AnonymBruker Skrevet 10. april #1 Skrevet 10. april Når det gjelder mobbing i skolen. på ungdomsskolen er det en det høye tall på mobbing i vår kommune. Også på vgs. Tenk om elevene hadde fått karakter i inkludering og antimobbing? En karakter som er lett å få 6 i, som løfter snittet betraktelig. Det vil bidra til høyere trivsel, færre frafall av skolen, bedre resultater og bekjempelse av mobbing. Å vise frem et vitnemål med 2 i det faget er flaut og kan gjøre det vanskelig å få jobber også. Elevene bør ikke bare måles i fag. Anonymkode: 922c1...b95 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #2 Skrevet 10. april De har jo det egentlig - karakter i adferd/oppførsel. Mobbing går inn under denne karakteren. Jeg tror ikke dette er det rette tiltaket. Når er man inkluderende, hvem skal vurdere om du er inkluderende nok. Anonymkode: 3233b...b1e 7 5
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har jo det egentlig - karakter i adferd/oppførsel. Mobbing går inn under denne karakteren. Jeg tror ikke dette er det rette tiltaket. Når er man inkluderende, hvem skal vurdere om du er inkluderende nok. Anonymkode: 3233b...b1e Adferd er ikke en karakter i dag. Den er god, nokså god eller lite god. Det endrer ikke snittet. Godt spørsmål, men det burde jobbes frem et system rundt det. Anonymkode: 922c1...b95 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. april #4 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når det gjelder mobbing i skolen. på ungdomsskolen er det en det høye tall på mobbing i vår kommune. Også på vgs. Tenk om elevene hadde fått karakter i inkludering og antimobbing? En karakter som er lett å få 6 i, som løfter snittet betraktelig. Det vil bidra til høyere trivsel, færre frafall av skolen, bedre resultater og bekjempelse av mobbing. Å vise frem et vitnemål med 2 i det faget er flaut og kan gjøre det vanskelig å få jobber også. Elevene bør ikke bare måles i fag. Anonymkode: 922c1...b95 Hørt om ordens og oppførsel karakteren? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Hørt om ordens og oppførsel karakteren? Det er ikke karakter. Anonymkode: 922c1...b95 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #6 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når det gjelder mobbing i skolen. på ungdomsskolen er det en det høye tall på mobbing i vår kommune. Også på vgs. Tenk om elevene hadde fått karakter i inkludering og antimobbing? En karakter som er lett å få 6 i, som løfter snittet betraktelig. Det vil bidra til høyere trivsel, færre frafall av skolen, bedre resultater og bekjempelse av mobbing. Å vise frem et vitnemål med 2 i det faget er flaut og kan gjøre det vanskelig å få jobber også. Elevene bør ikke bare måles i fag. Anonymkode: 922c1...b95 De som holder på sånn har gjerne to eller tre i snitt fra før av. De driter da i om de får en ny toer eller treer. Anonymkode: 7d2c7...d9c 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #7 Skrevet 10. april Blir umulig å vurdere, da det meste av mobbing foregår utenom klasserom. Ofte på nett. Og mye mobbing er ikke terging, vold og ukvemsord, men ekskludering, baksnakking, ryktespredning og utestengelse. Som jo er helt usynlig i klasseromssituasjonen. Skal Lise få nedsatt karakter fordi hun snappet bare til Kari i påskeferien, mens Pia i B-klassen ikke fikk snap? Anonymkode: fb510...8b2 4
AnonymBruker Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april Hva med de som er mer sjenerte, og som ikke klarer å være inkluderende, men har nok med seg selv? Altså, ikke at de er uinkluderende, men sliter litt sosialt. Skal de få lavere snitt pga personlighet? Anonymkode: a5d51...06f 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #9 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Adferd er ikke en karakter i dag. Den er god, nokså god eller lite god. Det endrer ikke snittet. Godt spørsmål, men det burde jobbes frem et system rundt det. Anonymkode: 922c1...b95 Snittet ditt betyr noe når du skal inn på VGS eller på høyere utdanning, utover det så er de karakterene verdiløse. Det er ikke den kommende legen som driver med mobbing og utestenging. Og, som den andre påpeker så hvordan skal dette fungere? Hvem skal vurdere dette? Hvordan skal man vite hvem som blir utestengt og hvem som bare ikke passer sammen? En kan klage på utestengelse og en annen kan mene at det er bare fordi at de går ikke overens i det hele tatt. Anonymkode: 7d2c7...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #10 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med de som er mer sjenerte, og som ikke klarer å være inkluderende, men har nok med seg selv? Altså, ikke at de er uinkluderende, men sliter litt sosialt. Skal de få lavere snitt pga personlighet? Anonymkode: a5d51...06f Jeg fikk lav karakter i musikk på ungdomsskolen fordi at jeg var sjenert og stille😒 Anonymkode: 7d2c7...d9c
AnonymBruker Skrevet 10. april #11 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Adferd er ikke en karakter i dag. Den er god, nokså god eller lite god. Det endrer ikke snittet. Godt spørsmål, men det burde jobbes frem et system rundt det. Anonymkode: 922c1...b95 Jeg tenker det er godt nok. Syns ikke oppførsel skal påvirke snittet. Mange endrer seg igjennom ungdomsårene. Arbeidsgiver ser ofte på den karakteren når de skal velge lærlinger. Senere i livet har den liten relevans. Anonymkode: 3233b...b1e
AnonymBruker Skrevet 10. april #12 Skrevet 10. april Nei. Er det én ting skolen (eller Norge generelt) trenger, så er det flere nye systemer og måleparametre for marginale problemer. Anonymkode: 21687...195 2
AprilLudgate Skrevet 10. april #13 Skrevet 10. april Vanskelig å utføre i praksis. Trolig ville mobberne gitt sine mål dårlig karakter. 1
AprilLudgate Skrevet 10. april #14 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Er det én ting skolen (eller Norge generelt) trenger, så er det flere nye systemer og måleparametre for marginale problemer. Anonymkode: 21687...195 Marginalt problem er det ikke - ifølge statistikken. Unger tar selvmord som følge av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Når det gjelder mobbing i skolen. på ungdomsskolen er det en det høye tall på mobbing i vår kommune. Også på vgs. Tenk om elevene hadde fått karakter i inkludering og antimobbing? En karakter som er lett å få 6 i, som løfter snittet betraktelig. Det vil bidra til høyere trivsel, færre frafall av skolen, bedre resultater og bekjempelse av mobbing. Å vise frem et vitnemål med 2 i det faget er flaut og kan gjøre det vanskelig å få jobber også. Elevene bør ikke bare måles i fag. Anonymkode: 922c1...b95 Jeg forstår at intensjonen din nok er veldig god, men i praksis tror jeg ikke dette vil løse noen ting. Jeg tror ikke elever trenger å bli målt i hvem som er best i anti-mobbing, og ser ikke hvordan dette vil redusere mobbetall i realiteten. Det vil sannsynligvis bare føre til at mobbingen blir mindre åpenbar. Hvordan ser du for deg å løse denne karaktersettingen i praksis? Anonymkode: 08dde...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april Jeg synes det burde vært egne fag som handler om sosial kompetanse, livsmestring, inkludering osv. Og barna kan godt bli vurdert i det og få lekser i det. Anonymkode: 101cc...fc0
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det burde vært egne fag som handler om sosial kompetanse, livsmestring, inkludering osv. Og barna kan godt bli vurdert i det og få lekser i det. Anonymkode: 101cc...fc0 Disse tingene burde hatt større plass i KRLE Anonymkode: 3233b...b1e
AnonymBruker Skrevet 10. april #18 Skrevet 10. april Jeg er helt for at det blir tallkarakter i både orden og oppførsel, altså to karakterer. Under orden går punktlighet, forsentkomminger, glemt å levere oppgave, ikke gjort lekse, glemt gymtøy, glemt å rydde pulten sin med mer. Under oppførsel går bråk i timene, utagering, vold, høflighet, inkludering, samarbeidsvilje, om man tenker på andres ve og vel, motiverer andre, er en god medelev med mer. For oss som ansetter unge mennesker uten arbeidserfaring hadde disse to tallkarakterene vært svært nyttige, så jeg mener at dette kan være et ledd i å få flere unge ut i arbeidslivet. Anonymkode: 0dce4...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #19 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som holder på sånn har gjerne to eller tre i snitt fra før av. De driter da i om de får en ny toer eller treer. Anonymkode: 7d2c7...d9c Det er nok både og… Mobberne på skolen jeg gikk var gjerne barn av høyt utdanna foreldre og hadde gode karakterer. For dem ville nok stryk i «antimobbing» vært helt krise… Anonymkode: ebd7a...efb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå