AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Har slitt med fedme i mange år prøcde ulike dietter, kurs, piller, ernærinsfysiologer, slanskesprøyte, veid all mat og ført inn i tabeller, periode trening,....var hos fastlege i går, har for gøyt BT og ikke så lanft igjen til andre helseplager. Har lovt legen å ta grep. Et av de er å gå 5 km hver dag. Gikk til jobb i dag(2.5 km en vei). Er veldig stiv i beina nå i kveld. Har tenkt å gå i morgen også, men lurer på om det blir for hard start for kroppen, om jeg burde gå 2.hver dsg i stedet? Er drt farlig å gå med støle og stive bein.? Anonymkode: 45b62...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Det er ikke farlig, men å gå for hardt ut ender ofte opp i smerte og overbelastning hvis du er tung. Hvis du ikke er vant til å gå noe hadde jeg gått kortere hver dag eller annenhver dag i starten. Lykke til 😊 Anonymkode: 574bb...8db
Tvist Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har slitt med fedme i mange år prøcde ulike dietter, kurs, piller, ernærinsfysiologer, slanskesprøyte, veid all mat og ført inn i tabeller, periode trening,....var hos fastlege i går, har for gøyt BT og ikke så lanft igjen til andre helseplager. Har lovt legen å ta grep. Et av de er å gå 5 km hver dag. Gikk til jobb i dag(2.5 km en vei). Er veldig stiv i beina nå i kveld. Har tenkt å gå i morgen også, men lurer på om det blir for hard start for kroppen, om jeg burde gå 2.hver dsg i stedet? Er drt farlig å gå med støle og stive bein.? Anonymkode: 45b62...9b3 Det går fint selv om bena er støle. Det merker du ikke når du blir varm i kroppen. Jeg ville fortsatt å gå hver dag. Ta med musikk i ørene om det hjelper på motivasjonen. Eller en lydbok. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 22.00): Har slitt med fedme i mange år prøcde ulike dietter, kurs, piller, ernærinsfysiologer, slanskesprøyte, veid all mat og ført inn i tabeller, periode trening,....var hos fastlege i går, har for gøyt BT og ikke så lanft igjen til andre helseplager. Har lovt legen å ta grep. Et av de er å gå 5 km hver dag. Gikk til jobb i dag(2.5 km en vei). Er veldig stiv i beina nå i kveld. Har tenkt å gå i morgen også, men lurer på om det blir for hard start for kroppen, om jeg burde gå 2.hver dsg i stedet? Er drt farlig å gå med støle og stive bein.? Anonymkode: 45b62...9b3 Da jeg var i samme situasjon, fikk jeg skikkelig vondt foran på leggene i begynnelsen. Men jeg bet tennene sammen og fortsatte å gå, og det jeg opplevde var at smerten forsvant når jeg hadde gått noen minutter og blitt varm. Etter en tid sluttet jeg å få sånn vondt i det hele tatt. Så, det korte svaret er at det går over og det er ikke farlig. Stå på og lykke til!! Anonymkode: 41193...558 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Ikke farlig Husk å endre kosthold også, fysisk aktivitet gjør minimalt for vektnedgang. Lykke til ❤️ Anonymkode: 9febe...beb 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #6 Skrevet 17. april Kanskje du kan sykle istedet annenhver dag? For å avlaste. Hvis du får overbelastningsskader så er det utrolig smertefullt og tar lang tid å bli av med, med fedme. Jeg har selv BMI 40 og sliter akkurat med dette. Litt stølhet er greit og ikke farlig. Stretche før og etter! Men, når du begynner å få "smerter" så må du passe på! Vanskelig å forklare forskjellen. Du burde også kombinere med noen styrketrening på ben for å styrke musklene i underkroppen. Du kan gjøre det hjemme med YouTube. Og husk, at å gå ned bare 5% av vekten din hjelper mye. Ikke sikte på normalvekt med en gang. Ta 1 kg om gangen og bedre generell helse. Regner med at du fikk medisin mot blodtrykket? Den vil også gjøre at du orker mer, men som sagt, ikke ta deg helt ut til å begynne med. Anonymkode: 904ae...bde 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Skrevet 17. april Det er selvfølgelig ikke farlig å være støl. Er kanskje derfor overvektige er overvektige. De tror det er farlig😅 Anonymkode: 5de12...0cf
AnonymBruker Skrevet 17. april #8 Skrevet 17. april Det er ikke farlig å være støl, men jeg kjenner mange utrente som har startet for høyt, fått skade og så ikke kunne trent igjen på ukesvis/månedsvis. Nå tror jeg det er de aller færreste som får skader av å gå 5 km hver dag selv om de er helt utrente, men så vet jeg heller ikke hvor tung eller gammel du er. Hvis det kjennes ut som noe mer enn stølhet ville jeg vært litt forsiktig, og som noen over her foreslår, startet med litt kortere turer og så gradvis økt. Lykke til, jeg heier på deg! Anonymkode: a1f7f...742 2
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke farlig å være støl. Er kanskje derfor overvektige er overvektige. De tror det er farlig😅 Anonymkode: 5de12...0cf Så utrolig teit kommentar. Det er ikke så rart å bli bekymret hvis man plutselig får vondt. Og ikke er det særlig digg å gå med vondt i beina heller, og for folk med mer på kroppen er det tyngre å gå. Anonymkode: 42d97...c38 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke farlig å være støl. Er kanskje derfor overvektige er overvektige. De tror det er farlig😅 Anonymkode: 5de12...0cf Du fremstår som en idiot. TS, det er ikke farlig å være stiv og støl, men aktivitet bør være noenlunde lystbetont. Prøv litt til, om det gjør vondt så kan du trappe ned litt før du trapper opp igjen. Jeg liker veldig godt å høre på lydbok eller podcast når jeg er på vei til jobb (jeg sykler). Syns det var et litt merkelig råd av fastlegen din da. Får du oppfølging med tanke på kosthold? Anonymkode: 68cd1...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april Det er ikke farlig å være støl og det er normalt i begynnelsen, men du bør dog lytte til kroppen. Er selv overvektig og har lipødem, og det har vært perioder jeg har vært for aktiv slik at kroppen ikke har fått restituert, men det merkes mer som mangel på energi generelt, og vedvarende stølhet. Anonymkode: 8a987...b4f
skeiv-ostepop Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april Det er helt normalt å kjenne på ubehag og grense til smerte når man går fra null/lite aktivitet til (for din kropp) mye aktivitet. Stivhet og stølhet er i seg selv ikke farlig kun ubehagelig. Det du må være obs på er når ubehag går over i smerte. Og utfordringen her er å vite forskjellen. Men skal du faktisk ned i vekt må dette kombineres med det som skjer på kjøkkenet. Du vil sannsynligvis gå noe ned i vekt fordi du beveger deg mer men så stopper det opp. Og det kan være ekstremt demotiverende.
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april Kan være lurt å starte med kortere turer om utgangspunktet ditt er inaktiv. Det er også bedre for kroppen din på andre måter, som f.eks blodsukkerregulering, å heller bevege seg i kortere stunder jevnlig i løpet av dagen. Anonymkode: c6b76...2ec
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april Gi deg selv massasje under beina, fiks deg nye og gode sko og tøy ut litt. Husk for all del at det meste ligger i kostholdet ditt. Anonymkode: 5933a...f59
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april Pass på at du har ordentlig gode sko. 😊 Anonymkode: f76ce...cfc
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april Gå kan du gjøre så mye du orker. Det er lite belastningsskader når du går. Hvis du løper derimot, spesielt i nedoverbakke, må du legge inn restitusjon. Det er mye pga støtet du gir når foten treffer bakken i fart. Muskler og benvev får en mikroskopisk belastning som først bryter ned vev. For å unngå belastningsskader og slitasje bør du restituere slik at kropper rekker å bygge seg opp før neste økt. Benvev bruker mer tid på å bygge seg opp enn muskler, derav er denne klassiske gå for hardt ut når noen starter å løpe. Hvis du starter å løpe på et tidspunkt kan det være veldig bra å starte med en oppoverbakke hvor du går fort/lett jogg opp, rusler ned. Gjentar. Minst mulig belastning på knær og hofter 😊 Gå kan du gjøre så mye du orker, det belaster i hovedsak muskelfibre og de bygger seg raskere opp enn alt annet. Støl og mør = ok. Men merker du betennelse i knær, hofter eller under føttene, kan det være lurt å bytte ut med sykkel, romaskin, svømming. Altså litt variasjon som belaster litt andre deler av kroppen. Lykke til 🙏🏻 Anonymkode: 9f4e3...c58 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå