Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker dere?

Aldri i livet om jeg hadde turt det. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Turt det nei!? Aldri i livet. 
Da jeg var barn, trordet var rundt 1980, eksploderte det ei romferge rett etter oppskytningen i US. Er fortsatt traumatisert. 
Husker det var mye styr med ei lærerinne som var med og som døde, selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet

Det er utrolig fascinerende å følge med på Artemis-programmet, men jeg kjenner meg igjen i den skepsisen! Det er noe helt eget med romfart som både trigger nysgjerrigheten og en viss frykt på samme tid. Tanken på å sitte i en kapsel så langt borte fra alt er ganske overveldende. Samtidig er det jo teknologisk sett et kjempesprang fra 80-tallet, selv om de tragiske hendelsene fra den tiden sitter dypt hos mange.

• Liker 2
Skrevet (endret)
MatteoH skrev (På 5.4.2026 den 8.01):

Samtidig er det jo teknologisk sett et kjempesprang fra 80-tallet,

Det er jo egentlig ikke det. Det er egentlig et "billig romskip" design med gjenbruk av både fastbrennstoff boostere, og hovedmotorer fra romferga, og drivstoff tankene er også et romferge gjennbruk. Men selv med slike sparing løsninger har NASA klart å bruke enorme summer på dette prosjektet. Det hele er egentlig en gigantisk flopp allerede mange år får det ble sendt opp da deres "billig design" er allt annet enn billig akkurat som romferge floppen som den har hentet delene sine fra.

Fast brenstoff boosterene som kommer fra romferga ble egentlig bare brukt for å kunne paralelt utvikle det til ballistiske interkontinentale atommissiler. Og å bruke disse på nytt nå er helt latterlig. De er lite effektive, og ikke-kontrollerbare.

Endret av LeveMannen
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er noen usedvanlig vakre bilder de har tatt av kloden vår 💙

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Oppdaget at Hallvard Sandberg (han vitenskapsjournalisten i NRK), Eirik Newth og Henrik Syse - som jo alle tre er entusiastiske menn som er opptatt av romfart, er født nesten samme år: henholdsvis 1966, 1964 og 1966.

Tar vi med astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard (også født i 1966!) så skjønner vi at Apollo-programmet må ha gjort et veldig inntrykk. 

Kanskje mange som nå er 6, 7, 8 år (som disse var i 1972) opplever dette like sterkt som de må ha gjort, og blir de nye ekspertene etterhvert. 🪐:halvmåne:☀️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Velkommen tilbake til jorden! :roser:🌍

Skrevet
Miss Meilir skrev (På 7.4.2026 den 22.39):

Oppdaget at Hallvard Sandberg (han vitenskapsjournalisten i NRK), Eirik Newth og Henrik Syse - som jo alle tre er entusiastiske menn som er opptatt av romfart, er født nesten samme år: henholdsvis 1966, 1964 og 1966.

Tar vi med astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard (også født i 1966!) så skjønner vi at Apollo-programmet må ha gjort et veldig inntrykk. 

Kanskje mange som nå er 6, 7, 8 år (som disse var i 1972) opplever dette like sterkt som de må ha gjort, og blir de nye ekspertene etterhvert. 🪐:halvmåne:☀️

Jeg er født i 1969, og var i oppveksten veldig opptatt av romfergene, som jo kom da jeg var rundt 10 år eller der omkring. Husker ikke året helt i farta.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (På 4.4.2026 den 23.07):

Turt det nei!? Aldri i livet. 
Da jeg var barn, trordet var rundt 1980, eksploderte det ei romferge rett etter oppskytningen i US. Er fortsatt traumatisert. 
Husker det var mye styr med ei lærerinne som var med og som døde, selvfølgelig. 

Hittil har 21 personer dødd som astronauter, i tidsrommet 1967-2026. Apollo1, Sojuz1, Sojuz11, Challenger og Columbia. Du tenker på Challenger. Til sammenligning dør det omtrentlig like mange i trafikken en middels varm juli i Norge... 

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (39 minutter siden):

Hittil har 21 personer dødd som astronauter, i tidsrommet 1967-2026. Apollo1, Sojuz1, Sojuz11, Challenger og Columbia. Du tenker på Challenger. Til sammenligning dør det omtrentlig like mange i trafikken en middels varm juli i Norge... 

Risiko og statistikk regning kan du ikke skjønner jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...