AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Heia:) Jeg er ei kvinne på snart 30 år og er ferdig utdannet lege til sommeren. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende og gjort alt som forventes av meg, men nå kjenner jeg at noe må endres. Jeg orker virkelig ikke tanken på å skulle jobbe 100% resten av karrieren og «kaste bort livet» på jobb, og bare ha fri 5 uker i året. Jeg drømmer om å kunne reise mye og ha mer tid sammen med fremtidige barn. I det siste har jeg fått øynene opp for begrepet «økonomisk frihet». Om ikke helt økonomisk frihet, så hadde det vært utrolig deilig å kunne jobbet redusert (kanskje så lite som 30-40%). Og dermed kunne brukt tiden mer på det jeg har lyst til. Jeg har lest meg opp på 4% regelen, men den er jo tilpasset amerikanske regler. Jeg vil tro det med norske skatteregler er enda vanskeligere å oppnå økonomisk frihet. Noen som har erfaring med det og vet om det er oppnåelig i det hele tatt? Evt har andre tips til hvordan optimalisere reisen mot økonomisk frihet? Noen fallgruver? Anonymkode: 891c2...bb2
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april hva med å ta et sabbatsår, og så får du fundere i fred og ro på hvordan du vil level? Du har vel jobbet mye i tillegg til studiene og er litt klar for et avbrekk. Anonymkode: a3778...803 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Du kan jobbe redusert dersom du enten finner en mann som økonomisk kan kompensere eller at du selv bidrar og reduserer forbruker veldig. Om du er villig til å leve knagert så kan du jobbe mindre. Fallgruver? Mindre foreldrepenger, mindre sykepenger, skulle du bli ufør vil du få svært lite utbetalt og pensjonen blir lav. Skatt er en ting. Du må tenke over hvordan du selv kan legge til rette for å oppnå det du ønsker. Hva er du villig til å ofre? Det er ikke en primæroppgave for staten eller kommunen å bruke tid på å tilrettelegge livet eller betale for mennesker som ikke ønsker å jobbe. Du kan skape din egen frihet. Det er bare å sette i gang Anonymkode: 5400a...74c 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april I Norge står du heldigvis helt fritt til å disponere tiden din slik du vil! Om du ønsker å jobbe 30-40%, kan du det. Det må du selvsagt ta konsekvensen av, som er lavere lønn og lavere pensjon. Bidrar man mindre, sitter man igjen med mindre. Jeg kunne også tenke meg å jobbe 40%. Tror de aller fleste sitt liv hadde vært bedre med litt mer familie og litt mindre arbeid. Samtidig er vi alle en del av samfunnet, og vi har et ansvar for å drive det videre. Vi nyter ekstremt godt av velferdsgoder som utdanning, helsetjenester, sykepenger og sterke arbeidsrettigheter. Jeg har full forståelse for at du ønsker å nyte framfor å yte, det tror jeg vi alle kjenner oss igjen i. Men et samfunn hvor alle hadde hatt slik tankegang, hadde ikke gått rundt. Hilsen sliten 30 åring som også vil jobbe mindre😂 Anonymkode: eec73...86d 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april https://www.investorlege.no/blogg/barista-fire#:~:text=Barista FIRE%2C varianten best tilpasset Norge? — Investorlege.no. Iflg denne artikkelen, må man ha en portefølje på 21 millioner for å ha 400 000 etter skatt å leve for i året. Årsaken er formueskatt og skatt på gevinst ved salg av aksjer. Første punkt på veien til økonomisk frihet er spartansk livsstil og en nedbetalt bolig uten noe særlig vedlikeholdsbehov. Begynn med det, og ta det derifra. Anonymkode: 218e1...d64 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Vel, det kommer helt an på. Den gyldne regelen er: du ofrer noe uansett hva du velger. Hvis du bestemmer deg for å spare aggressivt og jobbe mye kan du raskt(realistisk) spare 200-400k i året etterhvert som du jobber deg oppover som lis. Men det vil kreve at du ofrer alt av "små luksuser", og kan i tillegg krasje ganske heftig med graviditet, permisjon, og småbarnsliv. Men du jobber deg opp en god startkapital. Jeg personlig jobber innenfor yrkesfag og tjener ish 1-2 mill i året avhengig av hvor mye ukomfortabel arbeidstid (og vanskelige oppdrag) jeg tar på meg. Er i ferd med å kjøpe min 2 leilighet som skal leies ut (muligens via airbnb). Jeg er ikke rik på kontanter, jeg står i gjeld på to dyre boliger, men inntektsstrøm fra jobb og utleie kan på sikt erstatte litt av inntekten min, håper jeg. Men alt dette er nok ikke realistisk i ditt tilfelle. Jeg ville undersøkt muligheten for å kombinere jobb med liv. En tanke jeg lekte med da jeg var yngre, var å bli fastlege og flytte ned til typ. Alicante / norsk by i Spania og jobbe der. Hvis ikke reglene er annerledes nå kan du jo praktisere fritt i Europa. Spania har jo et mye bedre klima, og i en norsk "koloni" er du jo ettertraktet som norsk lege. Men det er bare én av mange muligheter. Anonymkode: a441d...e32 1
Knutekålmor85 Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Som lege har du muligheter til å ugunstige vakter for høyere lønn. Hvor mye du må ha for å klare deg, kommer mye an på livsstilen. Det hjelper veldig på å kunne jobbe litt, økonomisk, sammenlignet med å kun leve av oppsparte penger. Det kan gå utover karriære, dog. Det å jobbe redusert er overkommelig for mange. Ved høy lønn, så vil ikke lønn over 6G telle mot grunnlag for evt uføretrygd. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Heia:) Jeg er ei kvinne på snart 30 år og er ferdig utdannet lege til sommeren. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende og gjort alt som forventes av meg, men nå kjenner jeg at noe må endres. Jeg orker virkelig ikke tanken på å skulle jobbe 100% resten av karrieren og «kaste bort livet» på jobb, og bare ha fri 5 uker i året. Jeg drømmer om å kunne reise mye og ha mer tid sammen med fremtidige barn. I det siste har jeg fått øynene opp for begrepet «økonomisk frihet». Om ikke helt økonomisk frihet, så hadde det vært utrolig deilig å kunne jobbet redusert (kanskje så lite som 30-40%). Og dermed kunne brukt tiden mer på det jeg har lyst til. Jeg har lest meg opp på 4% regelen, men den er jo tilpasset amerikanske regler. Jeg vil tro det med norske skatteregler er enda vanskeligere å oppnå økonomisk frihet. Noen som har erfaring med det og vet om det er oppnåelig i det hele tatt? Evt har andre tips til hvordan optimalisere reisen mot økonomisk frihet? Noen fallgruver? Anonymkode: 891c2...bb2 Kjenner meg igjen i det du skriver, ts. Med forbehold om at jeg ikke er ferdig uteksaminert enda, kjente på presset fra det første året av medisinstudiet. Man må levere til alle tider, både med tanke på det obligatoriske, nettverking, CV-bygging samt det teoretiske på studiene. Hvis ikke man klarer dette, rykker man ned i kull, eller mister eventuelt muligheten til å få LIS-stillingen. Løpet fortsetter til man er ferdig med spesialiseringen, dvs. en må investere 11+ år av livet sitt på det her. Det finnes klart andre veier til å få en greit betalt og/eller cushy jobb. Skulle ønske jeg hadde valgt noe annet for å være ærlig. Anonymkode: 108dc...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.investorlege.no/blogg/barista-fire#:~:text=Barista FIRE%2C varianten best tilpasset Norge? — Investorlege.no. Iflg denne artikkelen, må man ha en portefølje på 21 millioner for å ha 400 000 etter skatt å leve for i året. Årsaken er formueskatt og skatt på gevinst ved salg av aksjer. Første punkt på veien til økonomisk frihet er spartansk livsstil og en nedbetalt bolig uten noe særlig vedlikeholdsbehov. Begynn med det, og ta det derifra. Anonymkode: 218e1...d64 Med 21 mill på høyrentekonto hadde en hatt mye mer enn 400k i året. Anonymkode: 74ab8...6c4
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Bare å begynne å spare i aksjefond. Hva slags idiot har 21mill på sparekonto? Greit om man har 100milm og 20 av dem i banken, men å raske sammen 20mill fra scratch kan du bare glemme. Anonymkode: 2fb24...7a2
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april Syns det er så synd at arbeidslivet er slik nå for tiden at folk begynner å tenke på Fire. Vi trenger folk som jobber, men må innrømme jeg sparer en del selv for å kunne gå i pensjon tidligst mulig. Min sjef er dessverre rett og slett en drittsekk, som ser det som sin oppgave å jevnlig sette samarbeidspartnere, ansatte og andre rundt ham på plass, til tross for at han ikke sjelden skulle ha behov for det selv. Anonymkode: a9943...43e
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): er ferdig utdannet lege til sommeren.... Jeg orker virkelig ikke tanken på å skulle jobbe 100% resten av karrieren ... Jeg liker det, du er ikke ferdig utdannet engang, men allerede lei av arbeidslivet, som du ikke engang har begynt på?! Anonymkode: 733d8...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april Neida,ikke noe problem. Man må bare senke kravene. Anonymkode: 00dcc...a05
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april Sjekk hva du kan tjene som lege i nord. Sykepleiere kan jobbe mye og feks reise hjem/ferier i perioder eller spare. Vikarbyrå? Det kan være en begynnelse for å tjene godt. Har du mulighet kan du feks investere i leilighet og leie ut. Gjerne i attraktive områder. Dette kan gjøres mens du jobber i andre byer med bedre lønn. Noen dekker også leiebolig mens du jobber. Tenk over hvordan du bruker penger. Man kan klare seg med få, men nødvendige ting. Man må ikke ha luksusvilla og pusse opp annethvert år. Anonymkode: 1ca77...792 1
Summeer Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april Jeg føler vel egentlig at jeg er relativt økonomisk uavhengig. Med det mener jeg at vi har en såpass lav gjeld på boligen vår at vi kan bli boende dersom vi begge blir syke/uføre og inntekt reduseres med 60%. Mer enn det trenger jeg egentlig ikke. Vi har betalt hardt ned på boliglånet i starten. Da lånet var under 66% (grensen for avdragsfrihet og man får best betingelser) så dreiet vi over på å spare i fond. Vi har felles boliglån, men individuell fondssparing. 1
Hololo Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april iflg chatgpt så er vanlig lønn for lege 1.1-1.2mill i året, jobber du 50% så ligger du jo bare litt under median lønn i Norge, så burde jo absolutt vær mulig i ditt tilfelle, tar du noen år nå og spare opp/kjøpe bolig og redusere lånet en del så tenke jeg du ligger godt an. kjøp en lettstelt leilighet i stede for enebolig osv. Går du for 100% fire så trenger du nok 10-12mill, men da må du leve for minimalist. For og oppnå 10mill på 20år så må du spare 17k i mnd om du har en gjennomsnittelig avkastning på 8%. 4% regelen er det flere i Norge som går etter, det du må ta hensyn til er formueskatt, som de ikke har i USA Det er ikke så umulig som mange fremstiller det, du trenger ikke kutte ut alt glede i livet for å spare, trikset er kutte på ting som ikke gir deg noe, f.eks alle småkjøp, den kaffe på vei til jobb f.eks, slike ting blir utrolig mye penger til slutt, og heller legge penger i ting som gir deg mer. De fleste har en del penger årlig som bare går ned i det store pengesluket uten og gi deg noe særlig tilbake, klarer du å luke vekk slike ting så er du godt på vei. Alt i alt så kommer det jo an på hvilke liv du ønsker og hva du trenger av økonomi for å oppnå det. når du tenke å pensjonere deg spiller og inn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 22.34): Bare å begynne å spare i aksjefond. Hva slags idiot har 21mill på sparekonto? Greit om man har 100milm og 20 av dem i banken, men å raske sammen 20mill fra scratch kan du bare glemme. Anonymkode: 2fb24...7a2 Artikkelen som linkes til regner med aksjer. Har du ikke lest den? Anonymkode: 1d5a2...d23
AnonymBruker Skrevet 10. april #18 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg liker det, du er ikke ferdig utdannet engang, men allerede lei av arbeidslivet, som du ikke engang har begynt på?! Anonymkode: 733d8...d1d Ja av 2 grunner: 1. Jeg har vært en del på sykehuset i studietiden og jobbet i sommerferiene, og tilstandene er helt kritiske. Legene er presset til det ytterste, det er alt for lite folk. Jeg har sett leger som har måttet dekke arbeidsoppgavene til 3 leger, jeg har sett folk som gråter på jobb, mange er sykemeldt pga utbrenthet og når jeg selv har jobbet har jeg blitt lovt at det alltid skal vær noen til stede på telefon for å kunne stille spørsmål, men likevel har det noen ganger tatt timer å få tak i noen samtidig som jeg er alene med en pasient som trenger øyeblikkelig hjelp. Pasientene får ikke den hjelpen de trenger og mange blir sittende å vente i 5-6 timer på noe som kunne vært gjort på 15 min, og vi som står i 1. linje er de som må ta i mot all misnøye og kjeft. Situasjonen er helt uholdbar, og ja til tross for at jeg fortsatt bare er student har dette slitt meg ut… 2. Jeg drømmer om et familieliv der vi kan vær tett på hverandre, oppleve mye sammen, reise og der jeg kan de barna mine mer enn 2-3 timer om dagen der all tid går til matlaging, rydding og legging. Tusen takk for gode svar og tips alle sammen!!:) ts Anonymkode: 891c2...bb2
AnonymBruker Skrevet 10. april #19 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 18.18): Heia:) Jeg er ei kvinne på snart 30 år og er ferdig utdannet lege til sommeren. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende og gjort alt som forventes av meg, men nå kjenner jeg at noe må endres. Jeg orker virkelig ikke tanken på å skulle jobbe 100% resten av karrieren og «kaste bort livet» på jobb, og bare ha fri 5 uker i året. Jeg drømmer om å kunne reise mye og ha mer tid sammen med fremtidige barn. I det siste har jeg fått øynene opp for begrepet «økonomisk frihet». Om ikke helt økonomisk frihet, så hadde det vært utrolig deilig å kunne jobbet redusert (kanskje så lite som 30-40%). Og dermed kunne brukt tiden mer på det jeg har lyst til. Jeg har lest meg opp på 4% regelen, men den er jo tilpasset amerikanske regler. Jeg vil tro det med norske skatteregler er enda vanskeligere å oppnå økonomisk frihet. Noen som har erfaring med det og vet om det er oppnåelig i det hele tatt? Evt har andre tips til hvordan optimalisere reisen mot økonomisk frihet? Noen fallgruver? Anonymkode: 891c2...bb2 Økonomisk frihet er en drøm som hovedsakelig selges til unge naive menn. Det er fullstendig urealistisk. Men du som er lege har noe bedre forutsetninger. Men, det kommer an på om du har mye lån eller ikke. Det er slik at begynnerlønna til leger ikke er så fryktelig høy, det er når du har en del års erfaringer at lønna blir god. Så det blir nok litt vanskelig for deg også. Det er dog ikke bare pessimisme. Du har fullført et veldig krevende og veldig langt studie. Jeg er sikker på at jobbhverdagen blir mer lathans for deg. Men det kan sikkert leger kommentere på hvis de leser denne tråden. Anonymkode: 6a6d8...69e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #20 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 18.35): https://www.investorlege.no/blogg/barista-fire#:~:text=Barista FIRE%2C varianten best tilpasset Norge? — Investorlege.no. Iflg denne artikkelen, må man ha en portefølje på 21 millioner for å ha 400 000 etter skatt å leve for i året. Årsaken er formueskatt og skatt på gevinst ved salg av aksjer. Første punkt på veien til økonomisk frihet er spartansk livsstil og en nedbetalt bolig uten noe særlig vedlikeholdsbehov. Begynn med det, og ta det derifra. Anonymkode: 218e1...d64 Og 21 millioner ville ha gitt bankrente på over det dobbelte. Man bør være skeptisk til slike blogger. Anonymkode: 6a6d8...69e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå