Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en 12 åring som sliter med appetitten pga medisiner. Noen som har noen tips om næringsdrikker som smaker greit? 

Anonymkode: 28291...66f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv en 12 åring. Drøftet dette med næringsdrikk med BUP ettersom matlysten gikk ned og 12åringen vippet mot undervektig. Ble anbefalt å prøve alt av mat og drikke før næringsdrikker. Tok også lengre pauser fra medisinene for å øke vekten 3-8 uker, 2-3 ganger gjennom året. Ga alt barnet ønsket å spise og tilbudte mat ofte (spesielt fra 17-21, kanskje så mye som 3 ganger på de timene). Har nå økt 2 hele bmi tall. Ble mye junk ute når vi var på handling og lignende, alt for å få i nok mat som fristet. Vil bare råde deg til å prøve alt slikt først. 

Anonymkode: 594a0...9be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig min kresne fyr måtte smake seg igjennom hele listen før han fant to han kunne ha (fortini sommerfrukt og en til som nå er borte). Så kunne han ha fortini sommerfrukt og fortini bær desserter. Nylig har han begynte å like sjokolade (er det minimax de heter? Husker ikke helt).  Uansett: dere må prøve. Og så må dere prøve igjen..de ER spesielle, men når man kommer over forventningene til hva man tror de skal smake eller hvilken konsistens man tror de skal ha, så er noen av dem helt ok. Jeg liker bare frebini vanilje. Til nød frebini sjokolade. Partner liker dem med jordbær. (Vi har smakt sammen med guttungen). Noen liker noe med en gang, andre etter tiende gang.

Tips! Frys næringsdrivende og drikk dem som slush. Det var kodeknekkeren for oss 👌

Anonymkode: 96a7e...f4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har selv en 12 åring. Drøftet dette med næringsdrikk med BUP ettersom matlysten gikk ned og 12åringen vippet mot undervektig. Ble anbefalt å prøve alt av mat og drikke før næringsdrikker. Tok også lengre pauser fra medisinene for å øke vekten 3-8 uker, 2-3 ganger gjennom året. Ga alt barnet ønsket å spise og tilbudte mat ofte (spesielt fra 17-21, kanskje så mye som 3 ganger på de timene). Har nå økt 2 hele bmi tall. Ble mye junk ute når vi var på handling og lignende, alt for å få i nok mat som fristet. Vil bare råde deg til å prøve alt slikt først. 

Anonymkode: 594a0...9be

Vi har også kuttet ned på hvor mange han får, nå som han endelig er normalvektig. Biola er det som redder vekta hans når matlysten mangler. Det går en formue i Biola her da han aller helst vil drikke seg mett fremfor å spise. Merkelig unge, hadde det vært opp til han så hadde han bare spist grøt og drukket Biola. Wierdo.

AnonymBruker
Skrevet

Lag god milkshake selv (med kremfløte).

Anonymkode: b9c90...032

• Liker 2
Skrevet

Gå på protein.no

De hR har kjempe gode protein drikke 

Jeg elsker den med lemon curd, og den med ananas/ kokos

De har sjokoladen, vanilje etc. Du kan bestille prøvepakker

Og protein barene deres er også kjempe gode. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er tynn og mister matlysten pga medisiner kan det være at hun får slik på blå resept. Det fikk mitt barn.

Næringsdrikker er svindyre, så kan være lurt å spørre legen deres om dette.

Anonymkode: f391a...509

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk pulver på resept som vi blandet yoghurt og biola, i saus osv.  Prøvde drikk men det fikk vi ikke barnet til å drikke. Kune til nøds drikke den med sjokolade 

Anonymkode: 9baa4...355

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt barn fikk pulver på resept som vi blandet yoghurt og biola, i saus osv.  Prøvde drikk men det fikk vi ikke barnet til å drikke. Kune til nøds drikke den med sjokolade 

Anonymkode: 9baa4...355

Sykt mange muligheter, en må bare prøve seg igjennom dem. Finnes proteinpulver, desserter, drikker, melkeerstatningspulver, velfungerende, grøtpulver +++ er et hav av muligheter en kan teste ut.

Fordelen her var når han smakte noe han ikke likte smakte plutselig vanlig mat noe bedre 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Vi bestilte mange forskjellige, må bare prøve dere frem. Er best kalde. Mange sier juicy style, men de falt ikke i smak. Mitt barn er også 12 år og tynn. 
Er medisiner nødvendig, eller kan dere drøfte med legen om det er aktuelt å slutte med de en stund?

Anonymkode: 8eca1...a65

AnonymBruker
Skrevet

De fleste næringsdrikker smaker pyton. Vi var gjennom hele sortimentet da min 12åring slet med å spise etter en sykehusinnleggelse. Fortini compact med karamellsmak hadde akseptabel smak og mange kalorier pr slurk. Ellers hvis barnet får i seg noe mat sånn at behovet for de fleste næringsstoffer er dekket, og man bare trenger å øke mengden kalorier så går det an å prøve Scandishake. Den er ikke fullverdig næring, så den har ikke bismaken av vitaminer, men gir masse kalorier. 

Anonymkode: 44d51...850

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok stått på for å fått time hos ernæringsfysiolog. Fått en oversikt over hvor mye karbohydrater, protein osv barnet trenger for vektoppgang. Laget smoothier og annet med høy næringstetthet og nok kalorier til å dekke behovet. Og anbefaling om beriking. 

Men en 12åring som mister matlysten av medisiner vil kanskje kunne klare å spise selv om? Eller er det spisevegring? 

Anonymkode: 71af6...301

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Biola e+ er ikke alt for ille. Vi smakte den ved sykehusinnleggelse, men ser de har den på Oda og dere kan sikkert få den via medisinsk senter. Vi fikk tilsendt en hel del smaksprøver, men de smaker stort sett dritt alle sammen. Vi endte opp med et nøytralt pulver vi kunne tilsette vanlig mat. Husker ikke helt hva det hette, men det vil farmasøyt vite.

Anonymkode: 726f7...b67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg også, og den med skogsbær. Fresubin er den eneste typen som er drikkbar spør du meg.

Anonymkode: 99c74...ee4

De har en med eple som jeg synes er helt grei, men den må drikkes i en omgang, tar du pause går det ikke mer.

Anonymkode: f391a...509

AnonymBruker
Skrevet

Spør på apoteket (gjerne et apotek med litt stort utvalg). De kan ha god kompetanse om dette, og erfaring med hvilke smaker folk foretrekker. Hilsen farmasøyt som tidligere har jobbet i apotek

Anonymkode: e9132...5a9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lag god milkshake selv (med kremfløte).

Anonymkode: b9c90...032

Putt heller et rått egg oppi

Anonymkode: 11792...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente er glad i fortini med sjokolade. Det er den eneste hun kan ha. Alt annet er visst bare pyton. 

Anonymkode: 9b8d0...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 12.20):

Hei! Har en 12 åring som sliter med appetitten pga medisiner. Noen som har noen tips om næringsdrikker som smaker greit? 

Anonymkode: 28291...66f

Resource 2.0 sjokolade både lukter og smaker sjokolade. God både kald og varm (ikke varm for mye, det er visst ikke bra for næringsinnholdet)

Flere av de andre sjokoladedrikkene er ok.

Resource addera plus appelsin smaker bra.

Fortini smoothie - begge smaker er gode.

Fortini creamy frukt- gjerne med krem, fløte eller vaniljesaus

Fresubin 2 kcal Crème med sjokoladesmak, gjerne med krem, fløte eller vaniljesaus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...