Gå til innhold

Del din asiatiske oppskrift

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker asiatisk mat, men leter etter flere oppskrifter. Da tenker jeg på genuine asiatiske oppskrifter med autentiske råvarer, ikke sånne fornorskede oppskrifter. Noen som har å dele? 

Anonymkode: 79b95...9cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har noen internasjonale mat butikker i nærheten har de noen ganger oppskrifter i bildegalleriet sitt. 

Anonymkode: bee55...b71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager karrisaus av mel-og smørjevning tilsatt karri,og spedd med kokosmelk. Smaker til med lime,soyasaus og pepper. Brukes til kylling eller svinekjøtt,og grønnsaker som løk,brokkoli,paprika,ananas osv. Serveres med ris. 

Anonymkode: 0e091...628

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøttdeig og bønnespirer. Dolmio-glass, vanlig type og med nudler til. Soyasaus over hvis man vil. Nan-brød til er godt. Sett frem krydder - koriander og fivespice.

Anonymkode: 39e97...a83

Skrevet

Gjorde noe så gammeldags som å kjøpe en kokebok. Har laget det meste i denne og det har lykkes bra.

et.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dagens middag:

Bibimbap.thumb.WEBP.95231f27d48eb279ebe5880d558fa2cc.WEBP

Anonymkode: 9f5f1...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Easy Dakdoritang (Spicy Korean Chicken Stew) 

image.png.4418bd97ce684fb97b29539a7721ebb8.png

INGREDIENSER

• 2 lb chicken cut into pieces (bone-in, skin-on), i used a mix of thighs and drumsticks
  • 1 medium løk
  • 500g potet 
  • 100g gulrot 
  • 5 dl water anchovy stock, dashi, or rice water for more flavor
  • 2 vårløk and chili pepper chopped

Sauce

• 2 ss Gochugaru (Korean chili flakes) or to taste
  • 4 ss soyasaus
  • 4 cloves garlic minced
  • 1 1/2 ss honning eller sukker
  • 3 ss Gochujang (Korean chili paste)
  • 1/4 ss pepper

Framgangsmåte

• Combine all sauce ingredients in a bowl and prepare the vegetables.
  • In a large pot over medium heat, add chicken and onion and pour the sauce on top. Toss to coat and cook for 2 minutes. Add water or stock and stir to combine.
  • Cover and cook for about 10 minutes, stirring occasionally. Stir in potatoes and carrots, reduce the heat to low, cover, and simmer for another 20 minutes until the potatoes are tender.
  • Add green onion and chili pepper to finish, and serve with a bowl of steamed rice. Enjoy!

NOTES

• If you have a lower spice tolerance, I recommend skipping the Gochugaru (Korean chili flakes) in your sauce and reducing the amount of chili pepper near the end. 
  • Any leftover stew can be stored in the fridge for 3-4 days in an airtight container. To reheat, simply place in a pot and bring to a boil or microwave on high for 2-3 minutes or until heated through. 
  • Rice water: using rice water to cook soups/stews is a traditional technique in Korean cuisine to make the broth richer and smoother, as well as to heighten the flavors. 

The water is gathered from the second or third session of rinsing your rice. I recommend some this aside when preparing your rice to go with the stew. You can also just use regular water as well, but rice water will help elevate the flavors further! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yakisoba (Japanese Stir-Fried Noodles) 

Yakisoba (2 servings)

image.thumb.png.bf6bf19e74237d81025899675890e168.png

Ingredients

• 200g thinly sliced pork belly (or chicken, shrimp, firm tofu)
  • 2 cabbage leaves, about 3.5 oz (100g) in total
  • 1/2 yellow onion
  • 3-4 white button mushrooms (or shiitake mushrooms)
  • 1/3 carrot, about 2 oz (60g) in total
  • 1-2 green onions, divided
  • 2 cloves garlic
  • 1 tsp (4g) grated ginger
  • 2 servings yakisoba noodles (or udon, spaghetti noodles, etc.)
  • 1 tbsp neutral-tasting oil, divided
  • Salt and black pepper, to taste

Sauce:

Options for Topping:

Prep Ingredients

Cut the pork into bite-sized pieces. (If it’s hard to get thinly sliced pork belly, get a thick cut, put it in the freezer, and thinly slice it. When it’s partially frozen, it will be much easier to slice.)

Cut the cabbage leaves into bite-sized pieces. Thinly slice the onion and mushrooms. Julienne some carrot. Make sure it’s nice and thin.

Thinly slice the white parts of the green onions and cut the green parts into long strips. Finely chop the garlic cloves and grate a small knob of ginger, about 1 teaspoon.

Make the sauce: Combine all the sauce ingredients in a small container and mix well.

Prep Noodles

Bring a pot of water to a boil. Put the noodles in boiling water and gently stir them around so that the noodles can separate. Drain and give them a quick rinse. Put them in a bowl.

To prevent the noodles from sticking, add 1 teaspoon of neutral oil and toss together.  

Make Yakisoba

To a wok (or pan), add 1/2 ss of oil. Heat it over medium-high heat. Once it gets nice and hot, add the pork in a single layer. Cook for 2 minutes or until no longer pink.

Add the white parts of the green onions, garlic, and ginger. Saute for 1 minute or until fragrant. Add the cabbage, onion, carrot, mushrooms, and the rest of the green onions. Season with salt and pepper. Stir-fry for 3 minutes or until the veggies soften up a little bit. Remove them from the wok and set them aside. 

Place the same wok over medium-high heat. Add 1/2 tablespoon of oil. Once heated, place the noodles and spread them out. Let them sit for 2 minutes or until the noodles are browned and crisp up a little bit. Flip and gently separate the noodles using tongs or chopsticks.

