voksenkropp" så snudde styrkeforholdet helt, og ble ble suverene.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg lar barn være barn.

Anonymkode: 4207e...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...