Gå til innhold

Hva er riktig bruk av E-konsultasjoner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at det for fastlegen blir ekstra arbeid med å svare på dette, og at flere har fått krav fra Helfo om tilbakebetaling fordi de har tatt seg betalt for konsultasjoner som ikke gir refusjon.  Flere fastleger har derfor droppet tjenesten, samtidig som jeg leser at de er lovpålagt å tilby det.  Jeg vet at det ikke er en  en chattekanal, ,men hvilke problemstillinger er den ment å dekke?

Anonymkode: abcef...732

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det ifm at jeg ber om rekvisisjon for blodprøver pga endring i en kjent autoimmun tilstand, eller at jeg ber om å få resept på ting jeg har brukt tidligere men ikke har brukt på lenge. Disse to tingene går litt hånd i hånd og er derfor gjerne i samme konsultasjon, måtte ha legetime for dette før e-konsultasjon ble vanlig. Har også brukt det en gang ifm med en situasjon som var ekstremt psykisk belastende, oppstod i helg, og der jeg trengte sykmelding uten å vite om jeg fikk time mandag. Skrev e-konsultasjon i helgen og forklarte hva som var skjedd, og ba om hjelp. Fikk svar med sykmelding en uke og beskjed om å bestille vanlig time ila uka. Det gjorde jeg så klart, og så fikk vi en grei dialog om veien videre. Det skal sies at fastlegen kjenner meg godt etter ti år, og jeg har aldri før bedt om sykmelding, så det er ikke noe gjentakende. Han svarer også alltid samme dag, ellers kunne jeg ikke gjort det på denne måten. 

Anonymkode: 5d9b2...3b9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker e-konsultasjoner til alt hvor personlig oppmøte ikke er nødvendig.

For eksempel, jeg har en kronisk sykdom, og når jeg får et oppbluss av den må jeg ta en prøve, og begynne på annen medisin enn den forebyggende jeg går på hele tiden.
Da skriver jeg til fastlegen om forløp, ber om å få henvisning til prøve, og forhører meg om dose for medisin.

Der jeg vet jeg må ta prøver, eller det er viktig at legen ser meg, bestiller jeg time.

Anonymkode: da781...6b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det til å følge opp legetimer, som ikke lenger krever fysisk oppfølging. For eksempel når en gitt medisin ikke virket, så har legen da gitt resept på en annen. Eller ved tilbakefall av tidligere "sykdom", bedt om ny resept. Funker veldig bra ved for eksempel eksem som vi plages en del med i perioder. 

Uansett er det jo legekontoret/legen sitt ansvar å vurdere om e-konsultasjon er riktig, det er jo ikke pasienten som skal vurdere. Hvis spørsmålet ikke er egnet for ekonsultasjon bør legen bare avvise. 

Anonymkode: 445fe...438

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leser at det for fastlegen blir ekstra arbeid med å svare på dette, og at flere har fått krav fra Helfo om tilbakebetaling fordi de har tatt seg betalt for konsultasjoner som ikke gir refusjon.  Flere fastleger har derfor droppet tjenesten, samtidig som jeg leser at de er lovpålagt å tilby det.  Jeg vet at det ikke er en  en chattekanal, ,men hvilke problemstillinger er den ment å dekke?

Altså, så lenge den funksjonen er der, så benytter jeg meg jo av den akkurat slik jeg vil.

Det er ikke MITT problem om fastlegen syntes det er styrete å svare på, da får de fjerne den isåfall.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker den for korte sykemeldinger (er tilkallingsvikar så hender det går over 14 dager uten vakt hvor man da må starte 2 månedersperioden på egenmelding på nytt), sånn om de skulle oppstå sykdom i løpet av den tomånedersperioden. Pleier ikke å være noe problem. 

Anonymkode: 48056...153

Skrevet
Hatsumomo skrev (4 minutter siden):

Altså, så lenge den funksjonen er der, så benytter jeg meg jo av den akkurat slik jeg vil.

Det er ikke MITT problem om fastlegen syntes det er styrete å svare på, da får de fjerne den isåfall.

Mange har fjerna den fordi helfo ikke vil betale for den konsultasjonen da de mener det ikke er grunnlag for å kalle det konsultasjon. Ja, helfo krever å få journalen din for å avgjøre det.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker den når jeg trenger blodprøver, råd om ting jeg lurer på angående diagnoser jeg har, endring på medisiner jeg bruker. Han sa til meg at jeg heler skulle  skrive mld når det varcting som ikke hastet,  og då tok han avgjørelse om ny time eller ringer opp

Anonymkode: 4c22f...cd2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker det for det legen ber meg bruke det til. Jeg får oppfordring om å bruke e-dialog i oppfølgingen for noen ting. Legen ber meg bestille fysisk time om nødvendig og jeg har heller ikke problem med å komme inn på fysisk time om det er ønskelig.

Reseptfornyelse er egen type henvendelse i legekontorets system, og jeg bruker også den jevnlig.

Endret av Knutekålmor85
rettskrivning
  • Liker 1
Skrevet
Chlypa skrev (8 minutter siden):

Mange har fjerna den fordi helfo ikke vil betale for den konsultasjonen da de mener det ikke er grunnlag for å kalle det konsultasjon. Ja, helfo krever å få journalen din for å avgjøre det.  

Javel, da får de jo bare fjerne den da. 

Man hadde ikke den muligheten før, overlever fint uten muligheten igjen hvis det skulle være tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha noen injeksjoner innimellom, nå før påske sendte jeg han en e konsultasjon for å spørre om hva han tenkte i forhold til å sette før påske i håp om at jeg kunne få ei ok påske. 

bruker og ift endring i medisinering, hvis jeg merker oppbluss av en sykdom så kan jeg få han til å henvise meg videre. 
og så til sykemeldinger. Ikke sånne enkelte, men nå som jeg er langtidssykemeldt så snakkes vi der for å bare ha en oppdatering i hvordan det går, og så får jeg sykemelding videre. En gang hørtes jeg depressiv ut (vært sykemeldt i flere mnd med sterke smerter så), og da ordnet han også med en tlf samtale for å følge opp. 

Anonymkode: 2f19c...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte det for å spørre om en medisin jeg fikk for noen år siden og forklarte at jeg hadde fått det tilbake. Jeg fikk medisin og beskjed om hvis det ikke fungerte så måtte jeg komme inn på time. 

Anonymkode: 87e65...3ea

Skrevet
Hatsumomo skrev (13 minutter siden):

Javel, da får de jo bare fjerne den da. 

Man hadde ikke den muligheten før, overlever fint uten muligheten igjen hvis det skulle være tilfellet.

Problemet er at det er ett krav i norsk lov til leger med e-konsultasjon

Skrevet
Chlypa skrev (1 minutt siden):

Javel, kjipt for dem det gjelder.  Hva vil du jeg skal si til det, liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Mange bruker det som chattekanal. Og blir fly forbanna for at de må betale for det. Selv om det "kun" tar 2 min, ifølge de selv. Fins flust av de som sender mld og ringer 5 min etterpå, for å be oss, som tar tlf purre.

Anonymkode: d7538...7e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (2 minutter siden):

Neida, det er ikke noe krav. Det er videokonsultasjoner som blir et krav i løpet av april. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, det er ikke noe krav. Det er videokonsultasjoner som blir et krav i løpet av april. 

Fra 2026 er alle fastleger pålagt å tilby _digitale konsultasjoner, inkludert video og tekst_, som et alternativ til fysisk oppmøte konsultasjonen kan delgeres til sykepleier dersom legen mener sykepleieren har egnet kunnskap til å håndtere dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt det noen ganger til spørsmål jeg personlig ikke mener trenger oppmøte. Nå jobber jeg selv i helsevesenet og har nok en forståelse av hva som lever oppmøte og ikke. 

feks, sendte legen beskjed om at jeg hadde blitt gravid igjen etter en spontanabort og ba han bestille tidlig ultralyd. 
Har bedt om resept på syrenøytraliserende etter at tannlegen anbefalte det. 
ba om hiprex etter informasjon om mange uvi’er som jeg har vært innom legekontoret. 

da har legen min ordet dette, uten at jeg trenger å ta meg fri fra jobb for å møte opp. Enkelt og greit. Haster det, så ringer jeg legekontoret og bestiller timer, legen min bruker ofte 5 virkedager på å svare, så det kan fort ta en uke for å få svar. 

Anonymkode: 67e51...5e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt den for min egen del til å be om resept på en lavere dose av et medikament jeg allerede tar. Da kan jeg ikke bruke «forny resept». Og så har jeg brukt det når barna har hatt utslett, og lagt ved bilder. Er så styr å fra barna ut av barnehagen og ta fri fra jobben, hvis det kan løses digitalt. Tar dem selvfølgelig med på fysisk konsultasjon dersom legen mener det trengs. 

Anonymkode: d877d...31f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om en pasient overforbruker  E-konsultasjoner? Kan vedkommende da bli blokkert, eller kan fastlegen bare droppe å svare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...