AnonymBruker Skrevet 10. april #1 Skrevet 10. april Blir det drøftet med personell før man gjennomgår operasjoner? Jeg tenker om dette er en etisk problemstilling som vurderes før inngrep. Hvordan påvirker det barna som vokser opp med "mammas nese" eller "pappas hake" - men den har foreldrene valgt å operere annerledes fordi de fikk komplekser av hvordan de så ut.. ? Hvordan går du selv fram med barna i situasjonen? Hvordan snakker du med barna om det? Anonymkode: ba572...97e 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #2 Skrevet 10. april Som tante kommer jeg aldri til å operere noe kun for estetikken, og fortsatt kunne se mine nieser i øynene og si at de er fine som de er. Har dog forståelse for de som gjennomgår operasjoner ved ting de har blitt mobbet for og som blir sett på som ekstremt utenfor normalitet. Anonymkode: 30c72...195 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april Nei, det blir ikke drøftet. Det er heller ikke kirurgens ansvar. Barn kan bli påvirket av mange rare ting foreldre gjør. Tatoveringer, spiseforstyrrelser, sminke, psykiske lidelser. Om foreldrene har omsorgsevne tenker jeg det går fint. Anonymkode: c654e...39f 11 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #4 Skrevet 10. april Jeg bestilte bare time hos kirurg, sa jeg ville ha nye pupper, han sa ok, når passer det å operere? Voksne folk bestemmer selv. Utseendet og selvtillit henger ikke så mye sammen som folk mener. Er selv alltid vært fornøyd med utseende og har god selvtillit. Pynte kroppen blir litt som å male i stua. Hvorfor ikke liksom. Anonymkode: 67bbe...2b8 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april Jeg har silikon, jeg har alltid hatt fine, litt store pupper. Men etter andre svangerskap, så forsvant de helt, og det var bare hud igjen. Så da tok jeg silikon, og fikk tilbake puppene mine. Eldste barnet er klar over det. Og har aldri brydd seg om det. Anonymkode: 2f1d6...ef4 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #6 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Blir det drøftet med personell før man gjennomgår operasjoner? Jeg tenker om dette er en etisk problemstilling som vurderes før inngrep. Anonymkode: ba572...97e Nå drar du personellets ansvar litt langt. Anonymkode: 491ea...3a5 12
AnonymBruker Skrevet 10. april #7 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå drar du personellets ansvar litt langt. Anonymkode: 491ea...3a5 Nå har jeg aldri vært gjennom plastisk kirurgi, men ved alle andre inngrep har jeg vært til forberedende samtaler. Der har risikoer og vurderinger blir drøftet. Anonymkode: ba572...97e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har silikon, jeg har alltid hatt fine, litt store pupper. Men etter andre svangerskap, så forsvant de helt, og det var bare hud igjen. Så da tok jeg silikon, og fikk tilbake puppene mine. Eldste barnet er klar over det. Og har aldri brydd seg om det. Anonymkode: 2f1d6...ef4 Gjorde du noen refleksjoner rundt hvordan dette vil kunne påvirke barnas syn på seg selv? At kroppen ikke er god nok som den er - selv ikke etter å ha skapt to nye mennesker.. Jeg prøver ikke å være dømmende, jeg prøver bare å forstå samfunnets syn på at SoMe er skadelig for barnas selvfølelse, mens foreldres plastiske operasjoner ikke er det.. Men det er kanskje ulike grupperinger tilhørende disse meningsgruppene.. Anonymkode: ba572...97e 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #9 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjorde du noen refleksjoner rundt hvordan dette vil kunne påvirke barnas syn på seg selv? At kroppen ikke er god nok som den er - selv ikke etter å ha skapt to nye mennesker.. Jeg prøver ikke å være dømmende, jeg prøver bare å forstå samfunnets syn på at SoMe er skadelig for barnas selvfølelse, mens foreldres plastiske operasjoner ikke er det.. Men det er kanskje ulike grupperinger tilhørende disse meningsgruppene.. Anonymkode: ba572...97e Ts Anonymkode: ba572...97e
AnonymBruker Skrevet 10. april #10 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg bestilte bare time hos kirurg, sa jeg ville ha nye pupper, han sa ok, når passer det å operere? Voksne folk bestemmer selv. Utseendet og selvtillit henger ikke så mye sammen som folk mener. Er selv alltid vært fornøyd med utseende og har god selvtillit. Pynte kroppen blir litt som å male i stua. Hvorfor ikke liksom. Anonymkode: 67bbe...2b8 Frihet (som voksen) kommer med ansvar (etiske vurderinger). Jeg tenker at "å male stua" kommer jo, innerst inne, av at man ikke fornøyd sånn det er. Det som er, er ikke bra nok. Forøvrig syns jeg det er ganske voldsomt å sammenligne inngrep hvor man fysisk endrer kroppens utseende permanent, med alle risikoer det innebærer, med å male stua.. Anonymkode: ba572...97e 7 2 8
Sinsiew Skrevet 10. april #11 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gjorde du noen refleksjoner rundt hvordan dette vil kunne påvirke barnas syn på seg selv? At kroppen ikke er god nok som den er - selv ikke etter å ha skapt to nye mennesker.. Jeg prøver ikke å være dømmende, jeg prøver bare å forstå samfunnets syn på at SoMe er skadelig for barnas selvfølelse, mens foreldres plastiske operasjoner ikke er det.. Men det er kanskje ulike grupperinger tilhørende disse meningsgruppene.. Anonymkode: ba572...97e Jeg lærer unga til at folk gjør som de vil med sin egen kropp. Og at det er forskjell på å gjøre som Sophie Elise og på estetiske inngrep etter f.eks svangerskap. Og at ungene får gjøre akkurat som de vil når de blir store, så lenge de har satt seg godt inn i det og er trygge på valget. Om det er å ta tatovering eller silikon, det spiller ingen rolle. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #12 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Frihet (som voksen) kommer med ansvar (etiske vurderinger). Jeg tenker at "å male stua" kommer jo, innerst inne, av at man ikke fornøyd sånn det er. Det som er, er ikke bra nok. Forøvrig syns jeg det er ganske voldsomt å sammenligne inngrep hvor man fysisk endrer kroppens utseende permanent, med alle risikoer det innebærer, med å male stua.. Anonymkode: ba572...97e Ja, DU syns det. Det gjør ikke mange andre. Og her i denne tråden er det jo tross alt du som er mest opptatt av utseende. Som tenker at mors pupper skal påvirke selvtilliten til ett barn. Du legger altså veldig mye i at selvtilliten til barna skal påvirkes av de voksnes utseende. Dette leser jeg så ofte. De som har de sterkeste meningene om kropp, er de som påstår at de ikke bryr seg. Anonymkode: 67bbe...2b8 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #13 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå har jeg aldri vært gjennom plastisk kirurgi, men ved alle andre inngrep har jeg vært til forberedende samtaler. Der har risikoer og vurderinger blir drøftet. Anonymkode: ba572...97e Men da har du ikke valgt det selv. Om 46 år gamle Gunda vil bruke 65 tusen på større rumpe, så trenger ikke hun trøst av helsepersonell. Anonymkode: 67bbe...2b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #14 Skrevet 10. april Jeg antar at de som faktisk jobber med dette ikke tenker på slikt overhodet. Det er verdens minst nyttige jobber, som ikke tjener samfunnet overhodet. Tvert om finnes det mye negativt med at disse tjenestene eksisterer. Jeg tror ikke folk som generelt foretar etiske vurderinger i livet sitt ender opp innen plastisk kirurgi. Anonymkode: c0ca8...58f 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Frihet (som voksen) kommer med ansvar (etiske vurderinger). Jeg tenker at "å male stua" kommer jo, innerst inne, av at man ikke fornøyd sånn det er. Det som er, er ikke bra nok. Forøvrig syns jeg det er ganske voldsomt å sammenligne inngrep hvor man fysisk endrer kroppens utseende permanent, med alle risikoer det innebærer, med å male stua.. Anonymkode: ba572...97e Det er ikke meg du siterer, men synes du har et litt anstrengt forhold til kropp og utseende. Alt en forelder gjør vil påvirke barn, på godt og vondt. Jeg vokste opp med en mor med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg ville valgt en mor med falsk nese og pupper over dette, any day. Og for det andre må jeg innrømme at jeg ikke synes utseende er så viktig som det du kanskje synes. Om andre tar plastisk kirurgi eller ikke, har ingenting med meg eller mitt utseende å gjøre. Samme med tatoveringer eller sminke. Og jeg forsøker å oppdra barna mine på samme måte. Vi ser ut slik vi ser ut, og det er mer enn godt nok. Noen velger å endre på utseende sitt, og det er helt OK. Alle er verdt like mye uansett. Anonymkode: c654e...39f 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Blir det drøftet med personell før man gjennomgår operasjoner? Jeg tenker om dette er en etisk problemstilling som vurderes før inngrep. Hvordan påvirker det barna som vokser opp med "mammas nese" eller "pappas hake" - men den har foreldrene valgt å Anonymkode: ba572...97e Det er jo ikke en kirurg sin jobb? Voksne mennesker er selv ansvarlige for å utvikle sin etiske sans og ta valg deretter, tenker jeg. Da synes jeg først det heller kan fokuseres på obligatoriske oppdragelseskurs med basis i psykologi, tilknytning og emosjonell regulering før man får barn. Dét er en nødvendig utvikling synes jeg, og så kan vi gjerne legge til det du beskriver også, men da må jo psykologer delta. Ikke kirurgene eller sykepleierne. Anonymkode: 0ae58...f4c 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, DU syns det. Det gjør ikke mange andre. Og her i denne tråden er det jo tross alt du som er mest opptatt av utseende. Som tenker at mors pupper skal påvirke selvtilliten til ett barn. Du legger altså veldig mye i at selvtilliten til barna skal påvirkes av de voksnes utseende. Dette leser jeg så ofte. De som har de sterkeste meningene om kropp, er de som påstår at de ikke bryr seg. Anonymkode: 67bbe...2b8 Nei, jeg er opptatt av hvordan barnas selvtillit til egen kropp blir påvirket av foreldrenes valg om å endre sine trekk. Hvis barnet (eller ungdommen, helst) har en usikkerhet om sim egen kropp, hvordan påvirkes den av at forelderen har bekreftet at det ikke er fint ved å endre på seg selv? Anonymkode: ba572...97e 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. april #18 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke meg du siterer, men synes du har et litt anstrengt forhold til kropp og utseende. Alt en forelder gjør vil påvirke barn, på godt og vondt. Jeg vokste opp med en mor med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg ville valgt en mor med falsk nese og pupper over dette, any day. Og for det andre må jeg innrømme at jeg ikke synes utseende er så viktig som det du kanskje synes. Om andre tar plastisk kirurgi eller ikke, har ingenting med meg eller mitt utseende å gjøre. Samme med tatoveringer eller sminke. Og jeg forsøker å oppdra barna mine på samme måte. Vi ser ut slik vi ser ut, og det er mer enn godt nok. Noen velger å endre på utseende sitt, og det er helt OK. Alle er verdt like mye uansett. Anonymkode: c654e...39f Jeg er lei for at moren din var syk. Likefullt var det det hun var; syk. Plastisk kirurgi er et valg man gjør. Jeg snakker heller ikke om andres utseende på generell basis. Jeg snakker om barns følelser rundt at foreldre hsr operert vekk trekk som barna fortsatt kan ha, og hvordan det påvirker barnas selvtillit. Ts Anonymkode: ba572...97e 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #19 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg er opptatt av hvordan barnas selvtillit til egen kropp blir påvirket av foreldrenes valg om å endre sine trekk. Hvis barnet (eller ungdommen, helst) har en usikkerhet om sim egen kropp, hvordan påvirkes den av at forelderen har bekreftet at det ikke er fint ved å endre på seg selv? Anonymkode: ba572...97e Men det trenger da ikke være en usikkerhet. Som nevnt over, en usikker forelder er verre enn en som bare gjør som hun eller han vil. Min mor har ønsket en nesejobb så lenge jeg kan huske. Selv har jeg god selvtillit, og husker jeg tenkte det var rart min mor aldri gjorde det. Hvis det var ett ønske. Barns kroppsbilde påvirkes mest av de de er sammen med. Om du er den eneste tjukke i klassen, hjelper det ikke at den tjukke moren din er fornøyd med å spise kjeks hver dag. Anonymkode: 67bbe...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #20 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er lei for at moren din var syk. Likefullt var det det hun var; syk. Plastisk kirurgi er et valg man gjør. Jeg snakker heller ikke om andres utseende på generell basis. Jeg snakker om barns følelser rundt at foreldre hsr operert vekk trekk som barna fortsatt kan ha, og hvordan det påvirker barnas selvtillit. Ts Anonymkode: ba572...97e Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg så mye for barna som du gjør. Det går nok helt fint med de fleste av dem, uavhengig av om foreldre er psykisk syke eller opererer seg. Jeg tror det handler mer om det totale bildet, enn kirurgien i seg selv. Dersom du har en forelder som er ekstremt opptatt av utseende, kan det påvirke barna. Dette kan komme i form av overdreven sminkebruk, fillers og botox, ekstreme kostholdsvaner, eller andre ting. Det tror jeg kan påvirke selvtilliten til barna. Anonymkode: c654e...39f 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå