Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har god råd, likevel bruker hun enhver anledning til å lure til seg store og små beløp. Alt fra til kroner til flere titalls tusen.

Nå sist hadde de kjøpt ny sofa og mistet sofaen i trappa da de skulle bære den inn slik at ramma brakk. Hun sendte melding til butikken og skrev at sofaen ble levert med brukket ramme. Det kom en fyr for å titte på det og han sa det kunne fikses, men min venninne sa at hun ikke ønsket å fikse den men få ny sofa. Hun sto på sitt som hun sa. Reparasjonen ville ikke blitt synlig, så jeg skjønner ikke egentlig at butikken gikk med på det.

Men ny sofa ble sendt til henne og hun fikk til og med beholde den gamle sofaen, antakeligvis fordi frakt og transport og reparasjon på fabrikk koster så mye. Nå skryter hun av å ha fått 2 sofaer for prisen av 1 ettersom mannen hennes selvfølgelig reparerte den ødelagte sofaen og den ble satt i den ene utleiedelen av huset. Som sagt sitter de godt i det...

Jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å ikke si noe. For jeg synes selvfølgelig ikke dette er greit. Jeg reagerer ekstra på at man gjør slike ting når man har penger til alt mulig annet. Hadde hatt litt mer forståelse om det var en alenemor som enten må kjøpe ny sofa eller mat til barna sine, selv om det ikke er riktig da heller.

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Har så lyst til å si noe, men snakker vel da bare for døve ører uansett?

Anonymkode: f1fae...daf

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Såpass. Det er jo nærmest svindel. Skjønner ikke at du har mage til noe slikt"

Jeg ville sagt noe slikt, tror jeg. Hadde ikke klart å ikke si noe i det hele tatt

Anonymkode: 16c4c...1de

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Det virker som dere har et ulikt moralsk kompass. 
Det er vanskelig i lengden 

Jeg har også hatt en venninne som skrøyt av oppførsel som jeg ikke kunne stå innenfor. 
Jeg klarte ikke respektere henne til slutt og måtte avslutte vennskapet 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort akkurat det samme som din venninne 😂 kanskje derfor hun har god råd også da, fordi hun ser mulighetene sine for å spare inn på ting. Jeg skjønner henne godt! 

Anonymkode: 88484...920

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en venninne som har god råd, likevel bruker hun enhver anledning til å lure til seg store og små beløp. Alt fra til kroner til flere titalls tusen.

Nå sist hadde de kjøpt ny sofa og mistet sofaen i trappa da de skulle bære den inn slik at ramma brakk. Hun sendte melding til butikken og skrev at sofaen ble levert med brukket ramme. Det kom en fyr for å titte på det og han sa det kunne fikses, men min venninne sa at hun ikke ønsket å fikse den men få ny sofa. Hun sto på sitt som hun sa. Reparasjonen ville ikke blitt synlig, så jeg skjønner ikke egentlig at butikken gikk med på det.

Men ny sofa ble sendt til henne og hun fikk til og med beholde den gamle sofaen, antakeligvis fordi frakt og transport og reparasjon på fabrikk koster så mye. Nå skryter hun av å ha fått 2 sofaer for prisen av 1 ettersom mannen hennes selvfølgelig reparerte den ødelagte sofaen og den ble satt i den ene utleiedelen av huset. Som sagt sitter de godt i det...

Jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å ikke si noe. For jeg synes selvfølgelig ikke dette er greit. Jeg reagerer ekstra på at man gjør slike ting når man har penger til alt mulig annet. Hadde hatt litt mer forståelse om det var en alenemor som enten må kjøpe ny sofa eller mat til barna sine, selv om det ikke er riktig da heller.

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Har så lyst til å si noe, men snakker vel da bare for døve ører uansett?

Tviler på at det hjelper å si noe. Har et lignende par i nærmeste familie og de forteller stolt når de klarer å lure systemer. Usmakelig ja, men ikke alle eier moral her i verden dessverre.

Anonymkode: b7cad...413

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater hater hater sånne folk, og hadde nok sagt akkurat hva jeg mener, selv om jeg risikerte å miste et vennskap. Et godt moralsk kompass er noe av det viktigste for meg hos mennesker jeg omgås ofte.

Anonymkode: 772d6...21f

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde gjort akkurat det samme som din venninne 😂 kanskje derfor hun har god råd også da, fordi hun ser mulighetene sine for å spare inn på ting. Jeg skjønner henne godt! 

Men hvorfor? Det er jo psykt å holde på sånn. Tenker du ikke på konsekvensene? Hva slags samfunn ønsker du å leve i?

Hadde sofaen blitt levert ødelagt hadde det vært én ting, men nå var det jo de selv som ødela den. Hva om du eide en møbelbutikk og dine kunder gjorde slikt mot deg? Regner med at pipa hadde fått en annen lyd da.

At du sier det du sier med en latteremoji forteller meg egentlig alt om at mine fordommer mot mennesker som deg stemmer. Jeg fatter ikke at dere klarer å leve sånn, uten refleksjon over konsekvensene av egne handlinger. Det går utover noen at dere gjør som dere gjør.

Er dere ikke redde for karma?

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

"Såpass. Det er jo svindel. Skjønner ikke at du har mage til noe slikt"

Anonymkode: 16c4c...1de

Sånn, jeg fikset setningen med å fjerne et overflødig ord. 

Anonymkode: 8079d...8f9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du sier det er greit at alle andre de andre kundene til sofaleverandøren skal spleise på din sofa.

Dette er ekstremt usolidarisk i tillegg til at det er klokkeren svindel.

Det er nok slik venninnen din tenker, TS.

Jeg -for min del- holder meg ikke med slike bekjente. De blir sortert vekk.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står i en lignende situasjon og har innsett at jeg kommer til å fase ut denne venninnen, sakte, men sikkert. Jeg syns det er flaut å ha ei venninne som er blottet for moral og etikk. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å stille spørsmål rundt valgene hun tar, og får bare svada svar tilbake. Vi deler ikke samme livsstil og heller ikke samme etikk og moral, og jeg er for voksen til å ivareta vennskap bare fordi jeg er redd for ensomhet. 

Anonymkode: 9dc91...5f3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Oi, for en tid vi lever i

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enten sier du noe eller avslutter du vennskapet. Hvis du sier ingenting og fortsetter vennskapet, er du ikke bedre enn henne. 

Anonymkode: 9f312...af8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare et eksempel på hvorfor ting koster det det koster i dag, vi som IKKE driver på som dette må betale for det som denne fitta svindler.

Anonymkode: 1031e...20b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ufffffff, eksen min er sånn. Årslønn på nærmere 1 mill, bil og telefon dekket av jobben, eier 3 hus og leier ut to, penger i huet og ræva. Men alt han gjorde var å klage på hvor lite han hadde, og alle måter han kunne lure til seg penger. Han hadde gjort akkurat det samme. Pinlig. 

Anonymkode: 89715...c80

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo ikke noe med deg å gjøre.

Du føler hun får til ting og sitter på to nye sofaer som er til deres fordel. Du hadde ikke klart det, turt det eller kommet på det.. vel, folk er ulik. Hun gjør sitt, you do you 

Anonymkode: 0585f...3c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jo ikke noe med deg å gjøre.

Du føler hun får til ting og sitter på to nye sofaer som er til deres fordel. Du hadde ikke klart det, turt det eller kommet på det.. vel, folk er ulik. Hun gjør sitt, you do you 

Anonymkode: 0585f...3c4

Det handler ikke om å ikke klare det, turt det eller komme på det. Det handler om at det er stjeling og svindel, som viser hennes manglende moral. 

Man mister selvsagt respekten for ens venner når man finner ut at deres verdier fraviker såpass mye fra dine. Jeg hadde kuttet vennskapet.

Anonymkode: 8079d...8f9

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig ugreit, det der ja. Ren løgn som blir et slags bedrageri mot bedriften som faktisk leverte en splitter ny og hel sofa.

Kom på at jeg et par ganger i livet meldte meg inn i bokklubber bare for å få premie - det var ganske fine ting. For så å avbestille alle bøker før det var mulig å melde seg helt ut. Ikke for å kuppe tråden, men dette er kanskje egentlig heller ikke så bra..? Og hvis butikker har 10% på første kjøp, registrerer man seg kanskje bare med en annen mailadresse ved neste bestilling for å få 10% igjen.

Vi er nok mange som har gjort litt sånt, vil jeg tro. Litt sleipt, men det er kanskje ikke ren svindel.

Anonymkode: 8cee3...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei sånn venninne.  Men hun holdt på sånn med venner også. Feks ville hun alltid bestille kinobilletter når vi skulle dra sammen, for hun var medlem i en kinoklubb og fikk litt avslag, men ba meg om fullt beløp. Hun ville også at vi alltid skulle handle sammen når jeg kom på helgebesøk til henne og da måtte vi splitte regningen selv om hun kjøpte inn alt hun trengte til husholdningen, som dopapir, tørkepapir, smørpakke osv. Og jeg og min datter var to mennesker, mens de var to voksne og to barn. Helt urimelig at jeg skulle betale halvparten! Men jeg turte aldri å si noe. Kuttet henne heller ut.

Anonymkode: dc9fe...882

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Du godtar jo oppførselen hennes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt over 40, så jeg kunne godt sagt nå at jeg ikke synes det var en ok ting å gjøre.

Også ville hun sikkert prøvd å bortforklare, og da ville jeg svart at jeg skjønner hun tenker slik men at jeg fortsatt ikke synes det var greit å gjøre

Orker ikke folk som skal lure og snylte folk. Egoisme er noe av det verste i en venn synes jeg 

Anonymkode: a3950...12f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...