Pawn Hearts Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Vi morer oss med å lære litt gresk til feriebruk, og da tyr vi ofte til Google Translate (GT) for å lære nye ord. Man må imidlertid være på vakt, for den norske oversettelsen går via engelsk, og har det engelske ordet flere betydninger, velger GT alltid (tror jeg) et substantiv framfor andre ordklasser. Ber du for eksempel om den greske oversettelsen av det nyttige ordet høyre, vil GT foreslå dikaíoma. Det betyr imidlertid rettighet, og ingen grekere vil forstå hva du mener. Søk deretter på til høyre, så kommer sta dexiá opp, og det er korrekt. Så til en mer komisk (og uforståelig) feil: I Paleokhora, rett ved steinstranda (Khalikia), er deten hyggelig kafé som heter Vótsalo. Ifølge GT betyr det helvetesild. Hvem f… har lyst til å gå på en kafé med et slikt navn? Nå, jeg undersøkte den engelske oversettelsen. Det viste seg å være shingle. Jo da, med -s til slutt (shingles) betyr det helvetesild på engelsk, men det er langt mer nærliggende å oversette det med takstein. Som også er feil, for det riktige er rullestein. Det er lett å tabbe seg ut om man ikke passer på. Nå tok jeg en kjapp sjekk, og GT påstår at høyre på svensk er rätt. Her er rett feil.
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Skrevet 6. april Du vet du kan løse dette på flere måter? Kontekst: oversett ordet i en setning. Velg definisjonen av ordet du ønsker å oversette. Dette kan du gjøre både i appen og på nett. Anonymkode: 757e9...bb4
Pawn Hearts Skrevet 6. april Forfatter #3 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du vet du kan løse dette på flere måter? Kontekst: oversett ordet i en setning. Velg definisjonen av ordet du ønsker å oversette. Dette kan du gjøre både i appen og på nett. Anonymkode: 757e9...bb4 Her misforstår du både poenget og problemet. På GT blir ord som er (mer eller mindre) entydige på det ene språket oversatt via engelsk der samme ord kan bety flere ting. Da kommer det feil ut i den andre enden. Visst bruker jeg kontekst når jeg kan. Det er nok å skrive til høyre, så blir det riktig både på gresk og svensk. Hvor finner jeg "definisjonen av ordet"? Og hvordan kan jeg definere et løsrevet ord jeg ikke vet betydningen av? Og uansett hva jeg gjør, får jeg ikke GT til å gjengi βότσαλο med rullestein. Kan du vise meg hvordan det gjøres?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå