Gå til innhold

IBS - "shit", dette fungerer!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med denne "dritten", bokstavlig talt, i nesten 10 år. Smerter, kronisk oppblåst mage som ser ut som jeg er 6 måneder på vei, diaré eller forstoppelse. Har virkelig prøvd alt, FODMAP fungerte, men til slutt satt jeg igjen med et veldig begrenset utvalg mat som ikke var forenelig med det å være sosial eller reise. Pluss jeg fikk ikke i meg nok næringsstoffer av det lille jeg kunne spise. 

Forrige måned prøvde jeg faste. Har prøvd periodisk faste før med noe bedring, men nå fastet jeg på ordentlig, 48 timer med kun vann. Magen roet seg etter første dagen, brøt fasten med bulljong og hjemmelaget juice, og har fortsatt med 2 måltider til dagen. Venter så lenge jeg kan med å spise første måltidet. 

I 7 uker har jeg vært smertefri og regelmessig. Det er fantastisk for meg å gå på do hver morgen etter kaffe. Sånn sunn, kompakt, og ikke vond avføring (sorry TMI). Har prøvd meg på noen matvarer som var krise for meg tidligere nå i påsken. Har spist løk og eple som var katastrofe for meg før. Etterpå hadde jeg en del luft, så skal ikke pushe det, men langt fra så ille som det var. 

Om symptomene kommer tilbake så faster jeg igjen. Til dere som har prøvd alt, men ikke dette; gi det en sjanse. Jeg har ikke verdens beste viljestyrke, og det er tøft å gå et par dager helt uten mat, men er man despo nok så klarer man det. 

Anonymkode: fbc3d...30b

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fastet i 21 dager, drakk kun vann og 1 glass juice. Etter fasten var over, spiste jeg først fermentert mat som kimchi og kefir, jeg har også opplevd enorm bedring etter fasten. 

Anonymkode: 2ac93...930

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja faste er jo supert for ustabil tarm. Har lurt endel på hvordor studiene spriker på om det hjelper eller ikke… men har nå skjønt at studie på faste er så mye rart. Så mistenker sterkt det sammenlikner epler og appelsiner. Og noen merker jo forverring i det tarmen begynner å forandre seg, stopper og tror det ikke virker - for tidlig. Som med prebiotika. 

Helt uten IBS skriver jeg under på at faste er glimrende for at magen føles helt normal hele tiden :)  

Anonymkode: 84503...9a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke spise eller drikke etter kl. 18 har gitt bedring her.

Anonymkode: e3bf0...78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har slitt med denne "dritten", bokstavlig talt, i nesten 10 år. Smerter, kronisk oppblåst mage som ser ut som jeg er 6 måneder på vei, diaré eller forstoppelse. Har virkelig prøvd alt, FODMAP fungerte, men til slutt satt jeg igjen med et veldig begrenset utvalg mat som ikke var forenelig med det å være sosial eller reise. Pluss jeg fikk ikke i meg nok næringsstoffer av det lille jeg kunne spise. 

Forrige måned prøvde jeg faste. Har prøvd periodisk faste før med noe bedring, men nå fastet jeg på ordentlig, 48 timer med kun vann. Magen roet seg etter første dagen, brøt fasten med bulljong og hjemmelaget juice, og har fortsatt med 2 måltider til dagen. Venter så lenge jeg kan med å spise første måltidet. 

I 7 uker har jeg vært smertefri og regelmessig. Det er fantastisk for meg å gå på do hver morgen etter kaffe. Sånn sunn, kompakt, og ikke vond avføring (sorry TMI). Har prøvd meg på noen matvarer som var krise for meg tidligere nå i påsken. Har spist løk og eple som var katastrofe for meg før. Etterpå hadde jeg en del luft, så skal ikke pushe det, men langt fra så ille som det var. 

Om symptomene kommer tilbake så faster jeg igjen. Til dere som har prøvd alt, men ikke dette; gi det en sjanse. Jeg har ikke verdens beste viljestyrke, og det er tøft å gå et par dager helt uten mat, men er man despo nok så klarer man det. 

Anonymkode: fbc3d...30b

Men raste du ikke ned i vekt?

Anonymkode: f4fc8...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men raste du ikke ned i vekt?

Anonymkode: f4fc8...e35

Skal mer til en to dager med faste for å rase ned i vekt. 

Anonymkode: 044ac...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS-C og faste hjelper dessverre ikke for meg. Har likevel fastet i omtrent 5 år, for det er praktisk å droppe frokost og kvelds. 

Anonymkode: e44ff...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...