Add half of the sauce. Toss together for 1 minute or until the noodles are beautifully coated in the sauce. Add the vegetables and pork back into the wok, along with the rest of the sauce. Toss everything together for 2 minutes or until everything is nicely coated.

Divide the noodles into serving bowls. Top with some bonito flakes, aonori seaweed, and pickled ginger, if using. 

AnonymBruker
Skrevet

Jajangmyeon.thumb.WEBP.6ac9a43b7716b598340a8e4a6719e3fb.WEBP

AnonymBruker
Skrevet

Korean Mayak Eggs

Ingredienser

• 4 egg +
  • Vårløk
  • Løk
  • Ingefær (kan sløyfes)
  • 2 Chili(pulver)
  • Hvitløk
  • 1,5 dl Soyasaus
  • 1,5 dl Vann 
  • 1 dl Riseddik
  • 2 ss Sesamolje
  • 1 ss Sesamfrø
  • 1 ss Honning

Kok eggene i 6-7 min. Legg de i et isbad eller rennende kaldt vann når ferdig. 

Kutt opp vårløken, løken (og evt ingefær) og chili, enten hel eller i pulver (gochugaru). 

Bland sammen alt det våte og tilsett løken osv

Skrell eggene og legg de i laken. 

Viktig at eggene er dekket under marineringen. Mariner i minst 12 timer, helt over natten. 

Skrevet

Her var det mye godt. Takk for tips. Er i likhet med ts, veldig glad i asiatisk mat 

AnonymBruker
Skrevet

Har noen her et tips til å smaksette vårruller? Føler jeg har prøvd alt, og altfor ofte smaker de nesten ingenting. Vårruller kjøpt i boder på marked er noe av det beste jeg vet, og ikke søren og jeg klarer å gjenskape smaken hjemme. 

Anonymkode: b774f...367

AnonymBruker
Skrevet

Var på matlagingskurs i Bangkok og noe av det beste vi lagde var massaman curry. Man må få tak i massaman paste da. Kan kanskje lage selv?

Tre spiseskjeer massaman paste, stek i litt olje.

Ha i en potet skåret i biter, kanskje litt gulrot også
Kylling eller biff
Litt løk

Så steker du litt og har i en boks kokosmelk, et par spiseskjeer fish sauce (smak til), hel kardemomme, en kanelstang, et laurbærblad, brunt sukker (smak til, men et par spiseskjeer), limejuice (ca. en lime), noen peanøtter. La stå og koke i ca. 15-20 min.

Har begynt å lage med forskjellige rester og sånn. Det er mange muligheter. Blir alltid kjempegodt.

Anonymkode: 65d8a...58b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har noen her et tips til å smaksette vårruller? Føler jeg har prøvd alt, og altfor ofte smaker de nesten ingenting. Vårruller kjøpt i boder på marked er noe av det beste jeg vet, og ikke søren og jeg klarer å gjenskape smaken hjemme. 

hvordan krydrer du da? 

Anonymkode: da7a2...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvordan krydrer du da? 

Anonymkode: da7a2...e0a

Har pleid å peise på med salt og pepper, supplere med enten soyasaus, oyster saus, sursøt saus,  eller annet krydder, prøver stort sett noe nytt. Det jeg synes er rart er at det ender opp med å smake lite, selv lenge etter jeg er rett for å ha saltet ihjel. Sist jeg var i en asiatisk butikk fant jeg en vårrull mix, og endte opp med å slenge hele pakken oppi, selv om det skulle være nok med et par skjeer. Det smakte fortsatt lite. Jeg har ikke dette problemet med noe annen mat! 🙁

Skrevet
On 4/15/2026 at 8:41 PM, AnonymBruker said:

Når ting ikke smaker riktig er svaret ofte mer salt, eller noe syrlig. Maggi-saus, som er som soyasaus på hvete, er mye brukt i i hvert fall vår lokale versjoner av "asiamat".

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det sies at underkrydring, spesielt salt, er den aller vanligste feilen man gjør. Hvis du er sikker på at det er nok salt, kan for lite syre i maten gjøre at det smaker "flatt" likevel.

Husker ikke om vårrull-"fyll" pleier å være forhåndsstekt eller ikke, men en annen forskjell på matlaging hjemme og ute er bruk av kraftig varme. Spesielt den wok-glade delen av Asia bruker varmenivåer som er vanskelige å få til hjemme

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 10.39):

Har pleid å peise på med salt og pepper, supplere med enten soyasaus, oyster saus, sursøt saus,  eller annet krydder, prøver stort sett noe nytt. Det jeg synes er rart er at det ender opp med å smake lite, selv lenge etter jeg er rett for å ha saltet ihjel. Sist jeg var i en asiatisk butikk fant jeg en vårrull mix, og endte opp med å slenge hele pakken oppi, selv om det skulle være nok med et par skjeer. Det smakte fortsatt lite. Jeg har ikke dette problemet med noe annen mat! 🙁

Du må ha sesamolje i, om du skal få den autentiske asiatiske smaken ☺️

Anonymkode: 34b5b...31a

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 21.23):

Kjøttdeig og bønnespirer. Dolmio-glass, vanlig type og med nudler til. Soyasaus over hvis man vil. Nan-brød til er godt. Sett frem krydder - koriander og fivespice.

Anonymkode: 39e97...a83

Dette er jo ikke akkurat autentisk slik som trådstarter spør om.

Anonymkode: 26541...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 20.41):

Jeg bruker denne som jeg kjøper på asiatisk butikk: https://www.nudlekongen.no/products/lumpiang-shanghai-mix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...