AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Hva betyr det? Betyr det at bedriften har unnlatt å skrive en arbeidskontrakt? Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven? Vedkommende dette gjelder har mottatt lønn og feriepenger hvert år i x antall år. Hvordan kan man få hjelp til å rette opp i dette når Arbeidstilsynet ikke kan hjelpe? Gå videre til sivilombudsmannen? Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva betyr det? Betyr det at bedriften har unnlatt å skrive en arbeidskontrakt? Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven? Vedkommende dette gjelder har mottatt lønn og feriepenger hvert år i x antall år. Hvordan kan man få hjelp til å rette opp i dette når Arbeidstilsynet ikke kan hjelpe? Gå videre til sivilombudsmannen? Anonymkode: 856d5...761 hva sier lønnsavdelingen/ leder? Anonymkode: 06f6f...e95
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Det enkleste og mest sannsynlige svaret er trolig at noen ikke har lagt inn stillingstittelen i det systemet de kjører lønn fra. Anonymkode: 2fb8d...3ac 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april ingens sted på min lønnslipp står det hva jeg er ansatt som, det står navn, avdeling (kostsenter) ansattnummer, stillingsprosent og arbeivsgiver, timer og utbetalinger, fratrekk og skatt, og så er ting summert nederst .. Anonymkode: d7d2c...6af 6
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det enkleste og mest sannsynlige svaret er trolig at noen ikke har lagt inn stillingstittelen i det systemet de kjører lønn fra. Anonymkode: 2fb8d...3ac Må innrømme at jeg sliter litt med å forstå hva som menes med "ingen stilling". Er det så basic som at det er et felt på lønnsslippen for stillingstittel, men at dette feltet er tomt? I så fall er det nok mest sannsynlig som beskrevet ovenfor her. Først og fremst en teknisk sak som neppe har noen praktiske eller juridiske konsekvenser i seg selv. Hvis vedkommende uansett jobber når hen skal jobbe og får den lønna hen skal få, så skal ikke et tomt felt på en lønnsslipp bety noe. Eventuelt må vi nesten få litt mer kjøtt på beinet for å kunne si noe. Hva står i arbeidsavtalen? Finnes det en (skriftlig) arbeidsavtale? Hva er vedkommende ansatt som? Dersom greia er at vedkommende har jobbet i mange år uten en skriftlig arbeidsavtale, så er i så fall det et større og mer dyptgående problem enn hva som står eller ikke står i et tilfeldig felt på en lønnsslipp. Anonymkode: 1e0a0...8cd 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vedkommende dette gjelder har mottatt lønn og feriepenger hvert år i x antall år. Hvordan kan man få hjelp til å rette opp i dette når Arbeidstilsynet ikke kan hjelpe? Gå videre til sivilombudsmannen? Anonymkode: 856d5...761 Hva er problemet? Anonymkode: bce54...9f8 4 1
Hololo Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Står ikke stilling på min lønnslipp heller og har aldri gjort det, har nok ingen praktisk betydning, regne med at vedkommende har arbeidskontrakt? Det er den som følges. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ingens sted på min lønnslipp står det hva jeg er ansatt som, det står navn, avdeling (kostsenter) ansattnummer, stillingsprosent og arbeivsgiver, timer og utbetalinger, fratrekk og skatt, og så er ting summert nederst .. Anonymkode: d7d2c...6af Samme her. Står ingenting om hvilken tittel jeg har på min lønnsslipp, kun stillingsprosent, avdeling jeg er ansatt i, lønnssats og arbeidsgiver. Hva jeg er ansatt som sier ikke lønnslippen min noe om. Arbeidsgiver bruker Visma. Anonymkode: 7199c...fde
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): ingens sted på min lønnslipp står det hva jeg er ansatt som, det står navn, avdeling (kostsenter) ansattnummer, stillingsprosent og arbeivsgiver, timer og utbetalinger, fratrekk og skatt, og så er ting summert nederst .. Anonymkode: d7d2c...6af Det står feil stillingsprosent. Står at hun jobber 60%, men leder sier at h*n jobber 30%-12 timer i uka. Hr ansvarlig sier at vedkommende ikke er ansatt. Likevel har bedriften utbetalt lønn og feriepenger. Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Hei, jobber meg regnskap og lønn, så har litt innsikt i dette. I de aller fleste regnskapsprogram oppretter man et "ansattkort", som har en rekke felter til utfylling. Dette inkluderer navn, kontaktinfo, kontonummer for utbetaling av lønn og stillingstittel. Noen av disse feltene er viktigere enn andre, så det er ikke umulig at dette feltet ikke er utfylt for den som mottar lønnslippen, eller at systemet rett og slett ikke skriver stillingstittel på lønnslippen. Uansett så har dette ikke noe å si juridisk, jeg regner med at personen skrev under på en arbeidsavtale når hen startet. Anbefaler alle å selv ta vare på en kopi av disse dersom det skulle oppstå en tvist med arbeidsgiver. Anonymkode: b16b5...c03 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Står ingenting om hvilken tittel jeg har på min lønnsslipp, kun stillingsprosent, avdeling jeg er ansatt i, lønnssats og arbeidsgiver. Hva jeg er ansatt som sier ikke lønnslippen min noe om. Arbeidsgiver bruker Visma. Anonymkode: 7199c...fde Vedkommende lønnes ikke etter tariff og bedriften vil ikke ansette formelt. Bedriften var livredd for at vedkommende skulle kontakte forsikringsselskapet og kreve inn erstatning den gangen det oppstod en ulykke på vei hjem fra arbeid. Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, jobber meg regnskap og lønn, så har litt innsikt i dette. I de aller fleste regnskapsprogram oppretter man et "ansattkort", som har en rekke felter til utfylling. Dette inkluderer navn, kontaktinfo, kontonummer for utbetaling av lønn og stillingstittel. Noen av disse feltene er viktigere enn andre, så det er ikke umulig at dette feltet ikke er utfylt for den som mottar lønnslippen, eller at systemet rett og slett ikke skriver stillingstittel på lønnslippen. Uansett så har dette ikke noe å si juridisk, jeg regner med at personen skrev under på en arbeidsavtale når hen startet. Anbefaler alle å selv ta vare på en kopi av disse dersom det skulle oppstå en tvist med arbeidsgiver. Anonymkode: b16b5...c03 Kan man gå på dagen om en ikke har en skriftlig arbeidsavtale? Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva betyr det? Betyr det at bedriften har unnlatt å skrive en arbeidskontrakt? Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven? Vedkommende dette gjelder har mottatt lønn og feriepenger hvert år i x antall år. Hvordan kan man få hjelp til å rette opp i dette når Arbeidstilsynet ikke kan hjelpe? Gå videre til sivilombudsmannen? Anonymkode: 856d5...761 Vedkommende vet vel selv om hen har en arbeidskontrakt eller ikke? Anonymkode: dc3e5...3f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vedkommende vet vel selv om hen har en arbeidskontrakt eller ikke? Anonymkode: dc3e5...3f3 Njet. Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vedkommende lønnes ikke etter tariff og bedriften vil ikke ansette formelt. Bedriften var livredd for at vedkommende skulle kontakte forsikringsselskapet og kreve inn erstatning den gangen det oppstod en ulykke på vei hjem fra arbeid. Anonymkode: 856d5...761 Så vedkommende jobber og får utbetalt lønn, og har gjort det i flere år, men aldri hatt noen skriftlig arbeidsavtale? Og så er det uklarheter om stillingsbrøken, ref post lenger opp? Og nå hevder (i hvert fall noen representanter for) arbeidsgiver at vedkommende aldri har vært ansatt? I så fall er det langt større og mer alvorlige problemer her enn hva som står eller ikke står i et felt på lønnsslippen? Finnes det en fagforening man kunne søke hjelp hos? Eventuelt advokat? Anonymkode: 1e0a0...8cd 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så vedkommende jobber og får utbetalt lønn, og har gjort det i flere år, men aldri hatt noen skriftlig arbeidsavtale? Og så er det uklarheter om stillingsbrøken, ref post lenger opp? Og nå hevder (i hvert fall noen representanter for) arbeidsgiver at vedkommende aldri har vært ansatt? I så fall er det langt større og mer alvorlige problemer her enn hva som står eller ikke står i et felt på lønnsslippen? Finnes det en fagforening man kunne søke hjelp hos? Eventuelt advokat? Anonymkode: 1e0a0...8cd Kan vel legge til at det er lovkrav etter arbeidsmiljøloven (aml) § 14-5 at det alltid skal foreligge skriftlig arbeidsavtale. Hvis det finnes en avtale må man ta utgangspunkt i hva som står i den. Hvis det ikke finnes en er dette et større problem for arbeidsgiver enn for arbeidstaker. Det er arbeidsgiver som har plikt til å utforme arbeidsavtalen og den ansatte må uansett anses som ansatt med fulle rettigheter. Særlig i dette tilfellet hvor arbeidsgiver tydeligvis har erkjent og akseptert arbeidsforholdet gjennom å la arbeidstaker jobbe og motta lønn i lengre tid. Det som kan være et problem også for arbeidstaker er at manglende skriftlighet gjør bevisvurderingen mht. vilkår, stillingsstørrelse osv. vanskeligere. Men her er det verdt å merke seg aml § 14-6 tredje og fjerde ledd som legger bevisbyrden for henholdsvis fast ansettelse og stillingens omfang på arbeidsgiver i tilfelle uenighet. Anonymkode: 1e0a0...8cd 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april Det er sikkert bare en innstilling i lønnssystemet Anonymkode: d022a...220
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Så vedkommende jobber og får utbetalt lønn, og har gjort det i flere år, men aldri hatt noen skriftlig arbeidsavtale? Og så er det uklarheter om stillingsbrøken, ref post lenger opp? Og nå hevder (i hvert fall noen representanter for) arbeidsgiver at vedkommende aldri har vært ansatt? I så fall er det langt større og mer alvorlige problemer her enn hva som står eller ikke står i et felt på lønnsslippen? Finnes det en fagforening man kunne søke hjelp hos? Eventuelt advokat? Anonymkode: 1e0a0...8cd Fagforeningen er kontaktet. Hovedtillitsvalgt. De kan ikke hjelpe. De kan ikke gjøre noen verdens ting så lenge vedkommende ikke er organisert og de er usikre på om h*n er ansatt. Anonymkode: 856d5...761
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Njet. Anonymkode: 856d5...761 Når vedkommende ikke vet det, så er det at det ikke er oppgitt stilling på lønnsslippen det minste problemet. Anonymkode: edeed...c75
Lemontea Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april (endret) Logg inn på Skatteetaten og trykk deg inn på mine arbeidsforhold . Der får du fasit på hva som er rapportert inn av arbeidsgiver. Både stilling og prosent. Endret 8. april av Lemontea 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå