AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Hei. jeg har to ulike jobber og har nylig funnet ut at jeg er gravid. I den ene jobben jobber jeg 100 % og har en inntekt på 780 000 kr. Her vil jeg få foreldrepenger utbetalt via arbeidsgiver. I den andre jobben har jeg en inntekt på ca. 400 000 kr, og der vil foreldrepengene bli utbetalt fra NAV. Vil jeg kunne få foreldrepenger basert på inntekten fra begge jobbene, selv om utbetalingen skjer fra ulike steder (arbeidsgiver og NAV)? Jeg ser at NAV utbetaler maks 6G, men da regner de kanskje fra begge steder? 😔 Noen som har vært i en lignende situasjon? Anonymkode: fc907...e8a
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): eg ser at NAV utbetaler maks 6G, men da regner de kanskje fra begge steder? Anonymkode: fc907...e8a NAV er samlet fra alle arbeidsgivere. Anonymkode: c56d1...17f 4
AnonymBruker Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april De vil avkorte refusjonen til arbeidsgiver. Du må ta kontakt med hoved arbeidsgiver og høre om de vil utbetale deg full lønn om de får avkortet refusjon. Mange ulike avtaler og praksis her. Til sammen vil NAV kun utbetale 6g og de fordeler det på hver inntektsmelding/selskap. Anonymkode: efe72...385 3
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Begge arbeidsgivere er pliktig til å sende inn inntektsmelding til NAV når du søker permisjon. Du vil få dekket inntil 6G, og det er NAV som utbetaler foreldrepenger. Hvis den ene arbeidsgiveren din dekker over 6G (der du tjener mest), kan de betale deg det overskytende, da skal det stå i kontrakten din. Men du vil ikke få mer enn 6G totalt fra nav, og dette samkjøres med begge inntektsmeldingene du sender inn. Anonymkode: 55077...d40
AnonymBruker Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april Takk for svar. Da vil jeg jo gå ned en del i månedlig inntekt, men det er til å leve med så lenge vi vet det såpass lenge på forhånd Det samme gjelder vel far også? I så fall vil det kanskje lønne seg for han å ta gradert permisjon? Han har kun én jobb, men har over 6g i inntekt. Anonymkode: fc907...e8a
AnonymBruker Skrevet 7. april #6 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Da vil jeg jo gå ned en del i månedlig inntekt, men det er til å leve med så lenge vi vet det såpass lenge på forhånd Det samme gjelder vel far også? I så fall vil det kanskje lønne seg for han å ta gradert permisjon? Han har kun én jobb, men har over 6g i inntekt. Anonymkode: fc907...e8a De som taper mest på permisjon er de som tjener over 6G. Hos meg betalte arbeidsgiver det jeg tjente over 6G, men ikke hos far, så han tapte mye penger på å være hjemme. Anonymkode: 55077...d40
AnonymBruker Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april De fleste arbeidsgivere som betaler over 6G i lønn dekker også mellomlegget mellom 6G og den lønnen man har mens man er i permisjon. Er overrasket over at du ikke forsikret deg om dette før du signerte hos hovedarbeidsgiveren din? Er omtrent det første jeg sjekket da jeg planla å få barn. Anonymkode: fa312...4d2
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april Vet ikke om svaret ditt gjør deg klokere på ditt spørsmål. Men jeg jobbet som sykepleier 75% fast et sted og så tok Jeg masse ekstravakter et annet sted i samme kommune. Var heldig som var i så god form i slutten av svangerskapet pg kunne jobbe masse. Siden det er siste 3 mnd som blir med i regnestykket på gjennomsnittet for utbetaling av foreldrepenger. Jeg jobbet mer enn 100% tilsammen siste 3 månedene. Jeg fikk da foreldrepenger utbetalt av min faste arbeidsgiver og så var det Nav som betalte gjennomsnittet av månedslønnen fra ekstravaktene. Dette gjorde at jeg fikk ca 52 000 kroner utbetalt i mnd i stedetfor 32 000 kr som jeg ville fått utbetalt om jeg bare jobbet i min faste 75% stilling før jeg gikk ut i permisjon. Anonymkode: 772a0...783 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vet ikke om svaret ditt gjør deg klokere på ditt spørsmål. Men jeg jobbet som sykepleier 75% fast et sted og så tok Jeg masse ekstravakter et annet sted i samme kommune. Var heldig som var i så god form i slutten av svangerskapet pg kunne jobbe masse. Siden det er siste 3 mnd som blir med i regnestykket på gjennomsnittet for utbetaling av foreldrepenger. Jeg jobbet mer enn 100% tilsammen siste 3 månedene. Jeg fikk da foreldrepenger utbetalt av min faste arbeidsgiver og så var det Nav som betalte gjennomsnittet av månedslønnen fra ekstravaktene. Dette gjorde at jeg fikk ca 52 000 kroner utbetalt i mnd i stedetfor 32 000 kr som jeg ville fått utbetalt om jeg bare jobbet i min faste 75% stilling før jeg gikk ut i permisjon. Anonymkode: 772a0...783 Men du fikk vel uansett ikke over 6 G? Anonymkode: bbe7b...473 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vet ikke om svaret ditt gjør deg klokere på ditt spørsmål. Men jeg jobbet som sykepleier 75% fast et sted og så tok Jeg masse ekstravakter et annet sted i samme kommune. Var heldig som var i så god form i slutten av svangerskapet pg kunne jobbe masse. Siden det er siste 3 mnd som blir med i regnestykket på gjennomsnittet for utbetaling av foreldrepenger. Jeg jobbet mer enn 100% tilsammen siste 3 månedene. Jeg fikk da foreldrepenger utbetalt av min faste arbeidsgiver og så var det Nav som betalte gjennomsnittet av månedslønnen fra ekstravaktene. Dette gjorde at jeg fikk ca 52 000 kroner utbetalt i mnd i stedetfor 32 000 kr som jeg ville fått utbetalt om jeg bare jobbet i min faste 75% stilling før jeg gikk ut i permisjon. Anonymkode: 772a0...783 Det er jo fordi totalen er under 6g, hvilket ikke er tilfelle hos ts. Anonymkode: fcb34...3d3
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 23.39): Takk for svar. Da vil jeg jo gå ned en del i månedlig inntekt, men det er til å leve med så lenge vi vet det såpass lenge på forhånd Det samme gjelder vel far også? I så fall vil det kanskje lønne seg for han å ta gradert permisjon? Han har kun én jobb, men har over 6g i inntekt. Anonymkode: fc907...e8a Om det lønner seg med gradert må dere regne på. Vi hadde gradert slik at mannen kunne jobbe en dag i uken, Da er det best å legge 4 dager perm og 1 dag jobb, så kanman jobbe overtid. OBS ikke surr med gradert permisjon og 100/80 permisjon hos NAV Anonymkode: 669ad...458
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå