AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Hei. Jeg trenger andres erfaringer med fvk. Det er sikkert litt individuelt i hvordan de ulike kontorene fungerer. Men jeg synes det er vanskelig å få hjelp av dem... Føler en sånn holdning over telefon som får meg til å føles dum og "enda en mamma som skal ta pappaens rettigheter". De sier at for å kunne hjelpe med å lage en ny samværsavtale, så må begge være enige om det. Saken er at pappaen ikke vil avtale noe som helst med meg fordi han ikke liker avtaler og gjør det vanskelig å kommunisere med ham. Han blir frekk og spydig og kaller meg ting. Pga dette så synes jeg det er vanskelig å nå ha med dette å gjøre annenhver uke og derfor hadde det vært lettere å ha en fast avtale slik at vi begge vet når og hvor og hva. Det er han uenig i og han mener vi kan lage privat avtale. Det har vi prøvd i to år, men det fungerer ikke fordi det blir for usikkert og ustabilt og medfører mer stress for både meg og barna som ikke vet hva som skjer. Men så sier fvk at han må være enig i å stille opp på sånn møte. Hadde han vært enig, så hadde vi jo ikke trengt hjelp.. Jeg vil jo gjerne samarbeide med ham. Jeg er også nokså fleksibel og sier han at han vil bytte helg så er jo det greit som oftest. Jeg vil bare ha et stabilt samarbeid.. men han må bruke ord. Og det gjør han ikke.. Og jeg sa til fvk at det er vanskelig å kommunisere med han. Og da ble jeg møtt med at de ikke kan hjelpe til med det.. ? Er det noe jeg har misforstått her ? Jeg vil ikke komme inn dit å klage på samarbeid dersom det ikke er plassen for det. Anonymkode: e7582...e73
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april Fvk kan ikke tvinge han til å møte opp på kontoret. Men her sier jo far mot seg selv. Han vil liker ikke avtaler, men vil lage en privat avtale. En avtale er avtale uansett. Og om dere lager den hos fvk eller andre steder, så er den privat. Den er mellom dere uansett. Det er ingen offentlige avtale. Fvk er et offentlig tilbud, men avtalen er privat. Det blir ikke loggført annet en at dere møter og om dere vil får dere en meklingsattest. Fvk lagrer dette oppmøteti to år, men avtalen blir ikke lagret. Det blir ikke laget noe møtereferat og fvk stiller ikke som vitne i noe rettssak. På fvk har de et oppsett som hjelper dere gjennom flere forskjellige scenarioer Anonymkode: 0eb21...a35 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fvk kan ikke tvinge han til å møte opp på kontoret. Men her sier jo far mot seg selv. Han vil liker ikke avtaler, men vil lage en privat avtale. En avtale er avtale uansett. Og om dere lager den hos fvk eller andre steder, så er den privat. Den er mellom dere uansett. Det er ingen offentlige avtale. Fvk er et offentlig tilbud, men avtalen er privat. Det blir ikke loggført annet en at dere møter og om dere vil får dere en meklingsattest. Fvk lagrer dette oppmøteti to år, men avtalen blir ikke lagret. Det blir ikke laget noe møtereferat og fvk stiller ikke som vitne i noe rettssak. På fvk har de et oppsett som hjelper dere gjennom flere forskjellige scenarioer Anonymkode: 0eb21...a35 Ja jeg trenger ikke noe offentlige greier, vil jo ha privat, men han er som sagt umulig å prate med. Trenger en tredjepart som kan hjelpe oss i å kommunisere og komme frem til noe som fungerer for ungene.. Anonymkode: e7582...e73
Djentlemannen Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Fvk er bare rådgivende rundt familiesaker, om det er i relasjonene innad i familien eller mellom to parter som i din situasjon. Det kan oppfattes som at de "ikke vil", men sannheten er at de ikke kan gjøre stort med dynamikken mellom dere. De snakker gjerne med dere begge, forstår og foreslår, men de bestemmer eller håndhever ingen ting. De er imidlertid ofte kunnskapsrike og erfarne, og vil dere vel. Det høres ut som at du har godt av en klar avtale med faste rammer. Dette kan du helt fint formulere på papir og ta med på fvk, og be om å drøfte, be om å få forslag til endringer der og da, fyll dem inn og få helst en underskrift med en gang. Det er flott at du er samarbeidsvillig mtp å bytte foreldretid, bare pass på at du ikke blir utnyttet her, det bør gå begge veier. Jeg hadde selv stor nytte av å slå ned på dårlig oppførsel med en gang, be om sivilisert tale. Det endte med å bli kun skriftlig, slik at jeg kunne vise til angrepene. Da stoppet de. Når barna blir litt større, blir alt enklere. Hold ut ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men her sier jo far mot seg selv. Han vil liker ikke avtaler, men vil lage en privat avtale. Det jeg gjetter at han mener med "privat avtale", er at ingen andre skal delta i kommunikasjonen rundt avtalen. Å involvere fvk gjør ikke avtalen privat lenger i hans øyne, for da er der en tredjepart som får med seg hva som blir sagt/avtalt. Denne tredjeparten kan da finne på å holde ham ansvarlig for at en fast avtale faktisk blir avtalt. Da kan han ikke gjøre som han vil lenger, i samme grad som han kan nå. Det er rett og slett en strategi for å unngå å måtte forplikte seg til noe. Anonymkode: 7f2a0...a7c 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. april #6 Skrevet 7. april Djentlemannen skrev (3 minutter siden): Fvk er bare rådgivende rundt familiesaker, om det er i relasjonene innad i familien eller mellom to parter som i din situasjon. Det kan oppfattes som at de "ikke vil", men sannheten er at de ikke kan gjøre stort med dynamikken mellom dere. De snakker gjerne med dere begge, forstår og foreslår, men de bestemmer eller håndhever ingen ting. De er imidlertid ofte kunnskapsrike og erfarne, og vil dere vel. Det høres ut som at du har godt av en klar avtale med faste rammer. Dette kan du helt fint formulere på papir og ta med på fvk, og be om å drøfte, be om å få forslag til endringer der og da, fyll dem inn og få helst en underskrift med en gang. Det er flott at du er samarbeidsvillig mtp å bytte foreldretid, bare pass på at du ikke blir utnyttet her, det bør gå begge veier. Jeg hadde selv stor nytte av å slå ned på dårlig oppførsel med en gang, be om sivilisert tale. Det endte med å bli kun skriftlig, slik at jeg kunne vise til angrepene. Da stoppet de. Når barna blir litt større, blir alt enklere. Hold ut ☺️ Ja, alt jeg vil er å få til et samarbeid som fungerer, jeg vil bare slippe å gå rundt med usikkerhet fordi det er slik han har hatt makt over meg de siste 15 årene. Han styrer som han vil og nå når jeg setter krav så begynner han med trusler og nedsettende ord. Han er snill bare jeg lar han styre, men barna har ikke godt av det å aldri vite.. en tredjepart kan komme med nøytral innsikt som kanskje kan få han til å tenke at det ikke er vits å holde på sånn. Vi kommuniserer for det meste skriftlig, men det er bare svada alt det han skriver. Har fått helt angst for telefonen... Anonymkode: e7582...e73 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg trenger ikke noe offentlige greier, vil jo ha privat, men han er som sagt umulig å prate med. Trenger en tredjepart som kan hjelpe oss i å kommunisere og komme frem til noe som fungerer for ungene.. Anonymkode: e7582...e73 Fordelen med fvk, er at de er gratis. Som sagt, ikke noe blir loggført annet enn selve oppmøtet. Hva dere snakker om, hva dere måtte være uenige om osv osv blir ikke skrevet ned noen steder. Det som i verste fall kan skje, er at fvk kan sende bekymringsmelding til bv om de mener at deres samarbeid er bekymringsverdig. Det skjedde hos oss. Men bv er ikke noe å være redd for. Du kan sjekke https://www.bufdir.no/familie/foreldresamarbeid/ for å se hva som er tilbudet i ditt området. Anonymkode: 0eb21...a35
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg gjetter at han mener med "privat avtale", er at ingen andre skal delta i kommunikasjonen rundt avtalen. Å involvere fvk gjør ikke avtalen privat lenger i hans øyne, for da er der en tredjepart som får med seg hva som blir sagt/avtalt. Denne tredjeparten kan da finne på å holde ham ansvarlig for at en fast avtale faktisk blir avtalt. Da kan han ikke gjøre som han vil lenger, i samme grad som han kan nå. Det er rett og slett en strategi for å unngå å måtte forplikte seg til noe. Anonymkode: 7f2a0...a7c Ja det er akkurat slik det er dessverre. Anonymkode: e7582...e73 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordelen med fvk, er at de er gratis. Som sagt, ikke noe blir loggført annet enn selve oppmøtet. Hva dere snakker om, hva dere måtte være uenige om osv osv blir ikke skrevet ned noen steder. Det som i verste fall kan skje, er at fvk kan sende bekymringsmelding til bv om de mener at deres samarbeid er bekymringsverdig. Det skjedde hos oss. Men bv er ikke noe å være redd for. Du kan sjekke https://www.bufdir.no/familie/foreldresamarbeid/ for å se hva som er tilbudet i ditt området. Anonymkode: 0eb21...a35 Ja, jeg er ikke veldig redd for bv, de kan heller være en ressurs for oss. For å si det slik, han er god mot barna for det meste, men utifra hva eldste har fortalt har jeg skjønt at han fremstiller seg selv som et offer og at jeg har kastet ham ut og han prøver å fikse forholdet og at han elsker meg og bladibla. Men det stemmer jo ikke. Anonymkode: e7582...e73
AnonymBruker Skrevet 7. april #11 Skrevet 7. april Tidlig barneskole begge to Anonymkode: e7582...e73
AnonymBruker Skrevet 7. april #12 Skrevet 7. april Fvk kan ikke tvinge ham til noe. Det er du som må lære deg å sette grenser og si nei. Anonymkode: 24451...bac
AnonymBruker Skrevet 7. april #13 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fvk kan ikke tvinge ham til noe. Det er du som må lære deg å sette grenser og si nei. Anonymkode: 24451...bac Ja det hjelper ikke. Anonymkode: e7582...e73
AnonymBruker Skrevet 7. april #14 Skrevet 7. april Kall inn til møte likevel, da har du iallfall på papiret at du har prøvd. Det finnes apper som kan brukes til kommunikasjon mellom foreldre, kan det være noe å prøve? Vet ikke helt forskjellen men da blir ting loggført osv tror jeg? Kanskje det kan være verdt det å gå rettens vei for å få en ordentlig samværsavtale som faktisk er "offisiell". Har dere noe form for avtale nå, dere hadde vel mekling da dere gikk fra hverandre og satte opp en privat avtale på fvk da? Kan du få hjelp av venner eller famile med kommunikasjonen slik at du kan være sterk og ikke gi deg på den avtalen, bare aldri lever barna dit utenom det og alltid hent når avtalen sier osv. Ikke la han endre på ting hele tiden. Prøver han å ha barna mindre enn avtalen eller mer enn avtalen, eller er det samme bare at han vil bytte på dagene hele tiden? Om han prøver å ha dem mindre men ikke vil ha det på papiret pga han ikke vil betale så burde du jo iallfall følge opp det. Ville også passet på så barna ikke tror at dere begge prøver å få den andre til å ha dem mer og de oppfatter det som å være uønsket. Anonymkode: 83297...d92 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #15 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kall inn til møte likevel, da har du iallfall på papiret at du har prøvd. Det finnes apper som kan brukes til kommunikasjon mellom foreldre, kan det være noe å prøve? Vet ikke helt forskjellen men da blir ting loggført osv tror jeg? Kanskje det kan være verdt det å gå rettens vei for å få en ordentlig samværsavtale som faktisk er "offisiell". Har dere noe form for avtale nå, dere hadde vel mekling da dere gikk fra hverandre og satte opp en privat avtale på fvk da? Kan du få hjelp av venner eller famile med kommunikasjonen slik at du kan være sterk og ikke gi deg på den avtalen, bare aldri lever barna dit utenom det og alltid hent når avtalen sier osv. Ikke la han endre på ting hele tiden. Prøver han å ha barna mindre enn avtalen eller mer enn avtalen, eller er det samme bare at han vil bytte på dagene hele tiden? Om han prøver å ha dem mindre men ikke vil ha det på papiret pga han ikke vil betale så burde du jo iallfall følge opp det. Ville også passet på så barna ikke tror at dere begge prøver å få den andre til å ha dem mer og de oppfatter det som å være uønsket. Anonymkode: 83297...d92 Vi satte opp en avtale om annenhver helg, og det er helt i orden. Men hvor og når med overlevering er et styr for han vil ikke si når på dagen. Så det ender med at både fredag og søndag går jeg i ventemodus med en mann i andre enden som er spydig i tillegg. Jeg går på angstmedisiner pga han. Prøver jeg på noe sier han at han skal ha barna hele tiden eller 5050. Jeg kunne gått med på 5050 om han hadde hatt eget sted å bo og at de ikke trengte å bytte skole eller at han hadde forstått at skole er obligatorisk og at de får ha et sosialt liv utenom skole .. Anonymkode: e7582...e73 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #16 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vi satte opp en avtale om annenhver helg, og det er helt i orden. Men hvor og når med overlevering er et styr for han vil ikke si når på dagen. Så det ender med at både fredag og søndag går jeg i ventemodus med en mann i andre enden som er spydig i tillegg. Jeg går på angstmedisiner pga han. Prøver jeg på noe sier han at han skal ha barna hele tiden eller 5050. Jeg kunne gått med på 5050 om han hadde hatt eget sted å bo og at de ikke trengte å bytte skole eller at han hadde forstått at skole er obligatorisk og at de får ha et sosialt liv utenom skole .. Anonymkode: e7582...e73 Uff det høres ikke bra ut. I den situasjonen er det kanskje best for deg å barna å ikke ta det rettens vei og "risikere" at han bare vil ha mer samvær og det blir mer styr. Er det helt umulig med en avtale om at han henter på skolen på fredagen eller at barna bare går hjem til ham etter skolen på fredagen? Har han noe fornuftig familie det går an å snakke med om at det er nødvendig med en sånn løsning som kan hjelpe til å snakke ham til fornuft? Virker jo som han holder på sånn for å være kjip mot deg. Klarer du en periode å tenke at han bare har barna annenhver lørdag og derfor ikke legge planer hverken fredag eller søndag. Ikke ta kontakt med ham for henting/levering bare gjør dine ting men vær hjemme og så henter/leverer du når han tar kontakt og bare om han er konkret. Og ikke vis ham at du bryr deg i det hele tatt bare vær helt "grey stone". Tenker at det kan beskytte deg selv og minimere angsten så du ikke må være i beredskap hele tiden. Og kanskje han til slutt gir opp når han ikke får responsen han ønsker. Anonymkode: 83297...d92
AnonymBruker Skrevet 7. april #17 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vi satte opp en avtale om annenhver helg, og det er helt i orden. Men hvor og når med overlevering er et styr for han vil ikke si når på dagen. Så det ender med at både fredag og søndag går jeg i ventemodus med en mann i andre enden som er spydig i tillegg. Jeg går på angstmedisiner pga han. Prøver jeg på noe sier han at han skal ha barna hele tiden eller 5050. Jeg kunne gått med på 5050 om han hadde hatt eget sted å bo og at de ikke trengte å bytte skole eller at han hadde forstått at skole er obligatorisk og at de får ha et sosialt liv utenom skole .. Anonymkode: e7582...e73 Si at han må hente innen ett visst klokkeslett, hvis ikke så utgår samværet. Du kan ikke gå rundt i ventemodus. Det går rett og slett ikke. Ikke gå med på 5050 med som er så ustabil, det må du ikke finne på! Anonymkode: 0eb21...a35 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #18 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uff det høres ikke bra ut. I den situasjonen er det kanskje best for deg å barna å ikke ta det rettens vei og "risikere" at han bare vil ha mer samvær og det blir mer styr. Er det helt umulig med en avtale om at han henter på skolen på fredagen eller at barna bare går hjem til ham etter skolen på fredagen? Har han noe fornuftig familie det går an å snakke med om at det er nødvendig med en sånn løsning som kan hjelpe til å snakke ham til fornuft? Virker jo som han holder på sånn for å være kjip mot deg. Klarer du en periode å tenke at han bare har barna annenhver lørdag og derfor ikke legge planer hverken fredag eller søndag. Ikke ta kontakt med ham for henting/levering bare gjør dine ting men vær hjemme og så henter/leverer du når han tar kontakt og bare om han er konkret. Og ikke vis ham at du bryr deg i det hele tatt bare vær helt "grey stone". Tenker at det kan beskytte deg selv og minimere angsten så du ikke må være i beredskap hele tiden. Og kanskje han til slutt gir opp når han ikke får responsen han ønsker. Anonymkode: 83297...d92 Han bor to timer unna, så barna er avhengig av at en leverer og henter. Jeg har ikke kapasitet til å gå rettens vei med jobb og studier og barn som må følges opp, jeg tror ihvertfall ikke det.. men det høres ut som en fin løsning det å bare prøve å ha de dagene som normalt. Litt sånn fake it till you make it. Anonymkode: e7582...e73 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #19 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si at han må hente innen ett visst klokkeslett, hvis ikke så utgår samværet. Du kan ikke gå rundt i ventemodus. Det går rett og slett ikke. Ikke gå med på 5050 med som er så ustabil, det må du ikke finne på! Anonymkode: 0eb21...a35 Nei det er ikke ideelt at han skal ha det. Jeg har foreslått at han kan flytte nærmere slik at barna slipper å bli revet opp. Han har ingen forpliktelser der han bor, men sier han har en snill veileder på Nav så han tør ikke flytte. Men er det greit, å komme med et slikt krav ? Er det ikke jeg da som er vanskelig? For han mener det. Jeg synes det er helt innafor for det er klokkeslett som jeg vet er best for barna. Og er han uenig så vil jeg jo gjerne høre, han vil bare ikke ha fast tid 🙄 Anonymkode: e7582...e73
AnonymBruker Skrevet 7. april #20 Skrevet 7. april Fvk hjalp ikke min mor og jeg den gang vi hadde problemer. Fvk hjalp ikke da mannen og jeg trengte veiledning. Fvk hjalp ikke ved mekling hverken ved brudd eller dengang datteren min ble bitt av en hund i ansiktet. Eneste faktisk GJØR er å utstede meklingsattesten slik at du kan gå videre med skilsmissen, og dette uavhengig om han møter opp eller ikke, hva han vil eller ikke. Anonymkode: 632ca...c85
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå