Gå til innhold

Lager du taco til bare deg selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja. Som singel hender det jeg ikke gidder ting som krever en del prepp bare til meg selv. Når det er sagt... synes taco går ganske radig, jeg, så lenge man ikke skal ha tusen forskjellige greier i den. Bruker løk og agurk selv, de terner jeg mens panna varmer opp/kjøttdeigen steker, og hvis man bruker mer tid er det ikke noe problem å gjøre i forveien.

Det clas ohlson-aktige plastikkskvipet som skal hakke opp ting har jeg bare dårlige erfaringer med. Taklet ikke løk for fem øre, og hadde et gitter av sløve knivblader som var tidkrevende og klønete å vaske, i tillegg til omtrent like mye mosing som kutting.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja selvfølgelig. Taco er jo på ingen måte tidskrevende.

Endret av Beneath the Moon
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at så mange definerer taco som en tidkrevende rett. Hvis jeg skal dele middagene jeg lager opp i kategorier på tid, havner taco absolutt i den raske enden. Jeg har kanskje optimalisert det fordi jeg lager det ofte, men det tar tiden det tar å steke kjøttdeigen. Da har jeg dekket på bordet, kappet grønnsaker, varmet lefsene og satt frem tilbehør som er på glass/boks innenfor den tiden. Vil si vi snakker 20 minutter fra jeg starter til det er mat.

Og absolutt alt til tacoen kan brukes til restemat, en salat, gryterett, grateng etc. så jeg kaster null og niks etter tacomiddag og lager det nærmest ukentlig enten det er 1 eller fler i hus 🙂

Anonymkode: 4645c...ccb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 23.30):

Det hender jeg lager, men det blir jo mye svinn. Det meste av ingredienser går jo ut på dato veldig raskt, og de selger det aldri i små porsjoner. Jeg har ingen fryser å oppbevare det, så da blir over halvparten kastet i søppel.

Anonymkode: 7ba7e...2ba

Derfor blir det taco et par dager her når jeg først lager. Men ingen problem det, og tar bare et par min å lage et restemåltid av det, så er glimrende restemat 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager den middagen jeg vil ha. Hvorfor skal jeg ikke det selv om jeg bor alene?

Jeg lager taco av og til. Blir da taco over flere dager. For meg er det ingen rask rett siden jeg lager guacamole, tomatsalsa og mangosalsa fra bunnen av. Blander også eget tacokrydder. 

Anonymkode: 6da0c...c41

Skrevet

Etter 8-10 år med Taco hver fredag fikk jeg nok. Fant andre løsninger. Sambo spiste taco som normalt, jeg spiste taco med rå laks. Laksetaco er kjempegodt. Styrte unna krydderet, men brukte alt tilbehør. Det er flere måter å lage taco på. 

AnonymBruker
Skrevet

Taco er vel noe av det minst tidkrevende du kan lage annet enn ferdigmåltider i mikroen, så her er det taco hver uke.

Anonymkode: 498ed...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Lager taco til meg selv, men som vel omtrent alle andre her så synes jeg ikke det er tidkrevende. Heller motsatt, kjapt og enkelt.

Noen ganger lager jeg mer tidkrevende retter bare til meg selv også, boeuf bourguignon og coq au vin og sånt, men da har man jo mat for mange dager også. Det blir mer sånn helgesyssel, og for å teste oppskrifter (litt matinteressert).

Så er det retter som for eksempel dumplings, maki, gyoza, ravioli som er tidkrevende og som jeg kan gjøre for å teste, men ikke akkurat slenger sammen mandag etter jobb når jeg er dritsulten.

Men taco kan jeg fint slenge sammen mandag etter jobb!

Anonymkode: ffdb5...930

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2026 den 14.52):

Jeg lager den middagen jeg vil ha. Hvorfor skal jeg ikke det selv om jeg bor alene?

Jeg lager taco av og til. Blir da taco over flere dager. For meg er det ingen rask rett siden jeg lager guacamole, tomatsalsa og mangosalsa fra bunnen av. Blander også eget tacokrydder. 

Anonymkode: 6da0c...c41

Jeg krydrer også selv, men det tar jo ikke lengre tid å smake til med diverse krydder enn å blande med posekrydder. Spesielt ikke om du allerede har laget en blanding?

Lager ikke mangosalsa, men tomatsalsa og guacamole fra bunn er jo også veldig raskt og enkelt å lage. Altså vi snakker 5 min, maks 10? Tar jo ca så lang tid som det tar å hakke litt løk og tomat. 

Folk har vel litt forskjellige definisjoner av hva som er lang tid kanskje. For meg tar det kanskje 20 min å lage taco. Kutter opp grønnsaker og lager guacamole og rasper ost og varmer skjell/tortillas mens kjøttet putrer. Synes ikke 20 min er lang tid.

Anonymkode: ffdb5...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...