Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Hvordan bistår megler ved boligsalg? Og takstmann? Versus en selv? 
Er prisene fornuftige synes dere?

Endret av Sjokomann
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjokomann skrev (3 minutter siden):

Hei!

Da jeg kjøpte boligen jeg nå vurderer å selge, opplyste forrige eier at badet ble lagt opp av en tidligere eier (denne eieren skal ha hatt våtromssertifikat og arb. er per def. omtalt som faglært av forrige eier med henvisning til tidligere salg, men forrige eier krysset likevel av for ufaglært arbeid/egeninnsats). Tilstandsrapporten fra da jeg kjøpte av forrige eier sier bare ukjent utførelse.
Jeg har klart å få tak i en enda tidligere tilstandsrapport (fra da forrige eier kjøpte), der bad fikk tg1 og det stod at eieren på den tiden opplyste å ha våtromssertifikat + bilder å kunne vise ved salg, men jeg har ikke disse bildene, men tilstandsrapporten har jeg jo fått tak i.

Hva skal jeg selv krysse av for / oppgi når jeg eventuelt selger for at det skal bli riktig? Kun faglært, både faglært og ufaglært, eller kun ufaglært? 

Spurt megler?

• Liker 1
Skrevet
elisabeth30 skrev (Akkurat nå):

Spurt megler?

Får ulike svar fra henne hver gang jeg spør😆 så vil ha flere perspektiver 

Skrevet

Takstmannen går gjennom husets tilstand og lager plantegning. Man går også gjennom evt dokumentasjon med takstmannen på jobber som er gjort, og annet teknisk med huset. Det det rent tekniske om huset. Ikke noe ut over dette med takstmannen. 

Megler innhenter offentlig informasjon som alle kan få tilgang til via kommune, skriver på finn, snakker med evt interessenter og har sine sosiale medier osv for å spre ordet om boligen som skal selges. Bistår også ved visning. Kan forhåpentligvis framsnakke boligen, og en god megler kan klare å få en grei pris (?). 

Jeg synes meglere er masete og plagsomme som kjøper. Som selger er det greit å slippe unna en del av det praktiske, men en del av jobben som megler gjør kan også andre gjøre. Jeg har selv gjort meglers jobb tidligere (solgt via propr), og synes det er helt overkommelig. Jeg synes ikke de er verdt prisen. I dag hadde jeg visning selv på boligen min selv om jeg har megler. Megleren spurte om jeg kunne ha visning i dag for noen som kom på kort varsel, og det hadde jeg anledning til. Like greit det, for meglere skal jo ha ganske mye pr visning utenom den aller første som settes opp. 

Jeg som kjøper liker også best å snakke med de som faktisk har bodd i boligen. 

Anonymkode: 7fbcf...1bf

Skrevet

Å bruke megler fremstår med profesjonelt ved salg. 

Meglere bruker 3-5 år på å sette seg inn i regelverket for salg av eiendom. 

Jeg orker ikke tid og energi på å sette meg inn i alt man må kunne for å selge en bolig. Derfor har jeg valgt å betale meglere for å gjennomføre alle salg.

Anonymkode: 55ecd...6d5

• Liker 1
Skrevet

Meglere er selgere, de kan dette, de lever av å være så god som mulig.

Er selvfølgelig ikke problem å selge selv om du tenker du kan tjene på det, flere som har solgt selv med stor suksess, ville uansett brukt megler til alt det praktiske rundt salget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...