Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å send meldinger til han og slutt å vis at han har makt over deg. Du må late som du ikke bryr deg om oppførselen hans. 

Anonymkode: b4828...9ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei det er ikke ideelt at han skal ha det. Jeg har foreslått at han kan flytte nærmere slik at barna slipper å bli revet opp. Han har ingen forpliktelser der han bor, men sier han har en snill veileder på Nav så han tør ikke flytte. 

Men er det greit, å komme med et slikt krav ? Er det ikke jeg da som er vanskelig? For han mener det. Jeg synes det er helt innafor for det er klokkeslett som jeg vet er best for barna. Og er han uenig så vil jeg jo gjerne høre, han vil bare ikke ha fast tid 🙄

Anonymkode: e7582...e73

Selvfølgelig er det greit! Det er dette jeg mener med å sette grenser og si nei. Du kan ikke vente at han skal si seg enig, men her er  det du som kan bestemme dette når han ikke vil gjøre en avtale og følge den.

Fast hentetid på fredag. Når den er passert reiser dere ut på noe hyggelig, du og barna.

Og 50/50 sier du bare nei til.  Du må slutte å forvente at han skal se ting på samme måte som deg og begynne å gjennomføre det du mener er best for barna. Så lenge du tilbyr samvær risikerer du ingenting. 

Anonymkode: 24451...bac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det greit! Det er dette jeg mener med å sette grenser og si nei. Du kan ikke vente at han skal si seg enig, men her er  det du som kan bestemme dette når han ikke vil gjøre en avtale og følge den.

Fast hentetid på fredag. Når den er passert reiser dere ut på noe hyggelig, du og barna.

Og 50/50 sier du bare nei til.  Du må slutte å forvente at han skal se ting på samme måte som deg og begynne å gjennomføre det du mener er best for barna. Så lenge du tilbyr samvær risikerer du ingenting. 

Jeg trodde ikke jeg kunne bestemme noenting for å være helt ærlig. At vi måtte bli enige om alt. Men hvis det er slik du sier så er jo det veldig fint, da kan jeg være en tryggere mor for barna.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde ikke jeg kunne bestemme noenting for å være helt ærlig. At vi måtte bli enige om alt. Men hvis det er slik du sier så er jo det veldig fint, da kan jeg være en tryggere mor for barna.

Men dere er jo ikke enige. Du ønsker faste tider, han vil komme som det passer ham. Snu på det, hvorfor skal hans ønsker være viktigere enn dine?
Bestem det som er best for barna og stå for det også når han blir sur.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan sette tydelige forventninger/ krav som nevnt over her, hvis han ønsker en "privat" avtale så skriver du en slik og sender til han pr epost for underskrift. Her kan det beskrives barnefordeling, dag tid og sted for overlevering samt metode, og hva som skal skje om noen er forhindret/ ønsker endring, hvilke andre tillitspersoner som kan steppe inn og beskjeder rundt disse. Det er smart å være veldig tydelig fra start, og holde seg strengt til sin del av avtalen, og være streng på avvik fra den andre parten. Rolig, høflig, saklig, bestemt, men streng. 

Hvis han har innvendinger må han fremstille dem saklig. Det er viktig at du ikke lar deg lokke ut på diskusjoner eller munnhuggeri. Ved første tegn på usaklig eller ufin, påpeke dette og be om bedring. 

Forøvrig er forskjellen på en "privat" avtale og en fastsatt kun økonomien rundt dette. En "statlig" avtale er kun; en fastsettelse av hvor mye barna er hos hver forelder i prosent, og videre en beregning på barnebidrag mellom disse to. Hvis dere har en avtale om at barna skal være 50/50 men du kan vise til at de er hos deg 80%, vil staten ved hjelp av undersøkelser hos skole, barnehage, helsesøster osv fastslå dette. Det er likevel ingen statlige som sjekker at barna bytter hjem hver mandag; dette må dere ordne. 

Vær varsom på at en "privat avtale" gjerne er tåkefyrsteprat for at motparten vil unngå bidrag, som kan bli en vesentlig økonomisk byrde for den andre. Det er en vanlig misoppfatning at ved 50/50 betales det ikke bidrag; den som tjener vesentlig (relativt) mer skal også bidra mer, barnas hverdag skal utjevnes litt. En kvinne i toppstilling må betale bidrag til en mann med vanlig lønn. 

Mye å tenke på, du kan DM om det kan være til hjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke ideelt at han skal ha det. Jeg har foreslått at han kan flytte nærmere slik at barna slipper å bli revet opp. Han har ingen forpliktelser der han bor, men sier han har en snill veileder på Nav så han tør ikke flytte. 

Men er det greit, å komme med et slikt krav ? Er det ikke jeg da som er vanskelig? For han mener det. Jeg synes det er helt innafor for det er klokkeslett som jeg vet er best for barna. Og er han uenig så vil jeg jo gjerne høre, han vil bare ikke ha fast tid 🙄

Selvfølgelig er det greit med krav om forutsigbarhet. Ungene skal hentes innen kl 18 på fredag. Hvis ikke utgår samværet den helga. Neste samvær er to uker etter, ikke noe neste helg. Plane er hver annen helg.

Også sier du: Jeg henter ungene kl 18 søndag. (eller 16/17, sett inn det som passer deg). Greit tidspunkt for barn i småskolen som bør være i seng i rimelig tid som tross alt skal på skolen mandag. 

Dessuten, du kan ikke ha 5050 med en som bor 2 timer unna. Ungene kan ikke gå på to forskjellige skoler. 

Anonymkode: 0eb21...a35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig er det greit med krav om forutsigbarhet. Ungene skal hentes innen kl 18 på fredag. Hvis ikke utgår samværet den helga. Neste samvær er to uker etter, ikke noe neste helg. Plane er hver annen helg.

Også sier du: Jeg henter ungene kl 18 søndag. (eller 16/17, sett inn det som passer deg). Greit tidspunkt for barn i småskolen som bør være i seng i rimelig tid som tross alt skal på skolen mandag. 

Dessuten, du kan ikke ha 5050 med en som bor 2 timer unna. Ungene kan ikke gå på to forskjellige skoler. 

Han mener det er helt greit og "mitt problem". Det er jo selvsagt ikke greit. 

Men takk for svar og forslag 🥹❤️

AnonymBruker
Skrevet
Djentlemannen skrev (5 timer siden):

Du kan sette tydelige forventninger/ krav som nevnt over her, hvis han ønsker en "privat" avtale så skriver du en slik og sender til han pr epost for underskrift. Her kan det beskrives barnefordeling, dag tid og sted for overlevering samt metode, og hva som skal skje om noen er forhindret/ ønsker endring, hvilke andre tillitspersoner som kan steppe inn og beskjeder rundt disse. Det er smart å være veldig tydelig fra start, og holde seg strengt til sin del av avtalen, og være streng på avvik fra den andre parten. Rolig, høflig, saklig, bestemt, men streng. 

Hvis han har innvendinger må han fremstille dem saklig. Det er viktig at du ikke lar deg lokke ut på diskusjoner eller munnhuggeri. Ved første tegn på usaklig eller ufin, påpeke dette og be om bedring. 

Forøvrig er forskjellen på en "privat" avtale og en fastsatt kun økonomien rundt dette. En "statlig" avtale er kun; en fastsettelse av hvor mye barna er hos hver forelder i prosent, og videre en beregning på barnebidrag mellom disse to. Hvis dere har en avtale om at barna skal være 50/50 men du kan vise til at de er hos deg 80%, vil staten ved hjelp av undersøkelser hos skole, barnehage, helsesøster osv fastslå dette. Det er likevel ingen statlige som sjekker at barna bytter hjem hver mandag; dette må dere ordne. 

Vær varsom på at en "privat avtale" gjerne er tåkefyrsteprat for at motparten vil unngå bidrag, som kan bli en vesentlig økonomisk byrde for den andre. Det er en vanlig misoppfatning at ved 50/50 betales det ikke bidrag; den som tjener vesentlig (relativt) mer skal også bidra mer, barnas hverdag skal utjevnes litt. En kvinne i toppstilling må betale bidrag til en mann med vanlig lønn. 

Mye å tenke på, du kan DM om det kan være til hjelp. 

Tusen takk for svar ❤️❤️ ja det er mye å tenke på. Han ville ikke betale bidrag heller, der ville han også ha privat avtale . Han greier ikke holde den, så jeg fikk det gjennom staten istede. Det likte han ikke for å si det mildt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar ❤️❤️ ja det er mye å tenke på. Han ville ikke betale bidrag heller, der ville han også ha privat avtale . Han greier ikke holde den, så jeg fikk det gjennom staten istede. Det likte han ikke for å si det mildt. 

Det likte han sikkert ikke. Godt du tok det via nav. Det er det eneste rette. La han krangle med nav om det. Det er en mindre ting for dere to å krangle om. Husker bf mente at han ikke skulle bidrag da han hadde saksøkt meg fordi 'det var ikke avklart hvor barnet skulle bo', mens barnet (les: den ammende babyen) bodde hos meg. Det endte med tvangstrekk på lønna... 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk at samværet skal tilrettelegges med tanke til barna, og til dels dere ut fra et praktisk hensyn. Å legge opp til at de feks skal komme sent hjem på en søndag er ikke så greit siden de skal tidlig opp på mandagen. At det er to timer mellom dere må man jo tross alt tenke på. Hvem som har flyttet betyr ikke noe heller, men det må tas med i beregningen. Det er det er. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 9.52):

Hei. Jeg trenger andres erfaringer med fvk. Det er sikkert litt individuelt i hvordan de ulike kontorene fungerer. Men jeg synes det er vanskelig å få hjelp av dem... Føler en sånn holdning over telefon som får meg til å føles dum og "enda en mamma som skal ta pappaens rettigheter". 

De sier at for å kunne hjelpe med å lage en ny samværsavtale, så må begge være enige om det. Saken er at pappaen ikke vil avtale noe som helst med meg fordi han ikke liker avtaler og gjør det vanskelig å kommunisere med ham. Han blir frekk og spydig og kaller meg ting. Pga dette så synes jeg det er vanskelig å nå ha med dette å gjøre annenhver uke og derfor hadde det vært lettere å ha en fast avtale slik at vi begge vet når og hvor og hva. Det er han uenig i og han mener vi kan lage privat avtale. Det har vi prøvd i to år, men det fungerer ikke fordi det blir for usikkert og ustabilt og medfører mer stress for både meg og barna som ikke vet hva som skjer. 

Men så sier fvk at han må være enig i å stille opp på sånn møte. Hadde han vært enig, så hadde vi jo ikke trengt hjelp.. 

Jeg vil jo gjerne samarbeide med ham. Jeg er også nokså fleksibel og sier han at han vil bytte helg så er jo det greit som oftest. Jeg vil bare ha et stabilt samarbeid.. men han må bruke ord. Og det gjør han ikke.. 

Og jeg sa til fvk at det er vanskelig å kommunisere med han. Og da ble jeg møtt med at de ikke kan hjelpe til med det.. ? 

Er det noe jeg har misforstått her ? Jeg vil ikke komme inn dit å klage på samarbeid dersom det ikke er plassen for det. 

Det stemmer nok dessverre som du har fått beskjed om at han må være enig i å komme på et sånt samarbeidsmøte. Jeg prøvde det samme selv. Da fikk jeg beskjed om at de kunne sette opp møte, men jeg måtte invitere far for de kunne ikke kalle inn. Jeg måtte også få bekreftelse på at han kom, ellers ville møte bli avlyst. De har heller ingen myndighet og kan ikke bestemme noe. Men de kan gi råd og skal gi råd ut fra barnas beste. Har du advokatforsikring? Hvis ikke burde du skaffe deg det også prøve å holde ut i karantenetiden. Så kan du heller kreve mekling og ta det til retten hvis det ikke blir bedre.

Anonymkode: 15d0c...7f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 23.46):

Det må han jo gjerne mene. Men hvorfor er det han som skal bestemme det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...