Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk bør slutte å si " ah sorry" hver gang de tar til tårene foran andre. 

Og når andre gråter, bør folk slutte å trøste ved å si "åneiii ikke gråt, ikke gråt!".

Bare en tanke, hører dette overalt.

Anonymkode: 95cf8...06e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags folk er dette? Tror ikke jeg har sett folk gråte foran meg på årevis, med unntak av begravelser. Og har aldri hørt noen be om unnskyldning der.

Anonymkode: 05b6e...662

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Blir så irritert når noen sier "Ikke gråt". Det er ikke negativt å gråte, det er ikke noe man skal undertrykke eller skamme seg for.

Anonymkode: 17464...2ad

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier alltid unnskyld når jeg gråter, jeg tror kanskje dette er lært at gråte er en svakhet? 
Jeg gråter når jeg blir sint, og får dermed ikke ut argumenter. Det unnskylder jeg meg, også hos legen når jeg prøver å fortelle hvordan jeg egentlig har det, da unnskylder jeg. 
prøver å la være, men det går på automatikk. 

Anonymkode: 6dab7...0dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt noen si "ikke gråt", eller beklaget for at de gråter. 

Anonymkode: 2c36b...54a

• Liker 1
Skrevet

Å gråte er ingenting å skamme seg over og ingenting å beklage for nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lett å unnskylde seg for at man gråter nettopp fordi man gjerne blir møtt med at det er feil, uønsket, noe som skaper negativ oppmerksomhet eller forstyrrer samtalen/samværet. Selv de som prøver å trøste gjør det gjerne med et (velment) ønske om å stanse gråten raskest mulig. 

Jeg har grått mye foran andre - primært helsepersonell og andre profesjonelle - de siste årene  og merket hvor mye motpartens reaksjon betyr. Gir de rom for gråten uten å gjøre et stort nummer ut av det, er det lettere for meg å gjøre det samme. Det er mye lettere å gråte igjen, relativt åpent og usjenert, foran psykologen som reagerte med et spontant "Så fint!" enn rehab-sykepleieren som ville gi meg beroligende...

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (4 timer siden):

Det er lett å unnskylde seg for at man gråter nettopp fordi man gjerne blir møtt med at det er feil, uønsket, noe som skaper negativ oppmerksomhet eller forstyrrer samtalen/samværet. Selv de som prøver å trøste gjør det gjerne med et (velment) ønske om å stanse gråten raskest mulig. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sier alltid unnskyld når jeg gråter, jeg tror kanskje dette er lært at gråte er en svakhet?

Prøver å la være, men det går på automatikk. 

Anonymkode: 6dab7...0dc

Så enig! Er dette det burde bli en slutt på. Mye lettere å gråte foran folk som ikke skaper en enorm reaksjon, men simpelt fører samtalen trygt videre, gråt eller ei. Og det er ikke rart mange beklager seg, når vi blir møtt med ("ånei ikke gråt kjære du!", tross at det er velment. Mye mer behagelig når noen sier "det går fint å gråte, bare få det ut" for eksempel.

Håper nye generasjonen forholder seg annerledes til dette.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager alltid når jeg gråter, fordi jeg føler at jeg setter den andre personen i en ubehagelig situasjon. 

Anonymkode: 2ed08...5a5

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg beklager alltid når jeg gråter, fordi jeg føler at jeg setter den andre personen i en ubehagelig situasjon. 

Samme her. 

Jeg er en person som har lett for å gråte, og skulle ønske at jeg ikke hadde det slik. Det er naturlig for meg å beklage hvis jeg gråter i sammenhenger hvor jeg ikke burde ha gjort det. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk bør slutte å si " ah sorry" hver gang de tar til tårene foran andre. 

Og når andre gråter, bør folk slutte å trøste ved å si "åneiii ikke gråt, ikke gråt!".

Bare en tanke, hører dette overalt.

Hvorfor gråter folk foran deg? 

Anonymkode: 46208...516

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier unnskyld når jeg skal av bussen. Jeg sier beklager hvis en fremmed og jeg toucher borti hverandre enten det er min feil eller ei. Jeg sier sorry hvis jeg har glemt å ta noe metall ut av lommene før jeg går gjennom metalldetektoren.

Å beklage sånt betyr bare at man er oppmerksom og hensynsfull. Det betyr ikke at man skammer seg eller er uendelig lei seg, det er bare en liten anerkjennelse av at noe ikke er helt maks. 

Det er et uttrykk for hensynsfullhet. Det er helt fint. 

Lurer ellers litt på hvordan du ser folk gråte overalt. Ytterst sjelden jeg bare tilfeldigvis ser noen gråte. 

Anonymkode: 3740a...b1c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan si beklager om jeg gråter foran andre. Ikke for å underkjenne eller unnskylde mine følelser, men for å anerkjenne at det kan oppleves som et stort følelsesuttrykk for personen foran meg. 

Anonymkode: 85cde...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enig.

Gråt er manipulasjon, men hvis man sier beklager så sier man i samme slengen at dette var ikke meningen.

Å si unnskyld er noe helt annet, det gjør jeg så klart ikke. 

Anonymkode: 07c5b...559

Skrevet

Ikke hørt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så ofte jeg gråter, men dersom det skjer, unnskylder jeg meg da ikke! Jeg forklarer gjerne hvorfor jeg er trist, men hvorfor i all verden skal man unnskylde seg over å vise følelser?

Anonymkode: 01ae6...af9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så irriterende når folk sier: nei, nå begynner jeg å grine». No kidding🤷‍♀️ Det synes!!

Anonymkode: 8aa6e...ad1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så ofte jeg gråter, men dersom det skjer, unnskylder jeg meg da ikke! Jeg forklarer gjerne hvorfor jeg er trist, men hvorfor i all verden skal man unnskylde seg over å vise følelser?

Anonymkode: 01ae6...af9

Tuller du nå?

Det å vise følelser regnes som manipulasjonsteknikker blant de fleste. Har du aldri hørt begrepet «gråte seg til noe»? Det å gråte for å få viljen sin er noe barn gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig.

Gråt er manipulasjon, men hvis man sier beklager så sier man i samme slengen at dette var ikke meningen.

Å si unnskyld er noe helt annet, det gjør jeg så klart ikke. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tuller du nå?

Det å vise følelser regnes som manipulasjonsteknikker blant de fleste. Har du aldri hørt begrepet «gråte seg til noe»? Det å gråte for å få viljen sin er noe barn gjør. 

Hvor har noen nevnt noe som helst om å gråte for å få viljen sin?

Det er utrolig merkelig å ha så snevert syn på gråting at man tror det dreier seg om et ønske om å manipulere andre. Har du generelt begrenset evne til refleksjon?

«Det å vise følelser regnes som manipulasjonsteknikker blant de fleste.» Tuller du? Så det å vise glede er også manipulasjon?

Anonymkode: 5bd54...5cf

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tuller du nå?

Du... forstår oppriktig ikke at man kan gråte for andre grunner en mainpulasjon? Sånn helt oppriktig?

Anonymkode: 17464...2ad

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...