Anjatapinjata Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg har hatt psoriasis inni hendene i 20år nå, og er temmelig Lei av å ha kroniske sår og tidvis store smerter ved bruk av hendene. Jeg er så heldig at jeg akkurat nå kun har i ene hånden, men høyre hånden har alltid vært sånn. Nå er det blitt sånn at jeg ikke lenger har full bevegelighet i fingrene lenger grunnet langvarig stivhet pga psoriasisen. Jeg har prøvd alt av kortison, prøvd sånn falsk hud man limer på, prøvd cellegift og lysterapi. Hudlege mente også at det forsvant om jeg sluttet å røyke (det skjedde ikke). Er det noen som har funnet noe som faktisk fungerer? Noen dager har jeg bare lyst å amputere hele hånda.. 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Har du prøvd biologisk medisin? Det er visstnok noe nytt og må søkes om. Jeg har hatt PPP, psoriasis under føttene og i hendene i snart to år. De sterkeste kremene gjorde det bare verre da jeg fikk brennende følelse under beina. Lysbehandling førte bare til stress med reisevei osv. så det kuttet jeg ut. Men jeg har kjøpt et Kernelapparat som gjør det enkelt å ta lysbehanling hjemme. Kernel Hurtigveieldning - KN4003 + KN-4006 UVB-apparat (1).pdf Det koster over 7000 kroner, men hvis du er medlem i psoriasis og eksemforbundet får du rabatt. Man bør unngå røyking som du sier, men også ibux og betablokkere. Siden jeg ikke tålte kremene bruker jeg mildere, reseptfrie kremer og salver og smører ofte inn med Coscoa og aleovera. Stress er også en viktig årsak til utbrudd. Anonymkode: 10087...c03 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Mormor hadde psoriasis og fikk ekstremt mye ut av å kutte gluten og ultraprosessert mat. Det forsvant ikke - men det gikk fra å være lammende til levbart! Anonymkode: 0c89b...995 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Hvis du ser på bildene fra før og etter behandling i disse vitenskapelige studiene, ser du noen som blir symptomfrie fra psoriasis: Studie fra 2022: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014 Studie fra 2013: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3897595/ Her er et par før/etter-bilde fra en av studiene: Anonymkode: 56baa...803
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ser på bildene fra før og etter behandling i disse vitenskapelige studiene, ser du noen som blir symptomfrie fra psoriasis: Studie fra 2022: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014 Studie fra 2013: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3897595/ Her er et par før/etter-bilde fra en av studiene: Anonymkode: 56baa...803 Hvis det har med D-vitamin å gjøre så bruker jeg tilskudd hele tiden. Har ikke hatt noe å si fra eller til😊 1
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd biologisk medisin? Det er visstnok noe nytt og må søkes om. Jeg har hatt PPP, psoriasis under føttene og i hendene i snart to år. De sterkeste kremene gjorde det bare verre da jeg fikk brennende følelse under beina. Lysbehandling førte bare til stress med reisevei osv. så det kuttet jeg ut. Men jeg har kjøpt et Kernelapparat som gjør det enkelt å ta lysbehanling hjemme. Kernel Hurtigveieldning - KN4003 + KN-4006 UVB-apparat (1).pdf Det koster over 7000 kroner, men hvis du er medlem i psoriasis og eksemforbundet får du rabatt. Man bør unngå røyking som du sier, men også ibux og betablokkere. Siden jeg ikke tålte kremene bruker jeg mildere, reseptfrie kremer og salver og smører ofte inn med Coscoa og aleovera. Stress er også en viktig årsak til utbrudd. Anonymkode: 10087...c03 Siden jeg har prøvd høyeste mulige lysbehandling sammen med cellegift uten noen effekt så tror jeg desverre ikke dette har noe effekt for min del. Jeg er heller ikke bedre om sommeren. Får ikke utbrudd, høyre hånden har vært som den er siden jeg var 16år... i noe værre og bedre periodevis men aldri i nærheten av å være bra desverre. 2
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #7 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd biologisk medisin? Det er visstnok noe nytt og må søkes om. Jeg har hatt PPP, psoriasis under føttene og i hendene i snart to år. De sterkeste kremene gjorde det bare verre da jeg fikk brennende følelse under beina. Lysbehandling førte bare til stress med reisevei osv. så det kuttet jeg ut. Men jeg har kjøpt et Kernelapparat som gjør det enkelt å ta lysbehanling hjemme. Kernel Hurtigveieldning - KN4003 + KN-4006 UVB-apparat (1).pdf Det koster over 7000 kroner, men hvis du er medlem i psoriasis og eksemforbundet får du rabatt. Man bør unngå røyking som du sier, men også ibux og betablokkere. Siden jeg ikke tålte kremene bruker jeg mildere, reseptfrie kremer og salver og smører ofte inn med Coscoa og aleovera. Stress er også en viktig årsak til utbrudd. Anonymkode: 10087...c03 Har forresten lest litt om biologisk medisin, men det er så nytt at jeg ikke fikk det valget sist jeg var hos hudlege. Desverre så kan medisinene gi heftige bivirkninger har jeg lest. Fikk tilbud om metotreksat sist, men bivirkningene skremte vannet av meg 😫 1
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #8 Skrevet 8. april Legger ved bilde av hvordan det ser ut. 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april Anjatapinjata skrev (1 minutt siden): Legger ved bilde av hvordan det ser ut. Stakkars ❤️❤️❤️ det ser så smertefullt ut. Håper virkelig du finner noe som hjelper!! Anonymkode: 0c89b...995
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Har psoriasis flere plasser på kroppen, verst i hodebunnen, armene og på knærne. Hvis jeg bruker «feil» sjampo blir det akutt verre, er sjampoen skikkelig sterk kan det eksplodere i løpet av et kvarter til en halvtime. Hvor det relativt raskt utvikler seg til væskende sår og hovne lymfer. Reagerer også på såpe. Kremene som fungerer best for meg er 8hour fra Elizabeth Arden. Bruker normalt bare body lotion, men hvis jeg trenger sterkere bruker jeg en fet krem eller olje. https://www.vita.no/elizabeth-arden/elizabeth-arden-8h-daily-hydration-body-lotion-380ml https://www.vita.no/hudpleie/ansiktskrem/dagkrem/elizabeth-arden-eight-hour-skin-protectant-lightly-scented https://fredrikoglouisa.no/produkt/eight-hour-miracle-oil-100ml/ Anonymkode: 6894d...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april Anjatapinjata skrev (28 minutter siden): Har forresten lest litt om biologisk medisin, men det er så nytt at jeg ikke fikk det valget sist jeg var hos hudlege. Desverre så kan medisinene gi heftige bivirkninger har jeg lest. Fikk tilbud om metotreksat sist, men bivirkningene skremte vannet av meg 😫 Jeg skjønner, har lest litt om det ... Anjatapinjata skrev (27 minutter siden): Legger ved bilde av hvordan det ser ut. Huff da. Sånn ser /så jeg ut på høyre fot. Det er slitsomt, tærer veldig på psyken. Anonymkode: 10087...c03
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har psoriasis flere plasser på kroppen, verst i hodebunnen, armene og på knærne. Hvis jeg bruker «feil» sjampo blir det akutt verre, er sjampoen skikkelig sterk kan det eksplodere i løpet av et kvarter til en halvtime. Hvor det relativt raskt utvikler seg til væskende sår og hovne lymfer. Reagerer også på såpe. Kremene som fungerer best for meg er 8hour fra Elizabeth Arden. Bruker normalt bare body lotion, men hvis jeg trenger sterkere bruker jeg en fet krem eller olje. https://www.vita.no/elizabeth-arden/elizabeth-arden-8h-daily-hydration-body-lotion-380ml https://www.vita.no/hudpleie/ansiktskrem/dagkrem/elizabeth-arden-eight-hour-skin-protectant-lightly-scented https://fredrikoglouisa.no/produkt/eight-hour-miracle-oil-100ml/ Anonymkode: 6894d...9bb Takk for tips om krem😊
Anjatapinjata Skrevet 8. april Forfatter #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Stakkars ❤️❤️❤️ det ser så smertefullt ut. Håper virkelig du finner noe som hjelper!! Anonymkode: 0c89b...995 Takk, det er ikke så veldig behagelig. Men sykt hva man venner seg til med årene...
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Anjatapinjata skrev (57 minutter siden): Takk for tips om krem😊 Ingen problem, anbefaler deg og ikke ha for store forhåpninger om at det skal virke for deg. Har selv prøvd utallige kremer ut fra andres anbefalinger, uten at de har virket på meg, og gått på det ene nederlaget etter det andre. Disse kremene fant jeg ut at hjalp meg ved en tilfeldighet. Anonymkode: 6894d...9bb
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april Biologiske medisiner fungerer ofte veldig bra med lite bivirkninger, så du får jo se hva som er verst. Du vet hvilke plager du har, kanskje kan du bli veldig mye bedre. Så hvorfor ikke prøve? Anonymkode: b300b...4a9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april Hvis du har blitt tilbudt å prøve metotreksat burde du forsøke. Det fungerer veldig godt mot min psoriasisartritt og ja selv om listen med potensielle bivirkninger er lang og skummel, så er det ingen garanti for at du får de og effekten på sykdommen kan være stor. Anonymkode: dda21...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april Anjatapinjata skrev (3 timer siden): Hvis det har med D-vitamin å gjøre så bruker jeg tilskudd hele tiden. Har ikke hatt noe å si fra eller til😊 Hva kan skje hvis du skriver ut studiene du fikk link til og tar dem med til legen din? Kanskje legen leser dem og får noen ideer? I studiene der pasientene blir symptomfrie, bruker de D-vitamin på måter som man ikke gjør alene hjemme på kjøkkenbenken. Dette handler om noe annet enn D-vitamintilskuddet som er anbefalt for å forebygge osteoporose. Anonymkode: 56baa...803 1 1
*Ariel* Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april Bruker Elidel - sover evt med hansker på for å unngå å ødelegge sengetøyet.
AnonymBruker Skrevet 9. april #19 Skrevet 9. april Mannen min var/er hardt rammet av psoriasis og ingenting hjalp før han begynte på biologisk medisin, og han prøvde alt! Nå tar han biologisk medisin hver 2. uke og har aldri hatt en eneste bivirkning. Han må ta blodprøver for å sjekke leveren jevnlig, men prøvene er heldigvis fine. Han er helt fri for psoriasis nå så lenge han husker sprøyta, glemmer han den kommer det tilbake med en gang. Min mann har stått på biologisk medisin i 15 år, så såå nytt er det ikke. Men han har måtte bytte litt frem og tilbake på hvilken medisin han har fått. Anonymkode: 1b575...64a 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Skrevet 9. april Sikker på at det er psoriasis? Men stress er det som løser det ut hos meg… Anonymkode: b9f98...7de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå