Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dilemma. 
en bonde selger store sekker med ved til kunder. 
En bonde leverte 3 store sekker med ved til en kunde. Kunden vipset for veden og takket for handelen. 
Kunden klipte opp sekkene for å få ut veden. 
Nå krever bonden 1500 kr for sekkene som var oppklipt. 
Bonden gav ikke beskjed til kunde om at sekkene var gjenbruk og skulle returneres. 
Kunden handlet i god tro og trodde sekkene fulgte med / engangsbruk. 
Bonden mener det er en selvfølge at sekkene skulle returneres og allmenn kunnskap. Kunden visste ikke det. 

hvem har rett her og skal kunden betale 1500 kr for sekkene ? 

Anonymkode: d354d...45d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det at bonden glemte å gi beskjed om at han ønsket sekkene tilbake, må han ta på sin egen kappe og han kan ikke kreve penger for sekkene, tenker jeg.

Endret av Tough cookie
  • Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

En burde se forskjell på gjenbruks sekk og ikke. Etter min mening. Men bonde burde gitt beskjed

Bilde 1 og 3 er de typiske til gjenbruk

Nr 2 er den som sjeldent blir til gjenbruk

Vi selger selv ved og vi gir beskjed. Vi har noen kunder som kjøper småsekker fast de knytter forsiktig opp og leverer sekkene tilbake, selv om de ikke trenger. Men det er en som kjøper fast fra oss, så da pakker vi ofte hans sekker på nytt til de 

Screenshot_20260410_232942_Chrome.jpg

Screenshot_20260410_232958_Chrome.jpg

Screenshot_20260410_233007_Chrome.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selger kan ikke komme etterpå og kreve penger for noe en kunde ikke var opplyst om at skulle returneres. Ble denne veden kjøpt i høst? Også kommer bonden nå, flere måneder etterpå og krever penger?? 

Anonymkode: b5f17...b35

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en del ved i storsekk og kun én gang opplevd at selger ville ha sekken. Da var det også opplyst før salg, så greit nok.
Fra min erfaring er dette uvanlig, så når selger ikke har informert i forkant, må selger ta det på sin kappe. 

Anonymkode: 332a1...050

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Slike?

https://bondekompaniet.no/espegard-maxima-notsekk-1500-liter-sku-0117329107651651500?variant=5673

Egentlig har jo bonden et selvstendig ansvar for å opplyse om at disse sekkene må returneres uskadet. Han kan ikke gå ut fra at "hvermansen" er klar over at dette ikke er engangsvarer (selv om de er ganske forseggjorte, og en som kunde da gjerne tenker at de var litt VEL fine til å være engangs?)).

Jeg foreslår likevel at dere tross alt forsøker å komme til enighet på minnelig vis ved at dere deler kostnaden. Leverer bonden god ved så kan han jo være en grei leverandør å ha senere også?

Anonymkode: 63d69...1c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg nekta å betale når selger ikke har opplyst meg om det før. 

Anonymkode: 460fa...484

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hadde jeg nekta å betale når selger ikke har opplyst meg om det før. 

Anonymkode: 460fa...484

Jeg får stygge meldinger fra bonden nå. 
At jeg må ordne opp og betale, hvis ikke sender hun en på døra. At jeg er dum som klipte opp sekkene, og dette kommer jeg til å angre på og det vil bli konsekvenser. 
at dette vil komme ut på bygda og hvor smålig dette er av meg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At jeg må ordne opp og betale, hvis ikke sender hun en på døra. At jeg er dum som klipte opp sekkene, og dette kommer jeg til å angre på og det vil bli konsekvenser. 

Jeg ville anmeldt, og ikke bekymret meg om at dette kom ut på bygda. Jeg har aldri vært borti gjenbruksvedsekker og hadde antakeligvis gjort det samme som deg. 

Anonymkode: f55b1...595

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville anmeldt, og ikke bekymret meg om at dette kom ut på bygda. Jeg har aldri vært borti gjenbruksvedsekker og hadde antakeligvis gjort det samme som deg. 

Anonymkode: f55b1...595

Ja, jeg er ikke bonde og har ikke peiling på hvilke nett som er gjenbruk og hva som er engangsbruk. Jeg fikk sekkene og åpnet de opp og tok ut veden. Det er ille å sende slike meldinger til kunden. Er sjokkert. Har svart at jeg handlet i god tro da ingenting ble avtalt. Jeg har ikke svart mer på de meldingene som renner inn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt 1500 l sekker flere ganger og aldri opplevd at de vil ha sekkene tilbake. Vil de ha sekken tilbake, får de opplyse om det. Men da får de også få veden ut av sekken selv og ta den med seg, for bare det er jo et lite hel*ette i seg selv uten å klippe den i stykker.

Anonymkode: d155d...99e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sender en på døra ja, da hadde jeg ringt politi og fortalt om de meldingene.

Her jeg bor er det vanlig at de vil ha igjen sekkene, og det er helt ok, for de opplyser om det FØR LEVERING 

Anonymkode: 61e0a...0b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis ikke sender hun en på døra? Du kan kontakte politet og fortelle at du føler deg utrykk da du mottar trusler om vold (husker en viss politker som sendte trusler i påsken...) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke sender hun en på døra? Du kan kontakte politet og fortelle at du føler deg utrykk da du mottar trusler om vold (husker en viss politker som sendte trusler i påsken...) 

*utrygg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hadde svart at jeg kommer til å anmelde til politiet hvis det kommer én eneste truende melding til. 
Og hvis hun tenker å gå til «bygda» med dette kommer jeg til å legge ut screenshots av samtlige meldinger, og gå til lokalavisa. 

Anonymkode: 9a942...18f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ha ha, eg kjem frå bygda og hadde nok ledd av denne bonden, ikkje deg. Det er jo ikkje normalt å levere attende vedsekkane om ikkje dette blir avtalt. 

Heldigvis så har du alt skriftleg...?

Anonymkode: b5279...613

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde svart at jeg kommer til å anmelde til politiet hvis det kommer én eneste truende melding til. 
Og hvis hun tenker å gå til «bygda» med dette kommer jeg til å legge ut screenshots av samtlige meldinger, og gå til lokalavisa. 

Anonymkode: 9a942...18f

Vet du, jeg valgte bare vipse for de sekkene. Jeg er helt skjelven etter alle de stygge meldingene som rant inn. Trusler og personangrep. 1500 kr er mye penger, men verdt det for å få fred, og unngå eskalering. 
helt rystet 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ha ha, eg kjem frå bygda og hadde nok ledd av denne bonden, ikkje deg. Det er jo ikkje normalt å levere attende vedsekkane om ikkje dette blir avtalt. 

Heldigvis så har du alt skriftleg...?

Anonymkode: b5279...613

Har alt skriftlig ja. Men betalte for å komme meg ut av det. Lurer på om personen er full eller ustabil eller noe. 
neste gang får jeg handle ved med noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Har alt skriftlig ja. Men betalte for å komme meg ut av det. Lurer på om personen er full eller ustabil eller noe. 
neste gang får jeg handle ved med noen andre. 

Anmeld. Det er komplett ugreit hvordan du har blitt behandlet. 

Anonymkode: 07b9d...8b1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Anmeld. Det er komplett ugreit hvordan du har blitt behandlet. 

Anonymkode: 07b9d...8b1

Problemet er at bonden er i 20 årene. Jeg kjenner moren hans godt, og har vært venn med henne i mange år. Ikke nær venn, men bekjent/ venn.
Det var hun som sendte alle disse meldingene. Han hun var så gærn visste jeg ikke. Er skuffet over henne og kjenner at mitt bekjentskap med henne er over for min del. Kan ikke ha med folk å gjøre som truer og kaller en på melding. 
Sist jeg ble kalt noe stygt var vel på barneskolen. Vet ikke om noen voksne som kan si at folk er dum i hodet, ikke har hjerne, truer med å spre rykter og presse for penger. true med å sende sønnen på døra å ta meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...