Gå til innhold

Kan jeg legge plastduk over trepaneler??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal pusse opp dette rommet, huset er fra 50tallet. Har revet det meste, men ser at det ikke er noe plastduk foran isolasjonen. Må jeg rive trepanelene eller kan jeg legge plast over trepanelene??

Anonymkode: ab49c...de3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange x-faktorer, og det er ikke mulig å gi deg et godt svar uten flere detaljer....

Hus fra den tiden hadde ikke dampsperre. Er det yttervegg eller en vanlig innervegg? Hva er på den andre siden av veggen, er det varmt eller kaldt rom, eller er det ut? Hvis yttervegg: er det vindsperre og lufting bak ytterpanelet? Hva er det du skal kle veggen med hvis du fjerner trepanelet?

Generelt: Trepanel er relativt diffusjonsåpent (i alle fall hvis det ikke er malt med tett maling). Huset har stått i 70 år, og det smarteste er å lage en løsning som forholder seg til fukt og kondens mest mulig på samme måte som tidligere.

Uansett ser jeg i alle fall ingen fornuftig grunn til å legge dampsperre UTENPÅ eksisterende panel.

Anonymkode: 3368c...19d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, var meningen å legge ved 2 bilder av hva jeg beskrev 😊 skal ha gips utenpå veggene. Er 2 yttervegger mot kveldsol terrasse. Er stående kledning på utsiden.

- TS

Messenger_creation_2F3A0F1A-2F97-4F85-BF3C-29601ED5CF72.jpeg

Messenger_creation_E0479669-B92A-4BD2-8D3C-0E35EF09DE68.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke panel, det er rupanel. I bygg fra femtitallet er det en del av avstivingen av bygget, så du kan ikke bare fjerne rupanelet. Antar det er maks 5cm isolasjon i veggen (med mindre det er etterisolert, men ser ikke slik ut på bildene). Da trenger du ikke dampsperre. 

Anonymkode: 1a7ab...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er ikke panel, det er rupanel. I bygg fra femtitallet er det en del av avstivingen av bygget, så du kan ikke bare fjerne rupanelet. Antar det er maks 5cm isolasjon i veggen (med mindre det er etterisolert, men ser ikke slik ut på bildene). Da trenger du ikke dampsperre. 

Anonymkode: 1a7ab...6f4

Kan jeg legge rehab gips rett utenpå rupanelet og droppe dampsperre? isolasjonen bak rupanelet er 10 cm tykk overanskende nok.

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å brukle byggebolig.no forumet til dette spørsmålet. Der inne er det en salig blanding av fagfolk og handy men.

Viktig å ikke bruke fultsperrer på feil plass da blir det kondens og råte inne i veggen.

Anonymkode: 73b1d...17d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anbefaler deg å brukle byggebolig.no forumet til dette spørsmålet. Der inne er det en salig blanding av fagfolk og handy men.

Viktig å ikke bruke fultsperrer på feil plass da blir det kondens og råte inne i veggen.

Anonymkode: 73b1d...17d

Dette! Skulle til å anbefale byggebolig.no i går. Er du i tvil skal du rett og slett ikke bruke fuktsperre.

Anonymkode: 3368c...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan jeg legge rehab gips rett utenpå rupanelet og droppe dampsperre? isolasjonen bak rupanelet er 10 cm tykk overanskende nok.

- TS

Jeg ville ikke lagt dampsperre så fremst du ikke har problemer med fukt og mugg. Du kan fort lage et problem. Men uansett, ikke ta det jeg eller andre på KG skriver om dette- ta kontakt med en fagmann å spør. Man skal ikke tulle med noe som kan føre til mugg og råte 

Anonymkode: 9303f...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...