AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Har fått innvilget startlån og lurer på hvordan det fungerer. Etter de har godkjent boligen, kan jeg bare by da? Vet megleren hvordan det fungerer? Har aldri kjøpt bolig før og tenker å gå på en visning i morgen, og da gjerne by. Skal jeg si det til megleren mens jeg er der at jeg er interessert? Ser at boligkontoret bare er åpent til 14.30, og visningen er 16. Hvis det kommer inn bud da, betyr det at jeg ikke har noen sjanse?(har forstått det som at megler må ta kontakt med dem?) Hvis noen kan noe om dette hadde jeg satt pris på en steg for steg forklaring. Takk for svar, setter pris på all info. Anonymkode: 2ed09...ff6
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har fått innvilget startlån og lurer på hvordan det fungerer. Etter de har godkjent boligen, kan jeg bare by da? Vet megleren hvordan det fungerer? Har aldri kjøpt bolig før og tenker å gå på en visning i morgen, og da gjerne by. Skal jeg si det til megleren mens jeg er der at jeg er interessert? Ser at boligkontoret bare er åpent til 14.30, og visningen er 16. Hvis det kommer inn bud da, betyr det at jeg ikke har noen sjanse?(har forstått det som at megler må ta kontakt med dem?) Hvis noen kan noe om dette hadde jeg satt pris på en steg for steg forklaring. Takk for svar, setter pris på all info. Anonymkode: 2ed09...ff6 Du må vise boligen (feks finn annonse) til kontaktpersonen din i husbanken. Hvis vedkommende godkjenner boligen,kan du legge inn bud som avtalt med nevnte kontaktperson. Anonymkode: eaacb...a18 2
newman01 Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april Du skal IKKE si noe til megler. Megler er selgers representant og er engasjert for å vri mest mulig penger ut av kjøper (deg). Så du bør ikke si noe om hvor mye penger du har, og hvilket budsjett du opererer med. Megler er ikke din hjelper eller støttespiller 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Nå kjøpte jeg bolig med startlån i 2013 så ting kan jo ha endret seg, men jeg gikk bare å visinger og la inn bud innafor det beløpet jeg hadde fått innvilget. Anonymkode: 36105...ee8
AnonymBruker Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ser at boligkontoret bare er åpent til 14.30, og visningen er 16. Hvis det kommer inn bud da, betyr det at jeg ikke har noen sjanse? Anonymkode: 2ed09...ff6 Budfrist er tidligst kl 12 neste virkedag. Så du har tid til å snakke med boligkontoret neste dag. Anonymkode: 3c257...d04 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #6 Skrevet 7. april Først må Husbanken godkjenne boligen. Så må de godkjenne hvert bud. Megler får telefon nummeret til Husbanken som må godkjenne hvert bud, men megler skal ikke vite hvor mye du har fått tilbudt i Startlån. Anonymkode: e78a7...cf8
AnonymBruker Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april Da jeg fikk startlån (snart 3 år siden) måtte Husbanken ikke godkjenne boligen. Jeg måtte bare holde meg innenfor lånerammen og gi beskjed med en gang jeg tenkte å by, så de var klar over at nå kunne det snart bli et kjøp Anonymkode: eb5e7...1b4
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg fikk startlån (snart 3 år siden) måtte Husbanken ikke godkjenne boligen. Jeg måtte bare holde meg innenfor lånerammen og gi beskjed med en gang jeg tenkte å by, så de var klar over at nå kunne det snart bli et kjøp Anonymkode: eb5e7...1b4 Kanskje forskjell på Startlån og Husbanklån der. Jeg fikk Husbanklån pluss tilskudd. Anonymkode: e78a7...cf8
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje forskjell på Startlån og Husbanklån der. Jeg fikk Husbanklån pluss tilskudd. Anonymkode: e78a7...cf8 Jeg fikk startlån. Husbanken måtte verken godkjenne boligen eller budet jeg ga inn. De måtte bare ha beskjed når jeg la inn bud. Anonymkode: eb5e7...1b4
AnonymBruker Skrevet 7. april #10 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje forskjell på Startlån og Husbanklån der. Jeg fikk Husbanklån pluss tilskudd. Anonymkode: e78a7...cf8 Det er forskjellig i hver kommune. Her fikk vi en viss sum, og kunne by på det vi ville innenfor sum og regler. Trengte ikke før godkjenning. Men det måtte være rekkehus eller leilighet i borettslag. Mens andre kommuner kan kjøpe alt av enebolig, leil ect. Mens andre kommuner må ha forhåndsgodkjenning av hvert enkelt objekt. Ring å snakk med husbanken så får du vite spesifikt hva som gjelder der du bor. Anonymkode: 1a31e...f2a
AnonymBruker Skrevet 7. april #11 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje forskjell på Startlån og Husbanklån der. Jeg fikk Husbanklån pluss tilskudd. Anonymkode: e78a7...cf8 Jeg fikk startlån og tilskudd. Anonymkode: 36105...ee8
AnonymBruker Skrevet 7. april #12 Skrevet 7. april Aldri si til megler hvor mye du kan by totalt! Megler skal ha mest mulig penger ut av deg, og jobber for selger!! utover det, gå på visning. Første budfrist er kl 12.00 dagen etterpå. Du rekker fint å ringe boligkontoret før kl 12 og informere om at du vil legge inn bud på boligen. Hos meg måtte de «godkjenne» dvs bare se at det ikke var totalt rønne eller noe som hadde kostet mye penger om få år. Anonymkode: 6fb17...a41 1
Likka Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Som regel legges jo boliger ut på finn ca 1 uke før visning. Send link til kontaktperson hos kommunen på boliger som du er interessert i,så blir de ofte godkjent for bud før visning skal være 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Kjøpte bolig med startlån i fjor høst. Så lenge jeg holdt meg innen noen kriterier, så kunne jeg by uten godkjenning. Siden jeg ville kjøpe leilighet med høyere felleskostnader, så måtte de beregne lånekapasiteten på nytt og dermed godkjenne boligen før bud. Sendte bare link og fikk ok et par timer senere. Gav bud og kjøpte bolig samme dag! Anonymkode: e1e68...bdc
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april Vi måtte ikke sende noe mld til husbanken om godkjenning på hvem hus vi bøy på. Kun at vi holdt oss innen for summen med kostandene Anonymkode: 34a99...ecf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå