AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg vurderer å begrense kontakten med svigerdatteren min etter flere runder med dramatikk. Vi ser ikke ut til å forstå hverandre, og jeg kjenner at jeg blir anspent og stresset når vi er sammen. Jeg opplever ofte at hun virker misfornøyd. Jeg er en person som tenker mye før jeg snakker, men samtidig er jeg klar over at jeg også kan si ting som blir feil. Etter besøk opplever jeg ofte at hun tar kontakt i etterkant for å peke på hva hun mener gikk galt, og det gjør meg enda mer usikker. Situasjonen har ført til at jeg har fått et nærmere forhold til de andre barnebarna. Jeg har også sagt til henne at jeg opplever at dette er hennes feil, fordi jeg blir utrygg og sliten i samspillet med henne. Hun har ved flere anledninger oppdaget at de andre barnebarna har vært hos meg uten at jeg har sagt ifra. Jeg har unngått å dele det og heller forklart det med andre ting. Svigerdatteren min forsøker å finne løsninger og spør hva hun kan gjøre annerledes, men likevel ender det ofte i dårlig kommunikasjon og anspent stemning. Jeg føler ikke at jeg kan være åpen eller stille spørsmål, fordi temaene er dumme eller for personlige. Er det greit at jeg ber henne holde seg hjemme? Sønnen min tar sjelden kontakt selv, og all kommunikasjon går gjennom henne. Hun sier at han ikke har behov for å møtes så mye, men at hun selv ønsker kontakt. Det skal sies at hun er god på å holde kontakten gående i familien, men det er ikke verdt det når man ikke kan være seg selv. Anonymkode: 6a1b7...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Situasjonen har ført til at jeg har fått et nærmere forhold til de andre barnebarna. Hvorfor det? Evner ikke sønnen din å sørge for kontakten? Eller er du avhengig av at svigerdatter stiller opp og bidrar slik at du og barnebarna kan ha kontakt? Anonymkode: edb6d...fac 33 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor det? Evner ikke sønnen din å sørge for kontakten? Eller er du avhengig av at svigerdatter stiller opp og bidrar slik at du og barnebarna kan ha kontakt? Anonymkode: edb6d...fac Han er vel lei dette, og vi har vel ikke den nærmeste relasjonen etter alle disse årene med dramatikk. Anonymkode: 6a1b7...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er vel lei dette, og vi har vel ikke den nærmeste relasjonen etter alle disse årene med dramatikk. Anonymkode: 6a1b7...b6c Du får snakke med ham om det da. Det er i hovedsak hans ansvar, og ditt ansvar, å sørge for kontakt mellom deg og barna. Anonymkode: edb6d...fac 27 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Kanskje dere burde gå i terapi? Det virker som om begge vil beholde kontakten, men at dere opplever situasjoner ulikt, og kommer på kant med hverandre pga dette? Anonymkode: e957e...965 7 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vurderer å begrense kontakten med svigerdatteren min etter flere runder med dramatikk. Vi ser ikke ut til å forstå hverandre, og jeg kjenner at jeg blir anspent og stresset når vi er sammen. Jeg opplever ofte at hun virker misfornøyd. Jeg er en person som tenker mye før jeg snakker, men samtidig er jeg klar over at jeg også kan si ting som blir feil. Etter besøk opplever jeg ofte at hun tar kontakt i etterkant for å peke på hva hun mener gikk galt, og det gjør meg enda mer usikker. Situasjonen har ført til at jeg har fått et nærmere forhold til de andre barnebarna. Jeg har også sagt til henne at jeg opplever at dette er hennes feil, fordi jeg blir utrygg og sliten i samspillet med henne. Hun har ved flere anledninger oppdaget at de andre barnebarna har vært hos meg uten at jeg har sagt ifra. Jeg har unngått å dele det og heller forklart det med andre ting. Svigerdatteren min forsøker å finne løsninger og spør hva hun kan gjøre annerledes, men likevel ender det ofte i dårlig kommunikasjon og anspent stemning. Jeg føler ikke at jeg kan være åpen eller stille spørsmål, fordi temaene er dumme eller for personlige. Er det greit at jeg ber henne holde seg hjemme? Sønnen min tar sjelden kontakt selv, og all kommunikasjon går gjennom henne. Hun sier at han ikke har behov for å møtes så mye, men at hun selv ønsker kontakt. Det skal sies at hun er god på å holde kontakten gående i familien, men det er ikke verdt det når man ikke kan være seg selv. Anonymkode: 6a1b7...b6c Slik at vi forstår deg riktig, det er primært svigerdatters feil at kontakten er dårlig? Og det har du sagt til henne? Jeg opplever at det er lite konkret informasjon du kommer med. For meg høres det ut som at hun forsøker å bedre forholdet, men at du ikke ønsker hennes innspill for dette. Så klart med forbehold om at jeg kan ha forstått situasjonen feil. Kan det tenkes at dere kanskje begge har skyld i dette? Eller mener du at dette er kun på hennes kappe, og at du har gjort alt riktig? Anonymkode: 52ee7...5e7 31 2 7
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slik at vi forstår deg riktig, det er primært svigerdatters feil at kontakten er dårlig? Og det har du sagt til henne? Jeg opplever at det er lite konkret informasjon du kommer med. For meg høres det ut som at hun forsøker å bedre forholdet, men at du ikke ønsker hennes innspill for dette. Så klart med forbehold om at jeg kan ha forstått situasjonen feil. Kan det tenkes at dere kanskje begge har skyld i dette? Eller mener du at dette er kun på hennes kappe, og at du har gjort alt riktig? Anonymkode: 52ee7...5e7 Jeg innrømmer å ha sagt mye dumt, for eksempel gravd i økonomi, lønn og lignende. Jeg kan likevel ikke leve greit med at svigerdatter tar opp alt dette i ettertid, og maser om hvorfor vi har mindre kontakt enn jeg har med andre i familien. Jeg føler svigerdatter får meg til å føle meg dum. Anonymkode: 6a1b7...b6c
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg innrømmer å ha sagt mye dumt, for eksempel gravd i økonomi, lønn og lignende. Jeg kan likevel ikke leve greit med at svigerdatter tar opp alt dette i ettertid, og maser om hvorfor vi har mindre kontakt enn jeg har med andre i familien. Jeg føler svigerdatter får meg til å føle meg dum. Anonymkode: 6a1b7...b6c Skjønner. Det høres ut som at dere begge har skyld i dette. Om du ved tidligere anledninger har trådd over grensene hennes i form av personlige spørsmål, er det helt naturlig at hun har behov for å snakke om dette i etterkant, for å reparere. Hvorfor kan du ikke leve med at svigerdatter tar opp dette? Skammer du deg over ting du har gjort eller sagt, eller tenker du at hun tar det opp på feil måte? Løsningen kan jo ikke være at dere ikke skal snakke om det som har vært vanskelig, det gjelder jo både hun og deg. Anonymkode: 52ee7...5e7 32 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april For barnebarnas skyld, kan ikke du og svigerdatter ta et par timer i terapi sammen? Anonymkode: 1cbad...c3a 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For barnebarnas skyld, kan ikke du og svigerdatter ta et par timer i terapi sammen? Anonymkode: 1cbad...c3a Barnebarna er store nå, de går på skolen og har aldri vært hos meg alene fordi jeg ikke orker. Vi har for noen år tilbake prøvd terapi, uten hell. Anonymkode: 6a1b7...b6c
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april Kan du ikke bare leve med dette da, du er en godt voksen dame med voksne barn og barnebarn, dette burde du jo klare å håndtere... Hva er de hun gjør som er så ille, ja hun maser litt, bare overse det. Anonymkode: b2cca...1ac 5 2
Tuppeluri Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Du sier du ofte prater før du tenker. Hva er det du har sagt som er så gærnt for svigerdatter? Kan det være hos deg problemet ligger? 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skjønner. Det høres ut som at dere begge har skyld i dette. Om du ved tidligere anledninger har trådd over grensene hennes i form av personlige spørsmål, er det helt naturlig at hun har behov for å snakke om dette i etterkant, for å reparere. Hvorfor kan du ikke leve med at svigerdatter tar opp dette? Skammer du deg over ting du har gjort eller sagt, eller tenker du at hun tar det opp på feil måte? Løsningen kan jo ikke være at dere ikke skal snakke om det som har vært vanskelig, det gjelder jo både hun og deg. Anonymkode: 52ee7...5e7 Jeg lurer også på disse spørsmålene, TS? Anonymkode: c5d2f...0ce 5
Trolltunge Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april Å kutte kontakten med en i familien som faktisk prøver er bare ufint. Da bør du også prøve. 22 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april Det kan du gjøre. Ser jeg støtt og stadig tråder her inne om svigerdøtre som ikke vil ha så mye med svigermor å gjøre, så da kan en jo ta det andre veien også. Anonymkode: a898b...a3d
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnebarna er store nå, de går på skolen og har aldri vært hos meg alene fordi jeg ikke orker. Vi har for noen år tilbake prøvd terapi, uten hell. Anonymkode: 6a1b7...b6c Hvorfor orker du ikke at barnebarna er hos deg alene? Anonymkode: 8085e...4cb 19 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lurer også på disse spørsmålene, TS? Anonymkode: c5d2f...0ce Det kan være ting rundt helse, lønn. Har ikke konkrete svar. Anonymkode: 6a1b7...b6c
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor orker du ikke at barnebarna er hos deg alene? Anonymkode: 8085e...4cb Fordi jeg er redd for å hakkes på om ting som ikke ble riktig. Anonymkode: 6a1b7...b6c 2
w.anonym10 Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg innrømmer å ha sagt mye dumt, for eksempel gravd i økonomi, lønn og lignende. Jeg kan likevel ikke leve greit med at svigerdatter tar opp alt dette i ettertid, og maser om hvorfor vi har mindre kontakt enn jeg har med andre i familien. Jeg føler svigerdatter får meg til å føle meg dum. Anonymkode: 6a1b7...b6c Hvorfor kan du ikke leve med at svigerdatter ønsker å snakke om hva du har sagt? Ønsker du ikke å ta ansvar for det du sier, eller er det en annen årsak? Det er helt vanlig å ha behov for å snakke om ting som er eller har vært utfordrende i en relasjon. Å la være å snakke om ting som har vært vanskelig er på ingen måte en suksessoppskrift. I en familie sier man av og til dumme ting, og da kan man bli konfrontert med dette. Av og til føler man seg dum, og det behøver ikke å være et nederlag. Jeg er sikker på at både du og din svigerdatter både sier og gjør dumme ting. Det er helt menneskelig, og ingenting å skamme seg over. Men man må faktisk kunne snakke om det. Endret 8. april av w.anonym10 Skrivefeil 18 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå