Gå til innhold

Dere som har eller har hatt brystkreft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.. hvordan opplevde dere stråling og hormonbehandling? Lurer bl. A på:

Hvilke bivirkninger hadde dere, hvis noen? Og hvordan taklet dere dem?

Hvor lenge varte det? 
Klarte dere å komme i form igjen raskt? 
Hvor mye måtte du være borte fra jobb?

Anonymkode: d7c33...5ef

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hormonbehandling, men fikk stråling.

Ble litt øm i huden og fikk litt farge forandringer, men ikke store greiene (det var kun noen uker etter operasjon og). Litt øm i halsen. Litt ekstra trøtt kanskje, men pleide å få time tidlig, gjøre noe smått etterpå, og så hjem igjen i tid for en hvil før resten av familien kom hjem. 

Et par uker etter begynte jeg med forsiktig jogging (etter et halvt år med cytostatika og operasjon måtte jeg begynne forsiktig pga tidligere skader). Var nøye med å holde kroppen i gang og bevege på området.

Jeg ble anbefalt å ikke planlegge så mye jobb under strålingen av legen. Noen tåler det veldig godt, andre ikke, og det er vanskelig å forutsi hvem. Så jeg jobbet litt fra hjemmekontor med fleksible greier, men hadde ikke møter eller annet som måtte gjøres på visse tidspunkt. Veldig glad for det. Hadde sikkert gått bra, men greit å slippe stresset. 

Så jeg tålte og taklet det bra :)

Anonymkode: 27d0a...047

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har ikke hormonbehandling, men fikk stråling.

Ble litt øm i huden og fikk litt farge forandringer, men ikke store greiene (det var kun noen uker etter operasjon og). Litt øm i halsen. Litt ekstra trøtt kanskje, men pleide å få time tidlig, gjøre noe smått etterpå, og så hjem igjen i tid for en hvil før resten av familien kom hjem. 

Et par uker etter begynte jeg med forsiktig jogging (etter et halvt år med cytostatika og operasjon måtte jeg begynne forsiktig pga tidligere skader). Var nøye med å holde kroppen i gang og bevege på området.

Jeg ble anbefalt å ikke planlegge så mye jobb under strålingen av legen. Noen tåler det veldig godt, andre ikke, og det er vanskelig å forutsi hvem. Så jeg jobbet litt fra hjemmekontor med fleksible greier, men hadde ikke møter eller annet som måtte gjøres på visse tidspunkt. Veldig glad for det. Hadde sikkert gått bra, men greit å slippe stresset. 

Så jeg tålte og taklet det bra :)

Tusen takk for svaret ditt! Hvor lenge er det siden og er du helt bra igjen nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for svaret ditt! Hvor lenge er det siden og er du helt bra igjen nå?

Nesten et år! Hvis jeg kjenner godt etter har jeg litt ubehag/er litt strammere helt ytterst i skulderbevegelsene på den siden, men det er ikke noe jeg merker noe til vanligvis. Det er en minimal fargeforskjell i huden, men det må du virkelig se etter for å se. 

Sånn generelt tåler jeg fremdeles mindre kognitiv/mental og fysisk belastning etter all behandlingen, men er ikke gått et halvt år etter fullført behandling, så det tror jeg går seg til :) Blir sakte men sikkert bedre, og det er jo noe som må trenes opp igjen det og!

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha cellegift også - det var helt grusomt, kanskje derfor opplevde jeg stråling etterpå som helt grei, eneste som jeg følte at jeg var veldig, veldig sliten, men jeg tror at det kom mest av cellegift. Nå er jeg på hormonbehandling, tåler dårlig- sover dårlig, hetetokter opp til 30 ganger i døgnet, mye smerter i ledd/muskler, stivhet. Neste uke har jeg legetime, jeg håper å få endret på medisinene. Jeg jobber 30%, jeg begynte å jobbe 2 måneder etter stråling.

Anonymkode: f7201...dc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg måtte ha cellegift også - det var helt grusomt, kanskje derfor opplevde jeg stråling etterpå som helt grei, eneste som jeg følte at jeg var veldig, veldig sliten, men jeg tror at det kom mest av cellegift. Nå er jeg på hormonbehandling, tåler dårlig- sover dårlig, hetetokter opp til 30 ganger i døgnet, mye smerter i ledd/muskler, stivhet. Neste uke har jeg legetime, jeg håper å få endret på medisinene. Jeg jobber 30%, jeg begynte å jobbe 2 måneder etter stråling.

Huff, høres litt tungt ut med den hormonbehandlingen også. Håper du får noen medisiner du tåler bedre. Trener du noe, og hvis du gjør det: hva trenger du og har du fått noe hjelp til det (fysio el lign)?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huff, høres litt tungt ut med den hormonbehandlingen også. Håper du får noen medisiner du tåler bedre. Trener du noe, og hvis du gjør det: hva trenger du og har du fått noe hjelp til det (fysio el lign)?

Har vært på pusterommet, startet rett etter stråling, de hadde både gruppetrening og egentrening med fysioterapeut. Jeg trente x2 i uka, mest styrketrening, det er noe som jeg anbefaler. Jeg har prøvd også intervalltrening, men det gikk ikke pga. smerter. Per i dag går jeg på joga x1 i uka og styrketrening hjemme når jeg tar meg sammen ( sliter med motivasjon) 🤭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...