AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg fyller snart femti. Ingen tegn til overgangsalder enda. Har ikke mensen uansett pga hormonspiral. Men ingen hetetokter eller nattesvette. Var i familieselskap nylig. Var veldig varmt inne der vi var. Sikkert 25-26 grader eller mer. Jeg er vant til å ha rundt 20 grader inne. Jeg tok av meg genseren og kommenterte at det var varmt. Så sier svigermor plutselig: "Det er vel overgangsalderen!" Jeg har som sagt ingen overgangsplager, og ville heller ikke delt det med svigermor og hele familieselskapet. Er ikke overgangsalderen en privatsak, noe vedkommende selv eventuelt kan fortelle andre om, ikke noe andre skal ta opp? Og hun hadde liksom vedtatt at jeg var i overgangsalderen. Jeg sa at jeg var nok ikke kommet i overgangsalderen enda. Hun sa:"Jo, du er jo snart femti!" Hvordan ville dere ha reagert? Anonymkode: 45e75...003 10
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Jeg hadde blitt forbanna. Overgangsalder er som andre helseopplysninger høyst privat. Anonymkode: d9d8e...37b 17 3
Populært innlegg Grønnsaksvaffel Skrevet 8. april Populært innlegg #3 Skrevet 8. april Jeg syns det var en helt grei kommentar - jeg hadde bare ledd av den. 76 2 19
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Hadde ikke reagert, jeg er 50 - sånt har jeg lært å ignorere for flere 10 år siden. Overgangsalder vil skje, eller har skjedd med halvparten av jordas befolkning, er liksom ikke veldig mystisk. Anonymkode: 874b1...a07 39 1 9
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke reagert, jeg er 50 - sånt har jeg lært å ignorere for flere 10 år siden. Overgangsalder vil skje, eller har skjedd med halvparten av jordas befolkning, er liksom ikke veldig mystisk. Anonymkode: 874b1...a07 Så du har fått den kommentaren i flere tiår allerede? TS Anonymkode: 45e75...003 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Har også fått den kommentaren. Alltid kvinner som er på den andre siden og gliser som om «bare vent». Ganske uforskammet. Jeg er for åpenhet rundt overgangsalder. Men kaste diagnoser over andre mennesker synes jeg alltid er frekt. Kvinner i min slekt har uvanlig sein overgangsalder. Selv om det i seg selv ikke nødvendigvis er noe å skryte av heller. Anonymkode: a1a69...76d 12 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Hadde bare overhørt den kommentaren. Anonymkode: 31eb5...175 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fyller snart femti. Ingen tegn til overgangsalder enda. Har ikke mensen uansett pga hormonspiral. Men ingen hetetokter eller nattesvette. Var i familieselskap nylig. Var veldig varmt inne der vi var. Sikkert 25-26 grader eller mer. Jeg er vant til å ha rundt 20 grader inne. Jeg tok av meg genseren og kommenterte at det var varmt. Så sier svigermor plutselig: "Det er vel overgangsalderen!" Jeg har som sagt ingen overgangsplager, og ville heller ikke delt det med svigermor og hele familieselskapet. Er ikke overgangsalderen en privatsak, noe vedkommende selv eventuelt kan fortelle andre om, ikke noe andre skal ta opp? Og hun hadde liksom vedtatt at jeg var i overgangsalderen. Jeg sa at jeg var nok ikke kommet i overgangsalderen enda. Hun sa:"Jo, du er jo snart femti!" Hvordan ville dere ha reagert? Anonymkode: 45e75...003 Ikke en gang tegn til tørr hud? Kiloene ramler på? Søvn problemer? Sprø negler? Mere sliten og energi enn for noen år tilbake?Tipper du er på vei inn i overgangsalder men har ikke helt skjønt det selv ennå.. eller vil ikke innrømme det. Reagert? Svigermor og alle andre kvinner på 40- 50 år har skjønt det.. Anonymkode: a9db8...99c 15 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. april Populært innlegg #10 Skrevet 8. april Nei det bryr meg ikke. Jeg kan fleipe med overgangsalder selv. Hvorfor skal vi kvinner bli krenket for det? K49 Anonymkode: 6d1d1...d59 50 3 15
Mezzosoprena Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april Det hadde jeg virkelig ikke brydd meg om - eller det vil si; når jeg får de kommentarene bryr jeg meg virkelig ikke om dem. Ærlig talt, det er å være i overkant hårsår eller? Eller var det fordi den kom fra svigermor som var problemet? 26 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april En helt normal og morsom kommentar, til en godt voksen kvinne. Du er nok i overgangsalderen, selv om du ikke kjenner på symptomer. Tviler på at du kan bli gravid i en alder av 50. Syns det er synd at alt som skjer med kvinner skal hemmeliggjøres. Dette skjer med 50% av verdens befolkning. Skulle ønske det var mer åpenhet, slik at alle kvinner kunne være forberedt på hva de kan forvente. Heldigvis har det blitt mer snakk og åpenhet rundt perimenopause. Anonymkode: 81328...95d 29 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Jeg tenker denne kommentaren er innenfor og ville ikke reagert. Jeg ville heller ikke reagert om et familiemedlem sa til datteren min at "hun er vel sikkert kommet i puberteten". Overganger i livet skjer, det er ikke noe uvanlig, høyst privat eller hemmelig. Hadde kommentaren vært av nedsettende karakter som mer "hahahaha se på det kvisetrollet, garantert puberteten", eller "Jaja gamle mor nå er vel egga dine utgått nå tenker jeg" så hadde jeg virkelig forstått reaksjonen på at du hadde ment dette var svært utdannet og frekk oppførsel. Men en kommentar slik som det, nei det hadde jeg ikke ofret en tanke engang. Anonymkode: 34a91...672 24 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Er som å fleipe med mensen, ikke akkurat veldig privat. Men om du ikke har mensen, kan det hende at du er i den. Eller pre. Eller er ferdig. Ikke alle som får plager Anonymkode: 7132d...6b8 12 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april Da hadde jeg fortalt henne at overgangsalderen ikke kommer nøyaktig når man er 50 år, så slett ikke alle 50-åringer er i overgangsalderen. Noen kommer tidlig i OA mens andre kommer sent. Gjennomsnittet er vel 52 år eller noe sånt. På den annen side så er man ofte i peri-menopausen nesten ti år før man mister mensen og blir post-menopausal, så hun har nok rett i at du på en måte er i overgangsalderen. Men det er jo ikke noe hun trenger å gnåle høyt om i et familieselskap. Jeg var en gang i et familieselskap, da jeg var ca 44 år og sa at at jeg gledet meg til å spise for jeg var så sulten. Da kom det høylytt fra samboerens tunghørte bestemor: "Kanskje du er i overgangsalderen!?!" Det tok lang tid før jeg fikk henne til å forstå at jeg var sulten, ikke varm! Jeg ble litt irritert, men jo eldre folk blir jo færre sperrer og mindre filter har de. Kanskje man skal svare tilbake at de sikkert har blitt veldig gamle, siden de har mistet alt av filter og sperrer? Anonymkode: edd51...b50 6 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det bryr meg ikke. Jeg kan fleipe med overgangsalder selv. Hvorfor skal vi kvinner bli krenket for det? K49 Anonymkode: 6d1d1...d59 En ting er å bringe det på bane selv. Det er noe ganske annet enn å bli «diagnostisert» av svigermor i et familieselskap. Anonymkode: d9d8e...37b 6 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april Overgangsalder er da ikke en diagnose, men en naturlig prosess. For humor på jobb kaller vi det undergangsalder. Folk som reagerer på å bli stilt spørsmål om det minner meg om folk som har blitt bestemødre, men vil kalles alt annet enn det. Men alt koker ned på måten det kommenteres på. Ondskapsfullt eller med omsorg. Anonymkode: d6474...7cd 25 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april Hadde ikke reagert på det. Det er naturlig at vi kommer i overgangsalderen, selv om du mener at du ikke har kommet dit enda. Jeg merket svært lite da jeg kom i overgangsalderen. Anonymkode: 50f38...f03 7
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En ting er å bringe det på bane selv. Det er noe ganske annet enn å bli «diagnostisert» av svigermor i et familieselskap. Anonymkode: d9d8e...37b Nei det synes jeg ikke. Overgangsalder er verdens mest naturlig ting når man nærmer seg 50. Jeg både snakker om og fleiper med min egen overgangsalder og kan rett og slett ikke fatte hvorfor det skal være tabu, skambelagt og «privat». Det hadde vært bedre om vi kvinner kunne være mer åpne om våre liv, så vi ble kvitt skammen og tabuene. Anonymkode: 6d1d1...d59 24 7
AnonymBruker Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april Jeg hadde ikke brydd meg. Er 43 år selv, så vet jo at dette kommer. Hvis folk vil spekulere i det så vær så god. Jeg kan også si selv "haha, det er sikkert overgangsalderen nå" hvis jeg blir veldig varm en dag på jobb for eksempel. Anonymkode: 2dad3...497 9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå