Gå til innhold

Invitert til mitt første bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i et bryllup før, men fikk nå nylig en invitasjon til et bryllup i sommer. Ettersom jeg aldri har vært i et bryllup før aner jeg ikke hvordan det fungerer. Hvor sitter jeg? Hvilke klær skal jeg ha på meg? Hva bør jeg gi i gave?

Anonymkode: 2f0e4...c85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det burde stått kleskode i innbydelsen. Det pleier å være bordkort og også bordkart hvis det er litt større bryllup slik at man får oversikt. Mannen (hvis du er kvinne) på din venstre side har du til bords og du er hans borddame, hvilket betyr at særlig dere skal snakke sammen. Gave avhenger av relasjonen til brudeparet, men jeg tenker gave for ca 1000-1500 kr. De fleste har ønskelister, enten egne eller i en butikk. Sto ikke dette i innbydelsen? Det var også merkelig sent å få innbydelse nå hvis bryllupet er i sommer. 

Anonymkode: 0a673...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vielsen er i kirken sitter normalt de som tilhørere bruden på venstre side, og brudgommen høyre. I selskapet er det bordkort, og du setter deg der du er plassert. Du kan snakke med alle du sitter i nærheten av, det er ingen tanke om at du helst skal snakke med den som sitter på venstre siden (hvis du er kvinne). Det står som regel kleskode i innbydelsen, følg den https://bryllupsmagasinet.no/kleskodene-i-bryllup/ Unngå dyp utringning, lårkort kjole, høy splitt, åletrang kjole, hvit og svart så er du trygg, det er vanlig å ha noe over skuldrene i kirken hvis kjolen har stopper eller bare ermer. De aller fleste legger ut gaveliste f.eks på Tilbords, da kan du se hva de ønsker seg og velge noe som passer lommeboken. Du oppgir i den aktuelle butikken at du skal handle bryllupsgave til Line Bakke og Lars Dalen som har liste der, så kjøper du det som ikke allerede er kjøpt, og butikken registrerer det så de ikke får 100 vinglass f.eks. Hvor mye man legger i gave avhenger helt av type bryllup, din økonomi, om du må reise for å komme dit, relasjon til brudeparet ect. 500-1200 er vanlig. Et tips er å ha gode sko, ta gjerne med skobytte til etter middag. 

Anonymkode: 8124d...fef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det burde stått kleskode i innbydelsen. Det pleier å være bordkort og også bordkart hvis det er litt større bryllup slik at man får oversikt. Mannen (hvis du er kvinne) på din venstre side har du til bords og du er hans borddame, hvilket betyr at særlig dere skal snakke sammen. Gave avhenger av relasjonen til brudeparet, men jeg tenker gave for ca 1000-1500 kr. De fleste har ønskelister, enten egne eller i en butikk. Sto ikke dette i innbydelsen? Det var også merkelig sent å få innbydelse nå hvis bryllupet er i sommer. 

Anonymkode: 0a673...2ae

Det sto ingenting om kleskode og bordkart i innbydelsen. Er jeg nødt til å sitte med en mann? Jeg kjenner ingen menn utenom han som skal gifte seg (min bror). Borddame er et uttrykk jeg ikke har hørt før.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vielsen er i kirken sitter normalt de som tilhørere bruden på venstre side, og brudgommen høyre. I selskapet er det bordkort, og du setter deg der du er plassert. Du kan snakke med alle du sitter i nærheten av, det er ingen tanke om at du helst skal snakke med den som sitter på venstre siden (hvis du er kvinne). Det står som regel kleskode i innbydelsen, følg den https://bryllupsmagasinet.no/kleskodene-i-bryllup/ Unngå dyp utringning, lårkort kjole, høy splitt, åletrang kjole, hvit og svart så er du trygg, det er vanlig å ha noe over skuldrene i kirken hvis kjolen har stopper eller bare ermer. De aller fleste legger ut gaveliste f.eks på Tilbords, da kan du se hva de ønsker seg og velge noe som passer lommeboken. Du oppgir i den aktuelle butikken at du skal handle bryllupsgave til Line Bakke og Lars Dalen som har liste der, så kjøper du det som ikke allerede er kjøpt, og butikken registrerer det så de ikke får 100 vinglass f.eks. Hvor mye man legger i gave avhenger helt av type bryllup, din økonomi, om du må reise for å komme dit, relasjon til brudeparet ect. 500-1200 er vanlig. Et tips er å ha gode sko, ta gjerne med skobytte til etter middag. 

Anonymkode: 8124d...fef

Jeg ser at det går mest i kjoler på den nettsiden du viser til. Derfor har jeg et tilleggsspørsmål: Hvor lenge pleier et bryllup å vare? Jeg klarer fint å bruke kjole i noen timer, men synes det blir ubehagelig over lengre tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner ingen menn utenom han som skal gifte seg (min bror). 

Når det er snakk om din bror er det absolutt innafor å spørre og grave om hvor du skal sitte og med hvem.

De kan også gi deg mer informasjon om hva de vil foreslå er passende antrekk og hvor lenge det kommer til å vare. Også hva de ønsker seg i gaver. Og det praktiske om reise til og fra.

Anonymkode: 7aaee...074

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det sto ingenting om kleskode og bordkart i innbydelsen. Er jeg nødt til å sitte med en mann? Jeg kjenner ingen menn utenom han som skal gifte seg (min bror). Borddame er et uttrykk jeg ikke har hørt før.

Du er nødt til å sitte der bordkortet ditt er. Uavhengig av hvem du kjenner og ikke.

Anonymkode: 84c0f...808

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er nødt til å sitte der bordkortet ditt er. Uavhengig av hvem du kjenner og ikke.

Anonymkode: 84c0f...808

Ligger det bordkort i kirken?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri opplevd.

Spør din bror. Det er han som vet detaljer om sitt bryllup.

Anonymkode: 7aaee...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan sitte med deres foreldre i kirken. Dersom du har flere søsken, så sitter du med de også. Dersom du ikke har verken foreldre eller flere søsken så skal du sitte fremst på brudgommens side.

Anonymkode: a9366...a73

Skrevet

Bordkort er en liten lapp eller noeed navn påskrevet som ligger ved siden av hver sitteplass sin tallerken/glass, altså der du skal sitte og spise.

Hvis noen har bordkart (altså en større oversikt over sitteplassering), er det noe som henges opp i lokalet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på at det blir en av de lengste dagene i ditt liv, ha lave forventninger. Ellers er jeg enig med de andre om at du trygt kan spørre diden det erdin bror.

Anonymkode: e2663...c8c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

- Står det ikke noe kleskode i invitasjonen tar du på en pen kjole som du føler deg vel i. Den kan ikke være hvit og helst ikke sort eller rød. Lengde til knærne eller lengre. Er det bare skuldre må du ha en jakke eller sjal til å legge over i kirka. 

- I kirka setter du deg med din familie på den siden di bror står ved alteret.

- I selskapet ser du på bortkastet og finner din plass, den har også navnskikt på plassen, denne plassen kan du ikke bytte.

- Det obligatoriske i et bryllupp varer som regel til rett før midnatt.

Anonymkode: eeb20...55a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men du har vært i selskap før? Konfirmasjon? Bursdag?? I det hele tatt med folk?

Anonymkode: c1a1e...f68

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri vært i selskap før? Snakker du ikke med din bror? Du har vel i det minste sett på film hvordan ett bryllup gjennomføres. Har du svekket kognitive evner?  

Anonymkode: d8d4a...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du aldri vært i selskap før? Snakker du ikke med din bror? Du har vel i det minste sett på film hvordan ett bryllup gjennomføres. Har du svekket kognitive evner?  

TS fremstår som normalt oppegående(du derimot). Det er få som har har mye kunnskap om noe de aldri har vært borti før. 

Anonymkode: e2663...c8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen grunn til å være slem mot TS.

TS, siden det er din bror som gifter seg, så kan du komme med ønsker om hvem du vil sitte sammen med under middagen. Om du ikke kjenner noen av de mannlige gjestene, så kjenner du kanskje noen avde kvinnelige, og kan be om å få sitte nær dem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men du har vært i selskap før? Konfirmasjon? Bursdag?? I det hele tatt med folk?

Anonymkode: c1a1e...f68

Jeg har vært i mange selskaper, konfirmasjoner og bursdager, men hadde inntrykk av at bryllup var noe mer høytidelig og tenkte det derfor var lurt å stille spørsmål og forberede seg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

.Joda, har sett mange filmer, men de er stort sett preget av amerikansk kultur. Det er mye jeg har sett i film som jeg ikke ville gjort i det virkelige liv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 10.31):

Det er ikke vanli gmed bordkart i inbydelsen. Bordkartet er gjerne ikke klart før gjestene har svart

Anonymkode: e4bf3...1d8

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være at hennes bror skal ha et mer uformelt og ikke så stivt selskap. Det meste jeg leser på kg om brylluper er fjernt fra de bryllup jeg har vært i. 
Men snakk med familien din, brudeparet og dine foreldre og søsken, om hva planene er helt konkret. 
Hvis du ikke er en kjole-person så finnes det mange pene antrekk med bukser, uten at det blir dress av det. 
Lykke til!

Anonymkode: f1f23...53f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...