Gå til innhold

Hjelp, nybegynner bunad. Vest-Telemark

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I en alder av 35 har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe bunad. Jeg har ikke vokst opp i en «bunad-familie», så kan veldig lite om bunader. Jeg skal ha bunad fra vest Telemark, og har noen spørsmål. Jeg har funnet en brukt eldre bunad som jeg syntes er kjempe fin. Jeg har noen skikkelig dummies spørsmål som jeg håper på å få svar på her.

1. Det er bare en helt hvit skjorte som følger med, er det ok?

2. Åpningen på brystet er uten kjede. Skal det være kjede, eller er det slik at noen varianter av bunaden faktisk er uten? 

3. Om jeg har forstått det riktig så skal vest Telemark bunaden fylles med 3 søljer. Er dette noe man må ha med en gang for å kunne bruke den? Eller er det slik at man feks også bare kan ha to?

Grunnen til at jeg spør er fordi at når jeg goggler vest Telemark bunaden får jeg opp bilder av nye og «freshe» bunader, med både broderte skjorter og kjede. Jeg lurer på om det bare er sånn at enkelte av vest Telemark bunadene skal være sånn, mens andre kanskje ikke er sånn?

Denne ligger til 15.000 uten annet enn hvit skjorte og forkle. En eldre i familien har tatt en titt på broderiene og går god for at det er ett godt stoff og at den er svært pent brodert. Vil det være bedre å vente på at noe annet dukker opp med feks sølv inkl? Til selvsagt høyere pris da. 

Anonymkode: 399ea...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt hvit skjorte er helt fint.

Det skal være kjede som festes i sølvknapper som er sydd fast.

Antall søljer kommer an på hvor store bryst du har eller hvor lang du er i overkroppen. Ser mange som har den store tredjesølva hengende dinglende over kjedet. Det ser ikke bra ut. Hvis du føler at du MÅ ha tre søljer og ikke har kropp til det, så velg heller litt mindre søljer. 

• Liker 1
Skrevet

Og 15.000 er en grei pris. Er knappene tatt ut også?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lauv skrev (5 timer siden):

Og 15.000 er en grei pris. Er knappene tatt ut også?

Takk for svar. ❤️

Ja det er ingen knapper der, om du tenker ved brystet der hvor det oftere ett kjede. Så frykter litt at det er mye jeg må få på plass da eventuelt! 

Anonymkode: 399ea...3e2

AnonymBruker
Skrevet

1. Helt hvit skjorte er ok. Skjorta til Vest-Telemark bunad har noen enkle broderier på kraven og mansjettene. Denne kan du evt. kjøpe etter hvert.

2. Kjede er valgfritt. Kjedet festes i maljer av sølv. Dette kan du også skaffe deg i etterkant om du vil. 

3. Antall søljer velger du også selv. Du kan jo kjøpe søljer etter hvert. Må ikke ha alt med en gang. 

15 000,- er en fin pris for en Vest-Telmark bunad. Du nevner folke og skjorte, men er det med veske? (Ikke et must, men kjekt å ha og dersom broderi eller farger er av eldre årgang kan det være utfordrende å skaffe eksakt match i etterkant)

Anonymkode: cae98...53b

AnonymBruker
Skrevet

1. Helt hvit skjorte er innenfor det. Jeg har selv helt hvit skjorte men jeg har litt hvitt broderi på krage og ermer.

2. fra gammelt av hadde ofte vest-telemark bunad liv uten maljer og maljebånd, altså liv som skulle være «stengt». Er det dette du kanskje har fått? Men er den laget med en slags v -form ska den ha maljer og tilhørende maljebånd. Det blir litt vanskelig å holde skjorta på plass uten.

3. Antall søljer vil variere fra størrelse på bryst. Jeg selv har 3 stk, mens søstrene min har 2 stk. Så lenge du har hals sølje og  1 til over maljekjede er nok dette mer enn nok.

Veske er jo tradisjonelt og burde jo legges til. Mansjetter til skjorte og sko må også regnes med. Mange har belte sølje også, som også tradisjonelt sitter på.

15.000 er ikke så veldig ille for en bunad, men du må nok regne med litt utgifter for å få den komplett med tiden. 

Hilsen Født og oppvokst vest-telemarking forresten

Anonymkode: 40d52...5b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjorta skal være med broderi på mansjetter og krave. Det skal være kjede som festes i sølvknapper som strammes foran.
Jeg bruker to søljer - en i mindre skjorten og stor en på brystet. 

IMG_2769.png

Anonymkode: 62ac0...1cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...